Utredaren föreslår fastighetsskatt – inspirerad av ISK

Jag tror inte att detta skulle kunna realiseras i en drastisk reform. En eventuell höjning är nog bara så pass hög att det går att ta bort reavinstskatten samt finansiera ett nytt jobbskatteavdrag eller så. Sen så är det ju inte omöjligt att ytterligare en sådan växling sker igen i framtiden om detta faller väl ut i opinionen.

I grunden så tror jag att detta vore bra för samhället i stort. Vi behöver sänka beskattningen av arbete då det har en väldigt tydlig negativ påverkan på ekonomin, medans en fastighetsskatt inte har det (snarare positiv, men inte för alla såklart). En ökad rörlighet på bostadsmarknaden kan nog också bidra till att minska bostadsbristen och hålla priserna nere på rimliga nivåer när folk flyttar i högre utsträckning efter behov.

För er som är emot detta undrar jag vilka skatter ni tycker bättre om? Alla skatter upplevs ju som dåliga och orättvisa.

Om staten vill öka eller balansera om skatteintaget bör skatten på konsumtion (moms) göras enhetlig och höjas.

1 gillning

Samtidigt så prisätts bostäder på marginalen.

Ligger en villa ute till försäljning efter denna hypotetiska skatteväxling räcker det med att en spekulant är beredd att lägga hela sin nettolöneökning på de ökande boendekostnaderna så blir den såld till samma pris som innan.

Givet då som alltid allt annat lika: att det finns en efterfrågan på den typ av boende. Och det hävdar ju jag finns och egentligen alltid kommer att finnas. Om svensken har råd kommer svensken konsumera bostäder.

Nej, den enskilda personen du pratar om kommer lägga strax över det den näst mest spendera-på-bostad-villiga personen är beredd att betala.

1 gillning

För mig är kanske “straffskatter” på sådant som staten vill begränsa (men inte förbjuda) kanske de minst skadliga. Skatter som syftar till att något ska vara självfinansierat eller delfinansierat känns också vettigt. Kommer inte på några klockrena exempel nu…trafikskatten kanske?

Skatt på tillgångsinflation som både taxeringsvärdebaserad fastighetsskatt och reavinstskatt kanske kan hänföras till har jag svårt att bestämma mig om faktiskt. Bra för statskassan, men kanske orättvist?

Sedan förstår nog de flesta vad de mer eller mindre skadliga inkomst- och kapitalinkomstskatterna syftar till i välfärd mm, men man håller kanske inte med om vad de används till, eller hur stora de är

Så tycker jag. Källa: Jag

Istället för införadet av fastighetsskatt kan staten få in en massa pengar genom å ta bort räntesubventionerna…

Tror det är svårt att kunna höja dessa straffskatter på ett säkert vis så att man kan finansiera sänkt skatt på arbete. Dessa typer av skatt går även per definition att komma runt och är därmed inte helt tillförlitliga för finansieringen och prognostisering.

Frågan är ju om det är mer orättvist än skatt på arbete?

Jag tycker nog att 0,75% är på tok för högt. Men däremot borde man inte ha något tak. Tänker mig att en genomsnittlig svenssonbostad inte ska få särskilt mycket högre fastighetsskatt än idag. Dvs. sänk procentsatsen till typ 0.3% eller liknande men ta bort taket. Evt. något högre procentsats om det kompenseras med sänkta inkomstskatter. Men man undviker ju undanträngningseffekter och diverse konstiga maxbelopp/inkomst etc. om skatten inte är så hög från början.

Poängen är ju att sänka skatten på arbete i motsvarande mån. Det handlar inte om att höja skatten i allmänhet. För att skattesänkningen på arbete ska kunna bli stor borde ett normalt hus få en skattehöjning på kanske 200-300%. Möjligen skulle “inkluderingen” av bostadsrätter kunna motivera en sänkning av procentsatsen till 0,5% eller något sådant.

Ja förstår det, men tänker att det är en för stor förändring att införa iaf i ett steg. Dessutom medför det ju också att de gamla problemen med fastighetsskatten utan tak kommer tillbaka. Jag gillar riktningen på förslaget, men tycker att man ska gå mjukare fram.

Nej, förändringen lär behöva införas gradvis. Även om en samling typhushåll går plus minus noll på förändringen kommer det alltid att finnas enstaka hushåll som har obefintliga marginaler och som har byggt upp hela sin tillvaro på att alla skatter och kostnader ska vara precis som nu. När något då förändras blir det jättekonsekvenser som kan vara svåra att hantera. Dessa hushåll behöver sannolikt få några år på sig att anpassa sig till de nya förutsättningarna. Det betyder i sin tur att förändringarna som helhet bör införas i form av en flerstegsraket.

Det största problemet är fortfarande politiskt.
Höjd fastighetsskatt oavsett om den är baserad på taxeringsvärde eller bostadsyta är politiskt känslig så länge minnet av den gamla lever kvar.

Att den skulle bli baserad på bostadsyta tror jag inte på. Det framstår som en politiskt omöjlig modell. Det är ju just själva fenomenet med bostäder som är värda massor och ägs av rika personer som fastighetsskatten syftar till att “komma åt”.

Ja, men den politiska känsligheten har ju ett ursprung. Jag tror helt enkelt att den var lite för hög, den gamla fastighetsskatten. En lägre skattesats men utan tak i relation till taxeringsvärdet vore bäst tror jag. Evt. en begränsning i max% av inkomsten också, men då har man nog egentligen en för hög skattesats från början.

1 gillning

Av flera onda skatter som har med bostad å göra, så är reavinst skatten den som jag tycker kan få finnas kvar även om att jag inte gillar den…
En fastighetsskatt som ska betalas varje år är värre än att betala en del av vinsten i skatt… Även förmögenhetsskatt på bostaden är lika illa… Allt beror på att jag tycker bostaden är ett boende å inte en investering… Vill man göra investeringar så är avkastningen mycke bättre på andra altenativ. .

1 gillning

Sedan existerade den inte i ett vakum utan taxeringsvärdet gick också in som underlag till förmögenhetsskatt.
Den som hade lågbelånad villa och/eller fritidshus med högt taxeringsvärde fick betala både fastighetsskatt och förmögenhetsskatt.
Medelklassen betalade medans de riktigt förmögna fick hjälp att slippa undan.

1 gillning

Det var mycket skatteplanering som kunde göras på den tiden. Och arvs- och gåvoskatten inbringande närmare noll och intet. Det är ändå intressant att man kan uppehålla sig på ett ekonomiforum som rikatillsammans där vissa tycker att en fastighetsskatt verkar rimlig.

I mitt huvud finns det inget behov av att ställa fastighetsskatt mot inkomstskatt öht; det är väl bättre att staten minskar kostymen så att vi alla kan få njuta av det vi stoppar in i systemet? Det är inte antingen eller i min värld. Det finns inget motsatsförhållande mellan skatt på tillgångar och skatt på arbete. Jag tycker båda borde minskas.

2 gillningar

Någonstans måste skatten tas in ifrån.

Visst du kan vilja sänka skattetrycket generellt. Men diskussionen om hur stor andel av den totala skatten som ska tas in via fastighetsskatt, inkomstskatt, respektive annan typ av skatt är relevant ändå, oavsett hur stor den totala skatten är.

2 gillningar

Jaha, nu börjar det sneglas mot fastighetsskatt för att finansiera upprustningen…

Tänk om folk på klotet kunde sluta bete sig som rövhattar istället.

1 gillning

Lars Heikensten är känd älskare av fastighetskatt. Det är konstig då att han bor på en BRF i Stockholm med värdering 20 milj.

Men finansminister säger att hon uteslutter den. Om fastighetskatt införs, dör Moferaterna som parti.

1 gillning