Uthyrning av fritidshus som ”lönar sig”

Det är helt givet. Jag tror inte heller att det behöver handla om tur utan att det kan gå att lösa mycket med bra kunskap om marknaden, alltså både husmarknaden (att köpa) och hyresmarknaden lokalt.

1 gillning

Jag köpte ett hus utanför Sunne i Värmland (jag är därifrån) för 13 år sedan. Bästa jag gjort. Jag har gjort ganska många renoveringar men värdet har höjts rejält och huset hyrs ut i perioder, mestadels veckovis. Vissa hyresgäster har dock hyrt flera månader.

2 gillningar

Har du någon ungefärlig kalkyl för huset? Man kan så klart räkna avkastning både på olika sätt men det vore ändå intressant.

Först och främst, tack alla som skriver på forumet i allmänhet och @janbolmeson i synnerhet för ett mycket bra forum och lysande podd, som jag haft mycket nytta av det senaste året.

Ursäkta det långa svaret, vet inte om det ens är något vettigt svar på frågorna.

1. Syfte

Vårt syfte var ursprungligen inte mer än att ha ett ställe för långväga gäster att bo på, på gården. Uthyrning var något som växte fram.

1. Läge

Läget är en kvart från E4 och Gränna mitt ute i skogen, flera km från grannar. Åtminstone här känns det som att marknaden är omättad för “olyxiga” ställen, Europeer från storstäder brukar älska tystnaden här ute. Många som bilar upp från de närmsta Europeiska länderna, särskilt så länge svenska kronan är fördelaktig mot Euron t.ex.

Händer ju på Hemnet att det dyker upp liknande små gårdar i skogarna i Småland, Värmland m.m. med fler än ett hus som använts som generationsboende eller liknande.

1. Rimligt att betala

Vi betalade under miljonen för våra två hus för 10 år sedan, gjort några investeringar och renoveringar. Vilket kändes rimligt även utan uthyrning då. Har man lust att bo en bra bit från storstäderna så behöver man inte lägga många miljoner. Exakt hur mycket man kan tänkas lägga beror förstås på samma saker för vanligt boende, närhet till samhällsfunktioner, skick m.m. Men även kanske närhet (inom ~en timme med bil) till populära utflyktsmål, vandringsleder, naturreservat m.m. Hade jag köpt hus idag hade jag nog kunnat tänka mig att lägga ungefär 500 000 extra för att få uthyrningsmöjlighet, eventuellt mer om jag hade haft särskild egen nytta av det. Men så är jag inte något av en gambler heller.

1. Vad ska man tänka på

Skaffa något som du kan få användning för själv med. Oavsett om det är en fjällstuga, lägenhet i Spanien eller ett attefallshus på tomten, så era investeringar i stället kommer även er till gagn. Ekonomiskt har vi aldrig räknat med att vi ska få det uthyrt, men efter ett år så ser man ganska bra hur säsongen varierar och ungefär vad man kan få ut.
Bra och aktuella bilder och hålla det fräscht.

Övriga tankar/längre svar:
Vad det gäller uthyrning så hade vi turen att för 10 år sedan köpa en fastighet med två små bostadshus. Något som passar oss bra då vi har familj och vänner utspridda i landet, så när vi får besök eller har något firande så har vi både lokal att umgås i och sovplatser för en stor familj, men ändå kunna ha vårt eget space (har två barn 2 och 5 år, så en del ljud kan förekomma). Detta har vi hyrt ut på främst Airbnb sedan 2017.

Vad vi har: En liten stuga, ca 90m², 50 meter från vårt hus, i anslutning till carport med tillgång till laddbox för elbil. Stort badrum, kök, två vardagsrum med kaminer och sovmöjligheter, samt ett sovrum. Internetanslutning via fiber. Ett skåp med leksaker och pyssel för barn.Absolut inget lyxboende, men funktionellt. Ligger mitt ute i skogen, en kvart från E4 och Gränna. Har även lite djur på gården, hönor och kanin som barn uppskattar. I och med att det är ett hus på gården som vi själva använder så ser vi till att det alltid finns kryddor, toapapper, tvättmedel, diskmedel, handdukar, sängkläder, barnstol m.m. som ingår för den som hyr.

Vilka som bor: Par i alla åldrar som gillar friluftsliv, barnfamiljer, personer som vill sova en natt till/från Sthlm. Främst svenskar, tyskar, danskar, fransoser och holländare. Mycket storstadsbor. Flera besökare är återkommande.

Hur mycket hyr vi ut: Vi brukar blockera helger runt födelsedagar samt veckor då vi vet att vi ska ha besök i förväg. Ska vi ha besök andra tider försöker vi ordna det obokade tider, eller så får vårt besök bo inne hos oss i vårt gästrum om gästhuset är bokat. Vi brukar ta mellan 500 - 800 kronor beroende på säsong, och det är juni-augusti som är populärast, men har haft ganska bra beläggning även vintertid och vi brukar få in mellan 30000-70000 på ett år. 4 år har vi landat på över 50000 så vi behövt skatta.

Mina tankar om uthyrning: Flera av våra gäster har påpekat att vårt hus matchar bilderna väldigt bra. I flera fall har de varit besvikna över vad de mötts av här i Sverige. Ett par med barn som kommer tillbaka för andra gången i april ska bo en månad hos oss. De har letat annat boende i Sverige efter att ha bott hos oss i november förra året, men hade enligt de själva inte hittat något som passat dem lika bra som vårt. De hade krav på stabilt internet då de jobbar på plats.

Tror att det finns en del möjligheter för uthyrning, men en förutsättning (iaf för oss just nu) är att ha huset nära till hands, för att förenkla hanteringen samt kunna dela på fördelar som parkeringsplats och internet. Kanske finns det andra saker man kan erbjuda, bastu, badtunna m.m.

Håller man det helt och rent, med någon liten lokal välkomstpresent (vi brukar lägga fram en påse polkagrisar och några ägg från våra höns), med bilder som matchar så har man kommit långt.