Lustigt, jag har haft samma erfarenhet. Tänk att det blev nödvändigt, men så är det när bankverksamhet måste skötas från ett callcenter.
Hade tydligen kört i 105 km/h på ett parti med 100-begränsning. Som kom omedelbart efter frifartsväg…Tre brev med stämplar från nån fryntlig tant på Heidelberg landesamt senare så var detta polisärende utrett ![]()
![]()
Det man förlitat sig på hittills är väl att användare verkligen menar vad de säger när de kryssar i att de förstår konsekvenserna av X och att de aktivt väljer risknivå Y, osv. Såg att Nordnet kräver att man genomgår ett kunskapstest för att få tillgång till vissa tjänster.
Men har man att göra med någon som är styrd av bedragare så funkar ju inga såna här fartgupp.
En kompromiss kanske för bankens skull, men för min skull blev det ett Wise betalkort.
“There’s a sucker born every minute” - inget nytt under solen förutom teknologi.
Jag håller med, men samtidigt tycker jag ändå folk borde vilja lära sig hur systemen fungerar. Det stora flertalet kryssar ju bara i och godkänner sin deklaration också, fast det kanske tar tio minuter att titta genom, slå några tal på en räknare och ta in hur de påverkar varandra i uträkningen. Kan man inte offra ett avsnitt av Paradise Hotel för att begripa sin egen privatekonomi och hur den sköts via appar och inloggningar, då är jag ändå tillbaka på att man måste bära en stor del av ansvaret själv.
Min tes är att de som faller för bedragarcharmen vore långt många färre om fler engagerade sig lite i sina inkomster och utgifter. Det är det jag säger. Då hade också bankerna kunnat vara mer tillmötesgående i de fall en slug bedragare faktiskt verkligen förvridit huvudet på någon stackare därute.
Helt OT men bra att veta (särskilt för utlänningar som sällan är medvetna om det): I Tyskland har de något som kallas “Verkehrspunkte”, som ges när böter utfärdas för brott mot trafiklagen.
Alltså, ts har ju sagt att han stal pengar från banken och trodde att det skulle gå bra eftersom han trodde att den kriminella ligan hade korrupta personer på insidan som skulle skriva av lånen och på så sätt kunna komma undan med stölden. Det verkar som att ligan inte hade korrupta personer på insidan. Så bedragarna bedrog TS på sätt att de påstod att de var en bättre kriminell liga än vad de var. Det var ju, enligt TS, väldigt tydliga med att de skulle begå brott tillsammans. Men de ljög om storleken på ligan.
Vad som har hänt vet vi ju inte, men detta är ju vad TS har sagt.
Eftersom jag sitter och jobbar mig igenom “Antifragile” just nu så måste jag säga att det där låter som en lösning som är “effektivare” när allt fungerar, men väldigt bräcklig; Bagaren råkar ut för en olycka och sedan sitter alla där och svälter för ingen vet hur man bakar.
Det är minst lika viktigt att ha en robust lösning som en effektiv. Ett vårdsystem med 100% beläggning är mest effektiv ända tills det händer en massolycka och folk dör, ett elkraftnät med 100% utnyttjande är mest effektiv ända tills det blir kylslag och strömmen går, osv. Eller det blir pandemi och plötsligt finns det inte vårdutrustning för alla båtar med kinesiska grejor ligger för ankar utanför Los Angeles hamn och inte kan lasta av.
Sovjetunionen försökte ju systemoptimerade lösningar, och det visade sig inte funka så bra. Styrkan i ett marknadsekonomiskt system är just att alla jobbar på sin egen lösning och en del funkar och en del inte, och bredden gör situationen robust. En systemoptimerad lösning är som en monokultur, funkar effektivt tills något händer och då dör alltihop…
- Väldigt bristfällig information
- Lån som magiskt ska makuleras mha korrupta personer inom bankvärlden
- Bedrägeri kring ansökning om lån
- En “väldigt nära kollega” som bara försvinner från berättelsen
- Ingen tidpunkt eller konkret händelsekedja
- med mera…
Det finns ingen rimlig värld där OP inte är delaktig. Allt pekar på att hen trodde sig kunna tjäna pengar på ett upplägg som inte var legitimt, och nu försöker framstå som offer när det sprack. Hade det varit jag hade jag lämnat det där och varit nöjd över att inte ha blivit åtalad - inte drivit på som hen gör.
Jag måste erkänna att jag bara väntade på att diskussionen skulle nå de argument der lagts fram, så att jag kan presentera en liten lärdom från min ungdom.
När jag var tonåring bodde jag i Danmark, och på nyårsafton var jag inviterad till fest hos en uttalad kommunist, en ensamstående förälder med tre barn, som kom med följande instruktion till sina barn: “Nej, ni får inte stjäla från Brugsen, det är medlemsägt, så ni stjäl bara från herr och fru Hansen. Nej, om ni ska stjäla, gör det från Netto eller Føtex, de ägs av Mærsk och han har tillräckligt med pengar”.
Samma uppfattning är utbredd när det gäller banker, en uppfattning att det är okej att lura banker.
Det var ju väldigt idealistiskt av den kommunisten… I praktiken så tyckte väl de flesta i Sovjetunionen att det var okej att stjäla från staten för det drabbade ju “ingen”.
Hej!
Du har blivit indragen i ett klassiskt bedrägeriupplägg utförd av grov organiserad brottslighet där du blivit en aktiv del av brottsupplägget.
Du har fått helt rätt information om att dessa “ligor” eller “ringar” består av flera delar där vissa av brottslingarna finns som anställda på banker , andra på de guldfirmor eller fastighetsfirmor eller vad man nu omsätter i upplägget . ( De upplägg jag är mest bekant med är att man kör detta upplägg i bostadsrätter/fastigheter då har man folk på mäklarsidan och på banksidan)
De här ligorna är effektiva och helt utan samvete / empati. De drar sig inte för att utnyttja manipulation, relationer och hållhakar. De opererar dessutom ofta på samma sätt som klassiska ponsi bedragare ( pyramidspel) . Det vill säga de som “investerar” får en tidig “utdelning” för att sedan “investera” mer. Detta gör att det sedan blir svårt att backa när man inser att man blivit lurad. Skammen är stor och även rädslan att det man gjort varit olagligt och att men varit en del i det gör att brottslingarna kan pressa och kontrollera dig vidare. Det är en tuff plats att vara i både ekonomiskt och psykologiskt och även juridiskt.
Varningsklockorna i detta är till att börja med:
-
Om upplägget känns lite bra för att vara sant alt gråzon men påstås vara lagligt, tänk till
-
Om du själv befinner dig i en situation som skiljer sig från din normala situation känslomässigt, ekonomiskt, arbetsmässigt, relationsmässigt. tänk till
Jag tycker det är starkt och modigt att du delar med dig av din historia. Genom kunskap om denna typ av upplägg kan ditt inlägg bidra till att andra inte faller för samma frestelse.
Ensam är aldrig stark i sådant här. Om bedragarna på något sätt kontaktar dig igen se till att ta råd och hjälp utifrån.
Det förtjänar även att skriva något litet om ansvarsförhållandena här och vad de kan få för konsekvenser.
- Du är brottsoffer så tillvida att du blivit påverkad att ta lån under falska förespeglingar att dessa lån inte skulle belasta dig ekonomiskt. ( det är inte brottsligt att vara godtrogen)
- Du har varit aktivt delaktig i ett brottsligt upplägg där din roll utgjort en del i ett större brottsupplägg. I press hade man kallat denna roll för “målvakt” eller “kriminell möjliggörare” , juridiskt är termen en åklagare skulle använda medbrottsling. Hur vida du skulle bli dömd eller inte i en domstol blir ytterst en fråga om uppsåt. Det vill säga vad insåg du / eller borde insett om det brottsliga i detta under tiden detta pågick samt vad din tanke om vinning av detta upplägg varit.
Sammantaget har du hamnat i en situation där du riskerar att förlora i båda ändar.
Det är kanske värt att veta att om bedrägeriet lyckas, dvs. inte upptäcks, finns det en risk att individer från ligan eller ringen återvänder för att spela på risken att ditt deltagande upptäcks.
Den risken finns absolut. Har man “bjudit” brottslingar på en sårbarhet ökar sannolikheten att de kommer att utnyttja den markant.
Uppskattar @JAB dina professionella inspel i frågan, annars är det lätt att det blir mycket “killgissande” i det hela. (Jag syftar mycket till mig själv här…)
@ViSomBlevLurade - är du kvar eller?
Sista inlägg en vecka sedan och inte ett livstecken trots över 100 bra inspel från forummedlemmar. ![]()
Tack! @jonhi .
Jag har hört om denna form av bedrägerier på ganska nära håll. Om jag fattat allt rätt:
- Man får kontakt med en "bankman” som jobbar som förmedlare/mäklare av lån. Denne bevilja lån på flera hundratusen upp till över miljonen. Jag tror man skall föra vidare typ 80% eller liknande direkt till något konto. Därefter skall lånen försvinna. Kvar stod den bekante med hela lånen och de 20% som man fick behålla. Självklart blir lånen aldrig annullerade. Jag tror att det är samma liga/krets som håller på med bolån med som lämnas mot falska arbetsgivarintyg. Min bekante har varit någon form av spindel i nätet tror jag och var uppe i rätten i Måndags. Åklagaren yrkar på
1 1/2 - 2 år bakom lås och bom. Gissar att domen kommer om någon vecka eller två. Om jag fattat det rätt har de som fixade lånen hållit till i Stockholm. Jag bor i en annan del av Sverige men de har förgreningar här också.