Utsatt för bedrägeri där lånen skulle tas bort

Jag har en bekant som fick denna fråga från en person som i sin tur känner bankpersonen som skötte upplägget. Min bekanta blev erbjuden 15% av ett lån på 1 miljon som skulle annuleras.

Men till skillnad från TS berättelse så var “alla” med på att det var olagligt (inkl min bekanta) - det var bankpersonen som skulle kunna åka fast. Ingen annan.

Nu är tydligen detta gäng åtalade. Fördmodligen samma som du skriver om.

5 gillningar

Jo han var införstådd med att det var ett olagligt upplägg, vill jag minnas. Han är en ganska hård kille som suttit för saker tidigare (vet inte vad). Han hade mkt kontakt med den s k bankmannen. Fixade ett burnerkonto med en otroligt attraktiv brud och pratade med bankmannen som ville träffas. Det låg mycket bilder från Dubai och ett glassigt liv. Om jag förstått det rätt så är det en stor härva och olika rättegångar har hållit på i något halvår eller år. Säkert samma gäng. Bankmannen har tydligen dragit till Marocko. Om har fortfarande lever så är det nog många som är ute efter honom. Denna bankman är nog inte högst upp i pyramiden…

Jag misstänker att TS var medveten om att upplägget är kriminellt. Tycker att det finns lite saker som pekar mot det som andra har belyst här. Med detta sagt så lider jag med personen, men egenansvaret är stort. Och som skrevs tidigare tror jag att TS handlande skulle kunna leda till ett “tufft” straff ifall det blir en större utredning.

5 gillningar

Jag vågar knappt skriva det, men jag känner mig lurad på exakt samma sätt med Better Globe. Fick aldrig ut en krona och nu är de omvandlad till några aktier i ett bolag som jag känner 0 förtroende för. Tyvärr gick jag på hela jippot och investerade lite mer än jag egentligen var beredd att förlora. Men jag får väl se det som en bra läxa.

Jag räknar med att de pengarna är borta för alltid :frowning:

13 gillningar

Väldigt trist att höra. Pratade du dig varm för släkt, vänner och kollegor om detta som sen också föll i fällan pga dig? Vad säger de nu? Självfallet är alla personligt ansvarig för sina egna pengar men sådana här situationer kan snabbt bli komplicerade och förödande för relationer :sad_but_relieved_face: .

1 gillning

Är folk såhär otroligt korkade? ”Ta ett lån på 1 miljon, ge mig sedan 85% av summan så ordnar jag så att lånet går upp i rök. Tummis” :joy:

Jag överskattar nog folks intelligens för mycket för att kunna bli en framgångsrik bedragare.

5 gillningar

Denna tråd är nog bevis för att att du har en övertro.

Det finns ju otaliga exempel på folk som blir lurade i allt från romantiska bedrägerier, investeringar till att hoppa på olagliga manövrar i tron att de inte kommer att åka fast.

Kommer att tänka på den sorgliga historien om den äldre rika mannen som träffade en afrikansk kvinna via nätet. Han blev av med 20+miljoner, men trots att alla överatalade honom om att det var fejk så var han fortfarande kär och trodde på kvinnan till hans död.

(kvinnan och hennes man var de första i det aktuella landet som köpte och importerade en ferrari eller om det var lamborghini)

2 gillningar

Romansbedrägerier har ju dock en väldigt annorlunda dynamik - det smyger sig på, man ger sig på extremt ensamma personer osv. I fallet du nämnde hade man med enkelhet kunnat undvika att bli lurad genom att helt enkelt betala först efter att ”tjänsten” som gör att lånet blir väck levererats. Hade ”tjänsten” existerat på riktigt hade det inte varit några konstigheter alls.

1 gillning

Jag börjar tvivla på mig själv. Om folk blir lurade av dessa saker. Kan jag också bli lurad av något som är helt uppenbart scam?

1 gillning

Svar ja.
Det finns gott om människor som skulle må bra av att få en hel del hjälp av en vuxen kompis. Troligtvis finns det ett enormt gap mellan vilka som borde ha god man och vilka som faktiskt har det.

7 gillningar

Gäller då att denna inte blåser en ….

Vilket också verkar vara ett problem.

5 gillningar

Med dagens deepfakes, troligen.

Jag försökte låna pengar från banker utan att betala tillbaka de. Men min väns vänner tog allt istället.

Det är vad jag får det till. Måhända att jag är för dum för att förstå vad som har hänt. Nu blev du lurad, ironiskt nog när du (ni) försökte lura andra. Sånt händer. Se det som en dyr livsläxa.

1 gillning

Upplägget kallas tydligen friendly fraud.
P3 dokumentär har släppt en bra dokumentär om hur upplägget kan se ut:

9 gillningar

Tack för tipset. Väldigt intressant dokumentär.

På slutet, startat 1:06:35 är Francos kommentar väldigt klar. Att det inte finns några brottsoffer, och det håller åklagaren med om (förutom bankerna som är det som är utsatta för bedrägeri kan anses vara brottsoffer).

De som lånat dömdes faktiskt i rätten till villkorligt med böter eller samhällstjänst för medhjälp till bedrägeri. Så trådstartaren gör nog bäst i att vara tyst och betala tillbaka lånet (inget råd, bara spekulation).

6 gillningar

Ja, alla människor kan luras av bedrägerier eller att bli hjärntvättade och gå med i kulter eller liknande.

Ett bra första steg är att inse att man inte är immun och att bli mer ödmjuk, istället för att fastna i att folk är så jävla dumma som går på allt möjligt.

6 gillningar

Absolut. Själv har jag nästintill skrattat när man hör vissa historier om vad folk går på, men på senare tid efter att ha läst på om olika tillvägagångssätt och tittat på folks historier på Youtube i utbildningssyfte (för att skydda mig) har jag insett att jag själv troligen måste höja garden. Nu är jag nästan sjuklig och antar att allt är en scam fram till dess att motsatsen bevisats.

Här är en riktigt sorglig historia som visar på att verkligen ingen går säker.

2 gillningar

Men skickar man verkligen iväg 8 miljoner på en gång utan att först/samtidigt försäkra sig om att pengarna kommer fram till rätt mottagare? :thinking:

Nu är det ju inte speciellt ofta jag skickar iväg några större summor på nätet till en mottagare för första gången men man kan ju antingen besöka banken (om den möjligheten finns) eller bekräfta med mottagaren först. Antingen på telefon eller genom att överföra en mindre summa och kolla så pengarna kommer fram.

Som exempel, när vi öppnat ett sparkonto hos en nischbank börjar jag alltid med att skicka över en hundralapp och verifierar att pengarna kommer fram till mitt konto där. Då har jag även fått mottagarkontot registrerat hos min hemmabank och kan använda det sparade kontonumret till efterföljande överföringar. Sen likadant åt andra håller från nischbanken till min hemmabank om jag vill hämta hem pengar.

När jag betalade en större summa till ett externt kreditföretag vid ett bilköp gjorde jag samma sak. Först en liten summa, kontaktade företaget för verifiering och sedan resterande belopp. Dom var helt med på noterna och tyckte det var jättebra att jag kollade!

Men så lider jag av ett stort kontrollbehov oxå… :grin:

4 gillningar

jo jag hade trippelkollat banknumret med att ringa mäklaren, kolla på hemsida och fråga banken. Men just hur det där bedrägeriet gick till så visar det att det inte alltid är uppenbart som de flesta bedrägerier man hör om är. Just att de väntar på papper från mäklaren etc.

1 gillning