Till vänster: Urvuxen favorit-pyjamas (kan tilläggas att den ursprungligen var långärmad).
Till höger: Ursprungligen tråkiga byxor som förvandlats till det mest välanvända favoritplagget efter att valarna en efter en förflyttats för att täcka hålen som envisats med att dyka upp i allt raskare takt.
Om man behöver kläder för att de går sönder så finns det mesta att köpa på Sellpy. Där finns även skor. Priserna på Sellpy är rörlig materia och man måste förstå hur systemet fungerar för att kunna göra bra köp,
Jag handlar själv det mesta av mina kläder på Sellpy. Det kan handla om skjortor, jeans, kavaj/kostym, vardagsskor, vandringsskor, träningskläder, skidutrustning, väskor och mer än så. Jag har alltså normal vuxenstorlek och utbudet av bra varor är stort. Däremot behöver jag vara flexibel när det gäller t.ex. specifika märken och acceptera att allt inte passar. Behöver jag 2-3 nya jeans är det bäst att beställa 4-5 stycken. Då kommer sannolikt några att funka.
Jag beställde tre lådor till jul och ska beställa 1-2 lådor till i sommar. Sedan packar jag ihop allt som inte passade från alla beställningarna och returnerar dem i ett paket för 49 kr. Det fungerar i praktiken att göra så förutsatt att jag är noga med att hålla isär beställningarna i returpaketet.
Det finns givetvis ingen anledning att ”överkonsumera”. Jag kör själv med en form av lagerhushållning. Jag använder normalt saker tills de går sönder. Nya saker köper jag bara i undantagsfall, om det är något som verkligen inte går att hitta på Sellpy.
Min äldste, som drar små herrstorlekar, fyndar nästan allt på Sellpy. Speciellt skor är tydligen kanon tycker både han och lillebror.
Även garantisystemet testades i somras när ett par tygskor helt sonika sprack. Det trodde jag aldrig Sellpy skulle gå med på att återbetala, men tydligen. Kudos till dem.
Testade köpstopp i början av min minimalistiska resa, bra sätt att förstå konsumtionsmönster och vilka kläder/saker som faktiskt används. Minimalisterna har skrivit en del om detta på sin blogg.
Eftersom jag idag har en välfungerande capsule wardrobe känns köpstopp inte aktuellt - slipper därmed ifrågasätta över om jag verkligen behöver ytterligare några flaskor vin till mitt lilla vinkällarprojekt
Tydligen finns en garanti gällande nya varor sålda av företag. För ”vanliga” varor finns ingen garanti. Dock kan man anmäla defekter där relativt flexibelt. Jag upptäckte vid något tillfälle ett allvarligt fel på en vara relativt sent och den fick jag återbetald utan problem.
En särskild kategori varor är de som har väsentliga brister men ändå går att använda. Saker med hål går att laga och grejer med fläckar på får bli ”hemmakläder”. Normalt får man behålla även de saker man får återbetalda.
jag bunkrar ju kläder inköpta på reapriser, alltså typ 50-80 procent och har en hel flyttkartong med nya oanvända kläder så det skulle vara mkt enkelt men då missar jag ju en massa reor.
Jag brukade handla på reor innan Sellpy kom. Upplevde att mycket blev liggande eller ”kändes halvdant” när man väl började använda kläderna. Dessutom blev det ändå inte ”billigt på allvar”. Med Sellpy upplever jag att antalet ”missar” blir färre. Just för att mängden fina och bra grejer är så överstor ställer jag som regel höga krav. Allt som inte är bra går i retur. Den psykologiska fällan med att ”göra fynd” som finns på reor har jag inte på Sellpy. Allt är ju typ billigt så om jag vill köpa 5, 10 eller 15 skjortor så spelar det rent ekonomiskt ingen roll.
Allt med Sellpy är inte perfekt men just den psykologiska biten hör till uppsidan. Att som tidigare köpa plagg för 200 kr som var nedsatta från 1000 kr och tänka att man gjort ”ett stort fynd” var förrädiskt. Kan jag köpa 3-4 motsvarande plagg på Sellpy blir det oftast bättre.
Gått när 25 kilo sen Augusti. Fick dra ner i källaren och hitta en väska med gamla skjortor och byxor. Jag ska göra mitt bästa. Men får man lov att byta kläder? Om jag säljer kläder online, loppis osv får jag köpa för dem? (Tänjer kanske på regler men värt att klargöra).
Körde ett ryck i höstas då jag “gjorde slut” på slitna strumpor, underkläder och skjortor/piké-tröjor när jag jobbade hemifrån och inte behövde ha lika fina kläder på mig.
Lyckades bygga upp lagret med strumpor innan årsskiftet men nu ligger jag efter i underkläder och skjortor.
Behöver fler underkläder och skjortor nu. Klarar mig inte med det jag har.
*Gjorde slut = slet ut helt så jag kunde slänga dem