I den bästa av världar skulle man också kunna styra mot att alla får en dräglig tillvaro.
Grundläggande behov av vatten, mat, el, värme, tak över huvudet på en skattenivå som inte slår ut någon. Och därefter ha progressivt stigande skatt på hus 2, 3 och 4.
Demokrati är för allas bästa, och bäst är väl ändå om alla har ett varsitt boende.
Det vore fantastiskt med en ny fastighetsskatt som kan kvittas mot en sänkning av marginalskatten. Vi ska såklart gynna att folk arbetar, marginalskatten borde också göras mer progressiv så att det inte är ett lika abrupt hopp i skattesats. I nuläget blir man ju inte jättemotiverad att ta ett extrapass på jobbet om grundlönen ligger runt brytpunkten. Sänkt skatt på arbete leder således till en viss självfinansieringseffekt, medan en rimlig fastighetsskatt har väl nästan inga negativa effekter på samhällsekonomisk nivå?
Vad som är samhällets bästa finns det väldigt många olika åsikter om.
I vår demokrati kanaliseras dessa åsikter via partier som väljarna sedan får ta ställning till på valdagen.
Jag vill läsa hela förslaget innan jag bestämmer mig helt för vad jag tycker, men pratar vi om enbart skatt per kvadratmeter missar man målet ordentligt då det möjligen genererar mer byggande av små hus med totalstraffar många på landsbygden, inte minst i kulturbygd. (-Hej då familjens Hälsingegård sedan århundraden…)
Fönsterskatt? Tack, då har jag lärt mig något nytt i dag.
När skatten infördes fick man betala 16 öre per fönster i Stockholm, tolv i större städer, åtta i mindre städer och tre på landsbygden. Allmogen kunde få nedsättning till tre öre. Manskapet i armén var befriat från skatten.
Ärvde sommarstuga av mina föräldrar tillsammans med min bror. Fick betala fastighetsskatt och den höjdes för att vi hade sjöutsikt och strandnära.
Hade stugan varit på västkusten hade vi fått betala förmögenhetsskatt med och hade fått sälja.
Blir bara de rika som kan bo på vissa ställen med dessa skatter.
off-topic: Härligt!
Nu vet du varför en del stora och fina hus har målade fejkfönster på de mindre viktiga delarna av fasaden.
Motsvarigheten vid kvadratmetertaxering gör kanske att 80-talets spegelväggar gör entré igen.
Det är det som är så fantastiskt med (hög) fastighetsskatt, ni skulle tvingas sälja till bättre behövande som bättre klarar av att bidra till statskassan.
(Jag är ironisk).