Uthyrning av fritidshus som ”lönar sig”

Men typ nåt sånt här på Gotland som inte är jättedyrt i inköp

1 gillning

Låter enkelt att hyra ut. Men är det verkligen så enkelt? Varför gör inte “alla” det då? Speciellt om det är en bra affär.

Säkert ett bra objekt. En intressant faktor nätverk gäller objekt av den här typen vore förmodligen avstyckningsmöjligheter av olika slag. Om man köper ett objekt där det ingår jordbruksmark och/eller skog är ju en relevant fråga om man kan stycka av, arrendera ut och/eller sälja de delar man inte har direkt intresse av.

Jag antar att många fina objekt med rimligare prisbild ligger i områden som haft inriktning mot jord- och skogsbruk snarare än turism. Att då köpa upp ett ”konglomerat” och renodla det borde kunna vara ekonomiskt vettigt. Dock kan ju avgifter till lantmäteriet, väntetider och/eller byråkratiskt krångel vara sådant som lägger hinder i vägen.

Jag måste ju säg att en trettiotalsgård där inte ens den positiva mäklaren lyckas underskatta driftskostnaden till lägre än 60’/år, exkl rigoröst underhåll, det känns inte som en ensidigt smidig investering.

Kostnaden ska väl rimligen återspegla verkligheten på senare tid och sannolikt också för åretruntboende. Det skulle förstås behöva undersökas mer i detalj.

Tror överlag att de flesta potentiellt ”vinnande” investeringarna gällande fritidshus är sådana som kräver en del hantering av olika slag.

1 gillning

Köp ett fritidshus som klassas som permanentboende minst 50 km från din arbetsort där du har dubbelboende.
Hyr ut det sen?

För mig låter det vettigast att köpa ett fritidshus på ett ställe där man själv vill tillbringa sin ledighet. Om det sen går att hyra ut övrig tid är väl mer ett plus i kanten, om man vill strula med sånt.

Vill man tjäna pengar på att hyra ut boende torde det vara bättre att köpa ett hyreshus på hemorten och hyra ut lägenheter.

Personligen håller jag mig ifrån alla tankar på att hyra ut boende. Som jag tror @janbolmeson skrev nån gång: En indexfond ringer inte på lördagskvällen och klagar på att det är stopp i avloppet.

1 gillning

När jag har räknat på fritidshus (fjäll) har typen litet parhus med tillhörande attefallshus blivit bäst ekonomiskt. Eftersom det är grundavdrag på alla 3 lägenheterna så blir det mer lönsamt. Kan man sen hitta det med en vettig uppvärmningslösning som inte är direktverkande el så blir det ännu bättre. Sen är ju dessa objekt ofta rätt dyra på fjällanläggningarna😅

Jo, hyr du en ut via ett förmedlingsföretag behöver du inte betala moms såvitt jag förstått (och det verkar väl vettigt, eftersom förmedlingsföretaget betalar moms).
Dessutom ser jag att regeln för 112 dagar verkar ha tagits bort i juli 2022 uppdateringen. :thinking:

på vissa kända turistorter hyr ju väldigt många ut, ex Åre/Duved/Sälen/Tylösand/Höllviken etc. På dessa orter finns ju också en del brf:er som uttryckligen tillåter uthyrning i stadgarna, till skillnad från vanliga brf:er. Där finns också organisationer som sköter allt praktiskt, så att ingen gäst ringer på lördagkvällen och klagar på att något gått sönder.

1 gillning

Exakt så gör mina föräldrar. De har en sommarstuga strax utanför en by på västkusten, med en gäststuga (attefall) på tomten. Hyr ut gäststugan några veckor i högsäsong varje sommar, medan de själva bor i den “riktiga” sommarstugan. Får in 15-20000 per år. Alltså inget de blir rika på, men ett riktigt gött bidrag till driftskostnaderna för sommarstugan, särskilt i dessa tider med höga elpriser. Kräver lite pyssel med mottagande av gäster mm, men det tycker de är jättetrevligt :blush:

1 gillning

Har lite egna erfarenheter: Hade två sommarstugor i Stockholms skärgård som vi hyrde ut men hyran täckte knappt underhållskostnaderna och dessutom var det jobbigt med hyresgäster som inte städade ordentligt efter sig. Har också en släkting som hade en campingstuga på Öland som bostadsrätt, där täckte uthyrningsinkomsterna ganska precis månadsavgiften men inte underhållet. I det fallet skötte också campingen städning och administration kring nycklar mm. En sån stuga hade jag nog köpt om jag hade pengar. Då blir det som en billig semesterbostad men jag räknar inte med vinst.

4 gillningar

Att köpa en fritidsfastighet för att hyra ut och försöka tjäna pengar är ingen bra idé.
Att hyra ett litet paradis ett par veckor per år och sedan åka hem är en mycket bättre idé.

2 gillningar

Frågan handlar inte om det. Att det skulle bli en “vinstmaskin” har jag inga tankar kring. Däremot kan man helt klart optimera objektet i en rad olika avseenden för att öka möjligheten till uthyrning, både gällande antal veckor som det finns efterfrågan, vilken hyra man kan ta ut och hur stort överskottet kan bli. Det är det som frågan handlar om. Min tanke är alltså att optimeringen ska ske vid själva köpet i första hand.

Det går att göra det till en vinstmaskin. De som svarar dig saknar bara erfarenhet och kunskap.

1 gillning

Om du har några konkreta tips om hur man borde tänka får du gärna dela med dig av dem.

En variant som jag också tror mycket på är att kombinera uthyrning av den vanliga kostnaden i stan med att ha ett fritidshus. Om fritidshuset bara är av lämplig sort borde det funka.

1 gillning

Bättre att satsa på en bostadsrätt i rätt läge än fritidshus med tanke på underhåll, kostnader mm. Många Brf-r i fjällen tillåter uthyrning och hittar man då en ställe som både satsar på vinter som sommaraktiviteter så finns bra möjligheter att få det att gå med plus. Vill man förenkla allt ytterligare förhandlar man fram lokala kontrakt för städning och uthyrning. Minskar intäkterna något men gör allt enklare.

Ägandeformen spelar mindre roll i min värld.

Jag är spontant mer sugen på något objekt närmare Stockholm dit man kunde åka över en långhelg och då samtidigt hyra ut huset i stan. Det är naturligt så att efterfrågan mellan stad och land är olika fördelad över året. Mars-April är t.ex. jättebra månader för uthyrning i stan. Har man då någonstans att ta vägen kan man då relativt enkelt få in extra intäkter. Eftersom respektive hus har ett tak på 50 tkr skattefri uthyrning skulle man inte behöva “maximera” uthyrningen på något av ställena.

2 gillningar

Min erfarenhet kring privatuthyrning är att man måste ha lite “skills” (alltså tur) för att få det till en bra affär. Det räcker inte med att bara köpa ett fritidshus och få uthyrningen att bli en fantastisk inkomst. Det måste finnas andra uppsidor med det du köper.