Jag har bara hört inslaget på radion men det lät så där. Kommunen kommer vara skyldig att tillse att det är möjligt att återvinna textilier men har inte läst lagförslaget.
Från och med i år är det väl olagligt att inte sopsortera visst avfall? Om jag inte minns fel.
Men de får gärna fixa textil återvinning för trasiga textilier och plagg i återvinningsrummet. Nu måste jag resa för att kunna återvinna textil. ![]()
En reflektion är att Frivilliga Köpstoppskåren är en bra beredskapsövning inför en storkris…
How to make do with what you got at hands?
Bygg en igloo av alla oanvända kläder du äger? ![]()
Fan! Jag åkte dit igår. Köpte ett par byxor på rea. ![]()
Är man med igen om man returnerar?
Jajjemen! Det är som en katolsk bikt ungefär… ![]()
(Om det var i butik så de återsäljs. Är det över nätet är risken att retur går till soptippen, så då är du ute.)
Tittade i Ginza katalogen och såg den här Macken kepsen för 99kr. Jag kan ha den på jobbet. Då bör det räknas som arbetskläder. Eller?
Om du heter Roy och/eller kan dra det som arbetskläder, så absolut. ![]()
Är inte med i utmaningen men kan nu som del av kontrollgruppen rapportera att jag köpt två par byxor idag, efter att två par nyligen slitits ut. Kände att kortbyxesäsongen var lite långt borta för att chansa på att jag klarar mig på kvarvarande två par långbyxor fram till dess.
Köpte ett merinounderställt på halva priset…
Fan, det gick ju mycket bättre förra och förrförra året då jag inte köpte något. Men jag är sjukt nöjd med mina nya byxor också…
Hmm… Kompenserar väl för att jag ligger bra till i pilla-tråden.![]()
Jag har slagit några i alla fall. Inga köp ännu. ![]()
Jag ska definitivt inte vara så självsäker här som jag var i “pilla-tråden” - bara någon dryg vecka innan dumstruten åkte på…
Jag hittade dock också ett härligt underställ för någon dag sedan, eller rättare sagt i alla fall en tröja. Så den kommer att få ersätta pyjamaströjan som ju håller på att falla isär ![]()
Men jag är fortfarande med i matchen - för “nya” tröjan hittades nämligen långt bak i garderoben bland bortglömda vildmarks- och sportkläder ![]()
Återbruk av bortglömda resurser alltså
Så nu känns det som att garderoben bör vara preppad för överlevnad till 2025! ![]()
Oj…
Nu lät det lite självsäkert ändå va? Hur var det nu med de dära lite väl luftiga skorna nu igen…
![]()
Fråga, man är väl fortfarande med i matchen även fast man inte lyckats övertala resten av familjen om hur fantastisk idé den här utmaningen är?
Beror väl på om de köper kläder till dig. ![]()
Vill även slå ett slag för att skriva ner hur många plagg man slänger 2024!
Gör detta för att få ett hum om hur många plagg som går sönder på ett år samt hur många jag köper.
Pluspoäng ifall man återanvänder plagg istället för att slänga genom att sy om de hela delarna till något annat.
Jo, sant, men det gör de inte ![]()
(Förutom i födelsedagspresent eller julklapp möjligtvis)
Jag har hittills köpt 4 par skor, 3 toppar och 1 klänning. Sätter er utmaning i perspektiv: ni är alla jätteduktiga, även ni som syndat ”ett” plagg här och där. ![]()
![]()
Jag hoppas mina kängor på Tradera säljer, då ska jag köpa nya skor. ![]()
Om man får kläder från en närstående som shoppar alldeles för mycket och ibland rensar sin garderob, räknas det som att jag shoppat?
Nej. Men det krävs en rejäl utskällning sv vännen vid varje mottagen påse kläder ![]()