Köpstopp för kläder? Inga problem, jag gillar verkligen inte att shoppa kläder - sååå tråkigt.
Brukar beställa lite nytt någon gång sådär vart annat vart tredje år. Gjorde det förra året, så det är lungt
Nya skor blev det ochså, de började ta in vatten underifrån så det kändes som det var dags.
Jo, det var så sant. Ska på opera i vår med mor och far. Inte har jag kläder till det, men går bra att låna av mor. Känns meningslöst att köpa något och bara använda plaggen en gång…
Tror mig, de kläder jag har till vardags duger inte för något mer socialt.
Jag och min sambo drar oss för allt som är socialt. (Fester, middagar, konserter och liknande) Så Nej vi lägger inte pengar på sådana saker. Vi lånar om det behövs.
Men jag tror att många ser det som ett problem att inte köpa kläder, och många har alldeles för mycket kläder som aldrig/eller mycket sällan används.
Ta min väninnas tonårsdotter som har hela garderoben full av skor - inte för att hon behöver, egentligen, men hon resonerar att man vet ju aldrig…
Jag tror den här tråden fyller en viktig funktion, om så bara för att få någon/några att tänka till en extra gång.
Är ju inte bara en ekonomisk fråga, utan kanske framförallt miljömässig.
Så nej, jag ser inget ironiskt med tråden. Tvärtom.
tips är att småutsätta händer (och kropp) för kyla folk verkar vara livrädda för att bli lite kalla även kortare perioder. Inte helt ovanligt att jag ser grannar som tar på sig jacka mössa och vantar för att gå ut och slänga en sopsäck i 45 sekunder.
Men just för handskar så kan att tidigt på hösten eller egentligen så länge som möjligt gå med händerna utanför fickor och utan handskar. när det väl blir lite kallare så kan en börja utan handskar och ta på sig vid behov alltså när händerna bli kalla inte innan för att en vet att det blir kalla.
Jag är visserligen en varm person men har mina bästa vintrar handmässigt paddlat kanotslalom (forpsaddling) i ner till -10 utan handskar det var visserligen att pusha det men gick bra.
Är jävulskt noga med att händerna inte blir för kalla d.v.s. förfrysa och förstöra kapillärer då är händerna förstörda många år framöver.
Men våga vara kallare utan att nödvändigtvis frysa sparar mycket på kläder.
Nej det är det inte och som jag nämner är att det är väldigt viktigt att inte förfrysa händerna så det får skador vilket är en av anledningarna att folk får Raynauds symptom. Men om en redan har nått det stadiet av antingen förfrysning eller andra anledningar så ska en såklart vara försiktig med “min” metodik.
Undra om det faktiskt går att förbättra genom att öka kapillärtäthet och blodcirkulation i händerna på något sätt? Men förstår om en har den problematiken så är ju gränsen för att bli för kall väldigt tidig.
Har haft kompisar som också paddlat men har blivit för kall om händerna/en hand en endaste gång och det har varit kört sen dess. Så väldigt viktigt att inte bli för kall helt klart!
Men från mitt eget perspektiv så står jag fast vid att en kan om en har friska händer skjuta på gränsen sakta men säkert år för år. Ett väldigt långsamt projekt men görbart.
Köpte en elastisk tejp i höstas på biltema för att laga mina då nya löpar-tights - fungerande över förväntan. Tålde även en vända i tvättmaskinen… (Min sambo skulle var snäll och tvätta, hade kanske föredragit handtvätt…)
Har tipsat om den i andra trådar. Köpt på nätet. Nu minns jag inte var men kostade nog 150 spänn för en rejäl rulle. Verkar finnas att välja på om man googlar. Går åt väldigt lite åt gången.
Åh hittade denna tråd nu och hoppar på om det inte är försent!? Har inte gjort några inköp till mig själv hittills detta året då jag själv håller på med just denna utmaning. Tänker kan bli lättare om jag är med här.