Utöka bolånet till att ISK

Hej, är det en bra ide att utöka mitt ISK med 500 tkr (idag ca 1 mkr) genom att utöka mitt bolån med 500 000 tkr?
Har idag lån på totalt 1.6 mkr, med husvärde på ca 9 mkr.

Mvh

Jag skulle säga att det beror helt på ditt sparmål. Kan du nå ditt mål utan att göra detta så är det mycket bättre. Om du måste öka risken i ditt sparande på det här sättet för att nå ditt mål kan det dock vara högst rimligt. :+1:

1 gillning

Utifrån belångsgraden på ditt hus känns det inte orimligt alls. Men hur lång är din sparhorisont? Månadssparar du till ditt ISK? Hur mycket?

Om sparhorisonten är lång och du har ett månadssparande som motsvarar en rimlig amorteringstakt på de 500k så tycker jag det låter som en utmärkt idé.

Det finns mycket skrivet här i forumet om belåning, så kolla lite närmare på det också.

Har du Avanza eller Nordnet så kan en del av din belåning göras med hjälp av portföljbelåning, då kommer du lite billigare undan på del av räntan. För att hålla nere risken skulle jag dock inte använda den för mer än 10-15% av den nya totalen.

1 gillning

En investering innebär alltid ett risktagande och en spekulation om framtiden. Så länge du med rätt stor säkerhet kan sitta kvar i huset även om bostaden och själva investeringen skulle falla i pris samtidigt som räntan drar i höjden så kör hårt.

Hur hamnade du i så extremt låg belåningsgrad, under 20%? Om du tidigare amorterat hårt ner till den belåningsgraden kan du fundera på varför du just nu vill byta fot och öka risken? Om det rör sig om att du haft extrem prisökning på bostaden så grattis och kör hårt…förutsatt det i mitt första stycke

1 gillning

Tack för era svar.
Jo, det är nog en bra idé att ta bolån för ISK, om man har låg belåning. Min rådgivare på S&P (sedan 3 år) kan inte officiellt föreslå detta, men tyckte också det såg inga problem med det. Mellan raderna sa han att det är mycket klokt.
Nu funderar jag på att utöka bolånet med 1 mkr.
Dessutom kanske jag går i pension om 1-2 år och då är det svårt att låna.
Boräntan kommer antagligen inte vara högre än 4% (2,8 efter ränteavdrag) de närmaste åren. Snarare tvärtom. Mitt ISK är 100% aktiefonder och den lär inte hamna under 4% per år i genomsnitt. Sedan kommer ränta på ränta effekten.
Mitt innehav (idag 1.1 mkr) har ökat 25% de senaste 3 åren = 8% per år. Överför 8000 kr/mån.
Att jag och min fru har under 20% bolån beror på att vi gjorde bra vinst på två tidigare boende, och vi har amorterade lånen med ca 2 mkr. Och vi köpte vårt nuvarande hus “billigt” för 14 år sedan. Har idag helt ok löner (55 tkr och 65 tkr per mån).

Om du tänker dig att ditt hus (och belåningen på det) är en del av din totala portfölj, så är du just nu väldigt hårt viktad mot fastighetsmarknaden, och dessutom i ett enda fastighetsobjekt. Det är knappast riskfritt.

Om du fortfarande vill ha den höga exponeringen mot fastigheter, kanske det finns fastighetsaktier att köpa.

Så jag vet inte om man verkligen kan säga att du ökar risken så bergsäkert som alla andra säger?
Du har en straffbeskttning på att sälja huset, och det låter som att du vill bo kvar.
Din största utgiftspost är troligen skatter redan.
Sen bör du såklart alltid låna till lägsta ränta så glöm inte att titta på portföljbelåning.

Förmodligen är det svårt att slå portföljbelåningens ränta. Så du kanske belånar huset med 400 000 extra, lägger in det på ISK, och lånar upp portföljen med 100 000 , ca 9.6% portföljbelåning om dina värdepapper har 80% belåningsgrad.

Då kommer din totala portfölj vara värd 10 500 000 kr, och du har 2 100 000 i lån, dvs 20% av hela portföljen.
Du spider ut risken litegrann skulle jag säga, samtidigt som du kan bo kvar, utan att trigga en beskattningsbar transaktion.

Förmodligen skulle det här faktiskt förbättra din totala sharpe-kvot och öka diversifiering under förutsättning att

• De nya investeringarna har en förväntad avkastning som överstiger räntan på lånen
  • Den totala risken för portföljen minskar genom diversifiering, vilket kan ske när man flyttar kapital från en enda stor fastighet till en mer varierad portfölj.

På hur lång sikt är investeringen?

5-10 år. Eller så säljer jag allt vid nästa topp (innan nästa recension) som kanske inträffar i början på 2027 :wink:.