USA:s statsskuld

Ja du, jag undrar varför inte det görs. Nästan som att det är bättre för samhället i stort om de flesta har det bra än att det finns en stor underklass som hunsas runt med hursomhelst för att överklassen ska ha det bra.

Bara att titta på USA, där den stora underklassen ofta inte har någon betald semester öht, man kan bli av med jobbet på en femöring och 2 veckors betald semester klassas som bra.

Även om jag (för tillfället åtminstone) själv tillhör klassen som gynnas av det systemet så är det inte ett sådant land jag vill bo i, eller att mina barn ska växa upp i.

4 gillningar

Det verkar som om det ligger i sakens natur att skulden ska öka hela tiden. Verkar ha varit enklare när t.ex Tally sticks användes som betalmedel.

1 gillning

USA har hamnat i en skuldspiral. Pengar måste skapas för att betala av skuldräntan vilket ökar den befintliga skulden. Repeat. Det kommer bara att accelerera och sannolikt leda till högre inflation / hyperinflation om inte produktiviteten lyckas växa något enormt.

2 gillningar

Ja USA har ju lite mer än 20% av sin förmögenhet som skuld. 30% av alla pengar i hela världen finns i USA, som är ungefär 4% av världens population. Helt sjukt hur rika de är jämfört med alla andra, går inte ens att jämföra deras enorma rikedomar och militär med något annat land.

Finns 11 supercarriers i världen, som är överlägsna på alla sätt, alla är amerikanska…

Går bra för USA nu. 4 år sen Covid. $10,5 biljoner adderade till nationalskulden. Inte konstigt BNP växer så det knakar.

Lessons learned är att vi i Sverige borde bränna mer statliga pengar och öka vår statsskuld.

Helikopter-pengar till folket. Det ökar konsumtionen, så BNP och BNP-per-capita ökar.

Dessutom ökar efterfrågan på SEK, så SEK kommer stärkas mot USD, EUR, etc. Gör även att “importerad inflation” minskar.

Bara fördelar med andra ord. Så länge bubblan håller.

Frågan är hur länge USA kommer undan med det? Antar att det tar längre tid för bubblan att spräckas där, eftersom deras ekonomi är så stor och USD är en global valuta. Men det borde ju bara vara en tidsfråga. Och när smällen väl kommer, så lär den ju bli än större.

2 gillningar

Yes. Tror inte de kommer undan så länge till. När USA började använda dollarn som vapen bl.a. genom att klippa bort Ryssland från SWIFT så har flertal länder tappat intresset för USD. US Treasuries har haft väldigt låg efterfrågan internationellt. USAs ekonomi är sämre idag än 2008 så troligen blir recessionen djupare.

Så länge USA har den starkaste militären i världen och dollar är reservvaluta så spelar inte deras statsskuld någon roll.

1 gillning

Hur menar du att deras militär spelar roll? Ska de invadera länder som vill ha tillbaka pengarna som USA lånat av dem? :rofl:

1 gillning

I dessa tider är det nästan ingenting som skulle förvåna mig. Men jag tror det krävs ett presidentval först isf. :see_no_evil:

1 gillning

Svenska politiker missade en fantastisk chans på 10-talet att satsa på landet när pengar var billigt.

Istället så sitter vi med en enorm teknisk skuld.

Motorvägarna, järnvägen, lokaltrafiken, sjukvården (vår IVA är grovt underbemannad), integrationen, elnätet, underdimensionerade flygplatser, för lite bostadsbyggande, för få hyresrätter, problem i skolan, onödigt höga inkomstskatter, underdimensionerad försvarsmakt osv…

5 gillningar

I princip men själva hotet räcker. USA är lite specialfall då gäller inga ekonomiska teorier. Utan man bestämmer själva vad som gäller eller inte.

De har ju invaderat en hel del länder bara pga olja, så frågan är vad de hade gjort om deras existens stod på spel…

2 gillningar

Fast även om pengar var billigt ett tag så är de inte det längre. Vad skulle vi gjort med så kortsiktiga lån? De flesta av förslagen i din lista är ju rena kostnader, inget som gör att vi skulle få igen pengarna och kunna betala tillbaka.

Länder, speciellt rika länder som Sverige, har helt andra möjligheter att binda lån i ex femtio år än vanliga dödliga medborgare. :slightly_smiling_face:

Bra att eliten som sitter vid spakarna vet vad de snackar om. Klipp från president Bidens ekonomiska rådgivare:
https://twitter.com/RnaudBertrand/status/1786272981058220187

Någon som är sugna på amerikanska obligationer?

1 gillning

Är det inte tvärtom, det är långivarna som måste invadera USA för att inkassera lånen. Samtidigt är deras lån noterade i USD så det är väl bara att trycka mer pengar och betala av lånen. Själv skulle jag aldrig låna ut pengar till en stat i deras egen valuta.

Om du tycker att man inte bör köpa US bonds (treasuries): varför då ?

Tvivlar du på att kreditvärdigheten (AA+) är rätt även efter nedgraderingen? Vad tycker du vore rätt rating?

För att det finns risk för default.

USA har haft ett underskott i budgeten sedan 2002. Hade USA varit ett företag hade de troligen haft C i rating. Skulle du vilja äga någons skuld när deras ekonomi ser ut såhär?

Sker det så kan du inte skydda dig i någon valuta alls för alla andra ekonomier skulle falla med den.

Japan har mest av USAs skuld. Det är 1000$ miljarder som skulle vara värdelösa. Då faller Japan. UK sitter på 650$ miljarder så då faller de med osv.

Det är inte en världsvaluta för inte. Den får inte falla. Sen håller jag med att deras skuld är sjuktstor och man blir fundersam på hur de ska fixa den. Vinner Trump så lär skulden bara öka ännu mer för han lär inte bry sig. Biden däremot verkar inse problemet och vill öka många skatter men det lär inte vara populärt så frågan hur mycket han får igenom. Får han igenom dem så lär börsen dyka för det kommer äta på företagens vinster.

Guld är väl en av de få sakerna som skulle klara sig och kanske därför som guld har gått upp så mycket på senare tid.