Absolut, har man nöjt sig och är nöjd med tillvaron så kan det vara så.
Men samtidigt anser jag det farligt att “ha nöjt sig”. Så länge man orkar och har viljan bör man sträva efter att bli bättre eller få en bättre tillvaro, sen om det innebär mer ekonomisk frihet (Som är mitt mål just nu), få mer tid till annat eller viljan att bli en bättre människa är upp till var och en.
Jag blir aldrig nöjd med min tillvaro, och det är också därifrån jag får mitt driv, min vilja att leva och utvecklas på flera sätt.
Tyvärr är väldigt mycket, nästan allt, kopplat till pengar. Världen hade varit bättre om pengar inte fanns.
Just det där med att “kunna köpa vad man vill” är nog det största problemet jag har, ju mer tillgångar jag får desto dyrare leksaker vill jag köpa. För runt 10 år sen köpte jag min då “drömbil” för runt 100’, en Honda Civic Type R, vilket jag hade gnetat och sparat till länge. Det var roligt i något halvår tills jag såg att “Aha, men där är ju en annan leksak jag vill ha som kostar några hundratusen mer”. Den nya bilen jag ville köpa var en Corvette av något slag vill jag minnas, jag köpte aldrig den utan sålde bilen jag hade och omvärderade min ekonomi och bestämde mig för att lägga krut på att bygga upp en förmögenhet först för att sen kunna köpa den leksak jag ville ha. Corvetten som jag aldrig köpte för 500’ byttes ju snabbt ut mot att jag ville ha en Lamborghini för 3 miljoner istället.
I dagsläget hade jag kunna köpa den där Corvetten om jag vill, och även en Lamborghini (Med lån), men har lite omvärderat och prioriterat upplevelser i form av resor de senaste åren, men alltid hållit resorna inom rimliga kostnader så att det inte drabbar mitt andra mål, att bli ekonomiskt fri på sikt.
Men, till nästa sommar har jag bestämt mig för en leksak! Det blir en utdelning från mitt AB för att skaffa mig MC kort och köpa en MC + utrustning. Inte lika dyr som bilarna jag viljat ha genom åren, men tänker att den mättar mig nog en stund under tiden jag befinner mig i Sverige, dessutom för en mer rimlig kostnad!
Tåls att nämnas igen; Jag är 32 och har lång tid på mig. Och är fullt medveten om att ens värderingar ändras ju äldre man blir och ju mer livserfarenhet man får, och är relativt säker på att mina värderingar kommer ändras på sikt också!