Utredning / förslag på ISK Tak - hur skulle det påverka sparare och börsen?

3 miljoner är ju ingenting. Sätt gränsen på 15/30 mille.

9 gillningar

Måste du inte bor där du lånar? Du menar man köper dom i cash och hyr ut? Fast dom hyresinkomsterna beskattas väl också med 30%? :thinking:

Du får väl bara hyra ut upp till 40k? Hyresinkomster över 40k måste du skatta på. Jag kan ha fel så upplys mig gärna.

Amen detta är ju helt sanslöst oseriöst :joy:
100 kkr till 3 Mkr eller inte?

Hade jag hasplar ur mig så dramatiskt olika siffror (trots vad hon säger ”många arbetstimmar”) så hade jag fått sparken på studs :slight_smile:

Börja med att ta bort ränteavdraget - hade hjälpt bomarknaden att lugna ner sig lite.

Jag fattar inte vad de håller på med!

16 gillningar

Det är en bedrövligt dålig idé som presenteras. vi får verkligen hoppas att det inte blir av.
Otroligt att man ger sig på småspararna som kämpar för att få till drägliga pensioner och sparande till att kunna köpa bostäder osv.
Förhoppningsvis är det på det sättet som med fastighetsskatten att man presenterar ett förslag/utredning och därefter ser hur samhället reagerar. Vad det gäller fastighetsskatten blev det ingen positiv reaktion och gissningsvis blir det samma reaktion för ISK beskattningen. Går S till val med den här idé blir jag orolig för den mentala hälsan inom partiet, i det fallet skulle dom tilldelas ett inverterat nobelpris, om det fanns ett sådan.

3 gillningar

Exakt, och det är till dom pengarna ska gå, inte till,

Avstår från att ödsla tid på ett långt och irriterat inlägg

Rösta bort pajasarna! God kväll.

6 gillningar

Detta förslag måste vara förödande för fondrobotarna? Hur ska man deklarera vinster etc i en väldans massa olika fonder där man inte vet vad man har betalat för varje enskild fond?

Hur skulle taket på ISK (KF?) fungera i praktiken, särskilt då man kan ha flera ISK hos olika aktörer. Vad innebär “30 %” skatt på det ovanför taket?

3 gillningar

Jag håller med dig helt. Man borde avskaffa ränteavdraget, det hade gynnas alla som vill köpa bostad också. Plus att man tänker till det igen innan man lånar pengar :grinning_face_with_smiling_eyes:

3 gillningar

Fondrobotorna har koll på när du köper och säljer interna fondandelar, det går att se på t.ex Lysa. De skulle antagligen också kunna generera K4 blankett automatiskt. Det kommer ju dock leda till reavinstbeskattning vid ombalansering. Antagligen skulle en del fondrobotar få ändra sitt upplägg en del, ungefär som Avanza Auto där du investerar i en enda fond med olika andel aktier. Då blir det ingen ombalansering så länge du själv inte vill ändra risknivå.

1 gillning

tänkte detsamma! Och vad händer när ISK-kontot går över taket (100tkr eller 3 mille, vad det nu blir) vid t ex en större börsuppgång? Överförs dessa pengar direkt till en annat konto, t ex KF? Eller blir det direkt skatt 30% på de som ligger över? Och vad händer då om kursen går ned och man hamnar under taket?

1 gillning

Bara en teoretisk fråga; om ISK skulle få ett tag på 100tkr, hur hade ni gjort? Jag har precis börjat spara i ISK, och så kommer detta.

Får man gå över till någon fond/aktie depå konto och därmed betala skatt på all vinst? Eller hur gjorde man “innan”? Hur ser ni praktiskt att man kan göra? Vill mest stilla min oro.

Sov otroligt dåligt inatt när jag hörde detta, någon som kan stilla min oro? Även om det röstas ner, kommer väl liknande förslag i framtiden.

1. man röstar rätt nästa val
  2. man ber till gudarna att C röstar ned detta
  3. man sitter still i båten tills förslaget är konkretiserat och framlagt med förmodad majoritet i riksdagen bakom det
  4. man loggar i på rikatillsammans och startar en tråd i ämnet för att diskussion om den bästa lösningen
12 gillningar

Bra svar. Extremt dåligt detta, blir väldigt trött. Har medborgarskap i Norge, så kanske får överväga att sticka dit.

Varje förslag som kommer in till Sverige, gör bara saker sämre, och sämre och sämre.

Kapitalförsäkring fanns tidigare och har aldrig haft något tak vad jag vet. Tidigare tog många banker ut ganska höga avgifter för dessa men oftast inte idag.

Annars får man skatta vid försäljning, hålla på att kvitta förluster mot vinster och så vidare. Även om den lägre skatten (förhoppningsvis vid god avkastning) är en viktig komponent, så tycker jag enkelheten med ISK eller KF är viktigt också, slippa hålla på att deklarera en massa.

3 gillningar

Tror du/ni att det finns bättre förutsättningar för t.ex. Lysa/Avanza eller några andra att göra detta till mycket mer automatierat i större grad?

Jag menar, det måste väl finnas alla förutsättningar att göra detta?

Personligen tycker jag 3 miljoner är lågt med som något slags tak. Vore ju kul om man kämpar ihop ett kapital att man kan leva på det (och avkastningen).

Istället ska man straffas för detta. Kan ju säga att det knappast kommer bli en röst på S för mig iallafall.

2 gillningar

Man får helt enkelt “dumpa” pengarna i barnens ISK konton när man nått gränsen :slight_smile:

Vid tre miljoner är det ju lugnt. Då har man ett ISK/KF där man handlar och ombalanserar, en vanlig depå där man kör buy and hold i 30 år.

5 gillningar

Jag syftade dels ironiskt på att folk kommer att tömma allt över “Magdagränsen” från ISK om skatten blir för hög och mer seriöst på att bostäder oftast är stabila saker att äga och att inte gå plus på uthyrningen.

Jag avsåg alltså att betala kontant för lägenhet(erna) och inte ta lån. För att låsa pengarna och sedan sälja av när så behövs. Nu vet ju ingen än om det blir skatt, var gränsen till “Joakim von Anka-är-vi-allihop” går i Magdas värld eller vilken nivå skatten landar på. Inte exakt hur skatten urformas heller.

Är det vinsten över tre, varje år på allt över 3 eller nå’t annat de drömt ihop?

1 gillning

Synd att en är myndig och en på god väg att bli… :upside_down_face:

Okej, vi vet inte hur detta utformas, men jag bli fan provocerad. Jag är ensamstående medelinkomsttagare som tog huslån vid 30, var helt skuldfri vid 40 och nu sitter och bli kolerisk över även den plötsligt 30-multiplicerade höjningen av taket. Där kan många “vanliga” vara snart om inte börsen störtdyker.

Jag minns en tidigare S-ledares ord om att “den som är satt i skuld…”. Inte för att jag nå’nsin röstat på dem, men det sa han bra iaf. Vad hände med det?

Låna, konsumera, skuldsanera, pensionera. Argh!!!

Du är välkommen hit, vi skattar 30% på kapitalvinster

4 gillningar