Utdelningsportföljen

Första gången jag skriver på forumet. Jag har en fråga angående att bygga en utdelningsportfölj. Hur tänker ni angående att vikta bolagen i portföljen. Säg att man har 15 bolag och ska fördela pengarna mellan dem, hur tänker ni? Är det något ni tänker på eller köper ni bara? Har man kanske mest pengar i dem med högst direktavkastning? Jag har massa idéer men bland alla mina idéer så har jag förvirrat mig och tappat bort mig. Hade varit kul och se hur ni tänker kring det.

Har själv bara indexfonder, men hade jag byggt en hade jag nog valt in något i denna stilen:

Källa:DI

2 gillningar

Bra bild! Är det någon artikel på Di som du läst? skulle du kunna länka den?

1 gillning
1 gillning

Tackar!! :slight_smile:

Jag har sedan i somras arbetat med att bygga upp en högutdelande portfölj. Kanske skapar en tråd om det där när jag får tid. Har gått igenom 150-200 bolag och skapat en rätt mastig Excel-fil som jag använder. Väljer ut ett antal bolag som jag går in i en gång i månaden. Snittar just nu drygt sex procents direktavkastning. Väldigt många innehav blir det, normalt 0,6 - 1,6 procent av portföljen i varje bolag samt ett par tre lite större innehav.

2 gillningar

Är den där filen något du vill dela?

så om jag förstår dig rätt, du har aldrig ett bolag som utgör mindre än 0.6% av portföljen och inte mer än 1,6 % av portföljen förutom några enstaka?

Upplever du att du har en sportslig chans att ha någon som helst koll på bolagen?

1 gillning

Nja, inte på detaljnivå men det behöver jag inte heller. De små innehaven utgör 0,6-1,6 procent av just den här portföljen och kanske 0,2-0,5 procent av mitt totala kapital.

Lägg därtill att jag fokuserar på rätt fina bolag som inte kräver särskilt mycket uppmärksamhet. Aristokrater och kungar alternativt sådana som har belåningsvärde över 40 %.

Jag lägger några timmar i veckan och går in och kikar ett par gånger om dagen. Har lite andra metoder också - bland annat Excelfilen som jag importerar data ”semi-automatiskt” till då och då.

Jag har en formel som jag använder för att ranka bolagen. Den bygger på ett antal partialkoefficienter samt direktavkastning, P/E, börsvärde och beta. På så vis kan jag automatiskt sortera fram bolag som är lämpliga. Därefter gör jag ännu ett urval som bygger på sektortillhörighet för att inte riskera att ligga för tungt åt något håll samt för att återspegla min egen tro på framtiden.

Faktum är att just den här portföljen blivit det jag finner absolut mest stimulerande att jobba med just nu.

Jag funderar på att göra en tråd om det här och beskriva lite närmare hur jag jobbar när andan faller på.

4 gillningar

Ja, i denna portfölj. Den innehåller enbart företag som ger direktavkastning. Utöver detta har jag en portfölj med ”gubbaktier”, en med jätterisk (spacs, tech och förhoppningsbolag), en med fonder (som jag kör Pellepennans metod på). Utöver detta en del långsiktiga innehav främst mot ädelmetaller där Eric Strands fonder utgör den största delen. I varje portfölj har jag försökt få med lite hedge. Tanken är att de skall kunna stå på egna ben i någon mån.

Hur presterar denna portföljen Jmf med en lämplig etf eller indexfond? Det låter som att du får en hel del admin även om du tycker det är trivsamt.

På tal om erik strand där med och ädelmetallerna. skyddar du din utdelningsportfölj men något, typ guld eller räknar du den portföljen med ädelmetallerna som skydd? Och det hade varit kul om du skapade en tråd om hur du gör med utdelningsportföljen.

Sedan start den andra augusti ligger jag -0.48 % (i utdelningsportföljen). OMX ser ut att vara -4 % på samma period.

Som ”hedge” i den kör jag Evli Statsobligation och Handelsbanken Euro Ränta. Försvinnande liten andel dock då jag precis börjat med det tricket. Tanken är att placera en del av direktavkastningen där.

Se ovan. Nej, ädelmetallerna (AuAg Silver Bullet samt en guld ETF som jag glömt namnet på) lever ett eget liv på en helt separat depå. De utgör väl knappt 30 % av det totala kapitalet skulle jag tro.

Har dock omkring 10 % av aktieportföljernas sammanlagda värde i AuAg Precious Green som en buffert samt ytterligare 3 + 2 % AuAg Silver Bullet respektive AuAg ESG Gold Mining som hedge i högriskportföljen.

I gubbaktieportföljen har jag en råvaru commodity och ett par andra som hedge.

Ok, då är jag med. För jag tänkte själv ha lite skydd ev i min utdelningsportfölj men efter noggrant genomtänkta men så tyckte jag att det inte behövdes då det är en utdelningsportfölj och inte är tänkt att ha fokus på avkastning överhuvudtaget. Så då tycker jag det är bättre att lägga pengarna i aktierna så man får högre utdelning.

Ja, jag kommer eventuellt att köra någon fördelning nästa år - typ 50 % av utdelningarna går in i nya bolag och resten in i hedgen. Just nu är jag fortfarande i allokeringsfasen så jag handlar väldigt mycket varje månad men det blir nog slut med en bit in på det nya året.

Du måste jämföra med index som tar med utdelngar för att det ska vara jämförbart:

2 gillningar

Ja, då är det jämt skägg sedan start. Jag brukar använda DJ World Index som jämförelse i vanliga fall. Har störst exponering mot USA och försöker undvika svenska bolag även om jag har några stycken.