Utredning / förslag på ISK Tak - hur skulle det påverka sparare och börsen?

Påtal om flöden från senaste podden, ser fram emot ramaskrin när ISK flödena ska ut ur ISK och in på den mest subventionerade tillgångsmarknaden - bostadsmarknaden. :slight_smile:

3 gillningar

Fördelen med Norge, i mitt tyckte, är att oron för att t.ex. inte pension ska räcka när man blir äldre, inte är lika påtagande.

Så du kan nog ta och se frågan som inte bara ekonomisk, utan mer en tro för framtiden. Hade förmodligen nog inte ens sparat i ett ISK konto om jag bodde i Norge, eftersom där litar jag på att staten kan ta hand om sina pensionärer, vilket jag inte tror i Sverige.

3 gillningar

Dom kommer inte kunna leva på oljan i all framtid…Men visst, oljefonden har ju en hel del kapital, bör ju kunna växa del :slight_smile:

Jag har förövrigt arbetat i 7 år på StatiolHydro i Mongstad, så har en del Norska vänner jag pratar med som påtalar ungefär samma sak. Att “Vad händer med Sverige”, så det är inte bara mina fantasier, utan mångas farhåga att det enbart blir sämre och sämdre.

Därför har jag ISK. För att spara till min egen pension. Blir det ett tak på 3 miljoner, räcker inte det speciellt långt.

2 gillningar

Det var längesedan. Nu är han Ordförande Persson igen, men på banken och ondgör sig över att unga behöver en egen insats och måste amortera för att få låna.

Nej, det har jag inte sagt heller. Dock kommer oljan, och vara efterfrågad, så länge vi lever förmodligen.

Är enormt många produkter som är beroende av oljan, och inte enbart förbränningsmotorer.

Kanske, kanske inte. Var också i Mongstad och byggde TCM Co2 capture anläggningen för typ 10 år sedan. Där kommer dom nog kunna göra sig en hacka i och med djuphavslagringen och Northern Lights projektet. :slight_smile:

Haha nej, va kul! Jag var med på det projektet, vad jobbar du inom? Jag var där och installerade styrsystem (PLC etc.) för ett företag som heter Emil Lundgren AS.

Nu tappar vi kanske ämnet i tråden lite, men det kanske resten får leva med :slight_smile: På den tiden var jag elektriker/arbetsledare och jobbade åt Slagen.

Ah ja det är sant. Ok. Förlåt för Off-Topic alla :slight_smile:

3 miljoner låter ändå rimligt, men jag kanske har läst för slarvigt men vad ska pengarna gå till? Lutar ändå mest åt vänster och har inget emot höga skatter om det är av en bra anledning, men ogillar att man höjer skatten bara för att man kan, viktigt att det faktiskt finns en poäng bakom det och en solid plan för hur de nya pengarna ska användas. Hoppas personligen på ökad satsning på sjukvården

8 gillningar

Skatt är inte problemet. Skatt på helt nya premisser är problemet. Jag har toksparat till mitt ISK för att jag prioriterat detta. Straffa mig för att jag inte lagt pengarna på en Tesla, pool i trädgården, nytt designerkök eller två utlandssemestrar om året.

Det känns sjysst, verkligen.

Varifrån tror de grunden till kapitalinkomsterna kommer ifrån? Tomma luften? Jag har åtminstone jobbat ihop mina på heltidsarbete.

11 gillningar

Precis som Gabriel påpekar så omkostnader för migration. Det är viktigt att ta upp kostnaderna och sluta göra detta till ett tabu-ämne.

5 gillningar

Eh? Foliehatt på. Lite troligare är att dessa skattehöjningar är tänkta att finansiera de ohemula stöden till knappt livsdugliga företag under coronaperioden.

Det kanske är just det dem vill att du ska göra?

”Hur får vi folk att amortera mer?”

För övrigt är detta en internationell trend. Dvs förmögenhetsskatt för att finansiera de sjuka coronastöden. Någon måste helt enkelt betala.

Kan det inte vara så att detta ”bara” är ett politiskt drag från S. Dels för att dra uppmärksamheten från de andra förslagen på skattehöjningar men också för att ha något att ”offra” vid framtida förhandlingar. Det sistnämnda är en klassisk metod från S och V. De kommer med något idiotiskt som de inte ens själva tror,på/vill ha med uppsåtet att ”offra” det i framtida förhandlingar och därmed få igenom något som de faktiskt vill ha. De skickar också in förslag som de vet (och i vissa fall hoppas) ska röstas ner bara för att få röster och visa styrka i sin ideologi.

Kort sagt, allt är inte genuina förslag utan ett politiskt spel. Sen är det ju synd att vissa partier lägger 100-tals miljoner på utredningar som de bara kommer använda som valfläsk och för egen vinning i det politiska spelet.

Här det rimligt att man inte ens kan spara ihop till en bostad utan att riskera straffbeskattning?

Hela argumentationen är sjuk, de som spara till bostad ska straffbeskattas medans om man låner till bostad så ska man få fördelar.

Varför vill S att svenska folket ska gå under med skuldbördan, förstår verkligen inte deras tankar.

5 gillningar

Det löser fondrobotarna enkelt. Bara lite kod som håller koll på allt. Precis som @MerleNoir skriver så kan de säkert generera en K4 per automatik till alla kunder.

Lysa kan dessutom gör fulingen att starta en fond för varje fördelning, som en ombalanserar inom fonden mellan aktier och räntor. Då behöver man inte redovisa något och skatta så länge man inte byter fördelningen.

2 gillningar

Vilka bostäder köper du egentligen med kontantinsats på 3 miljoner? Och skatten är inte hela världen. Ja ISK är extremt lyxigt men det är inte hela världen med *AF, mindre optimalt bara.

1 gillning