Som statstjänsteman har man en hög nivå av yttrandefrihet. Det gäller i lika hög grad när jag jobbar utomlands som när jag jobbar i Sverige.
Den som jobbar för en annan typ av arbetsgivare kan ofta ha andra och ev. sämre förutsättningar.
Om jag skulle kommentera politiken i det land jag jobbar eller andra liknande frågor skulle det helt klart vara mindre lämpligt. Av den orsaken avstår jag från det, iallafall i digital form. Jag kan prova möjligen kontroversiella idéer i dialog med lokala kollegor eller vänner. Det har jag gjort vid ett antal tillfällen. Ofta har de inte tyckt att idéerna varit så märkvärdigt radikala, eller kommit med andra bra och relevanta kommentarer. Man lär sig mycket genom att föra sådana diskussioner, alltså att våga sig ut på djupare vatten och inte vara rädd för att trampa någon på tårna.
Att jag som boende utomlands kommenterar saker kopplade till situationen i Sverige som inte alls har koppling till vad jag jobbar med är i formell mening en icke-fråga. Om jag typ skulle förhärliga nazism, folkmord, diktatur eller något liknande vore det så klart inte helt bra. Att i övrigt kommentera utvecklingen i Sverige har jag svårt att se skulle vara ett problem, särskilt i frågor som en mängd kända personer i Sverige sedan länge omtalat som problematiska.
Om du tycker att jag missat någon aspekt här får du gärna förtydliga vad det handlar om. Jag anser inte själv att jag sagt något som är direkt kontroversiellt över huvud taget.