Uttag med 4%-regeln och skatt

Det är säkert olika från person till person ja. Har själv levt en längre tid utan jobb och där kan jag konstatera att det blev billigare. Ägnade mycket mer tid åt familjen (gratis) och reste längre och betydligt billigare resor till billigare länder. Byggde egen altan istället för att anlita företag samt besökte olika anläggningar då det var billigt. Kunde också få lägre kostnad för förskola/fritids, ställa av bilen vid de långa resorna och sänka amorteringstakten på CSN. Lagade även mer och bättre mat hemma istället för snabbmat. Jag kan inte ens se vad som skulle bli dyrare men det beror väl på mina intressen kanske.

2 gillningar

Det var precis så jag menade och därför jag inte höll med om att “Det är ju tvärtom billigare att leva utan lönejobb” (för alla…). Nu handlar ju tråden om olika ekonomiska aspekter att tänka på när man “pensionerar sig” och därför tror jag det är viktigt att inte utgå ifrån att det alltid behöver innebära lägre utgifter när man slutar jobba och/eller blir äldre. Det är föredömligt beskrivet av @L_A nyss i tråden och där håller jag med helt! Uttag med 4% regeln och skatt - Nr 38 av L_A

Vi/jag har inte några speciellt dyra intressen men med mer tid tillgänglig har vi ökat våra utgifter en hel del sedan vi slutade jobba för en tid sedan.

1 gillning

Ja, det finns ju mycket man kan göra för att dra ner kostnaderna. Vi har också ofrivilligt varit utan jobb och sett att det med mer tid går att spara en hel del på att göra saker själv. Jobbar man inte slipper man resor till arbetet och ev P-avgifter. Som pensionär får man ofta rabatter på mat, frisör och resor och behöver inte betala avgifter till fack och A-kassa som några exempel.

En av få grejer att se fram emot när den “riktiga” pensionen kickar in är reserabatterna. Flera kommuner har ju t o m gratis kollektivtrafik för gammstöken. :smiley:

Men i det finstilta brukar det finnas ålderskrav eller åtminstone att man kan visa att man tar ut allmän pension, för att få del av erbjudandet.

För egen del har jag redan sett att jag kan påverka mina val av tågbiljetter mer nu under hösten, än vad jag kunde tidigare när jobbet ställde till det.

Men, nu glider vi nog lite off-topic här.

Visst kan vissa nödvändigheter som jobbpendling bli billigare eller försvinna, men det är ju på fritiden man spenderar sina pengar. Mer fritid ->> fler möjligheter att spendera. Man kan givetvis sitta i trädgården och läsa korsord men om man aktiverar sig på ett eller annat sätt så lär det kosta. Jag kanske hade varit på resande fot halva året, och då hållet inte resonemanget om off season travel…

1 gillning

Och om man vill att det sparade kapitalet någorlunda tar slut efter 30 år. Finns det någon ungefärlig procent man lägger in i formeln för att öka uttaget, men ändå hålla sig inom marginalen att pengarna inte tar slut helt före 30 år?

Jodå, för då kan man ta resan då det är billigare vilket man med fördel gör för att slippa vintern. Aktivera sig blir betydligt lättare då man har mycket mer tid på sig och därmed blir det även billigare.

Det är just där det blir svårt. Om man är beredd att vara lite flexibel så kan man ju få dessa att ta slut (d v s Die With Zero) men det ökar risken alternativt får du bli mer och mer sugen att spendera med åren.

Höjer man till t ex 5 % så sjunker antalet lyckade utfall vid en Monte Carlo-beräkning. Är man bekväm med det och kanske kan tänka sig att snåla lite ett par år vid en plötslig börsnedgång, då förbättrar man sina chanser.

Det blir oavsett en individuell anpassning där egna förutsättningar spelar in. :smiley:

Det “tryggaste” DWZ-sättet är såvitt jag vet att sätta allt på fasträntekonton och dela med 30 för att få en summa att bränna varje år. Sedan får man justera lite och gissa med tanke på inflationen. Men avkastningen går ju också bort då.

Jämför man rakt av med Bengens beräkningar så är ju 4 % detsamma som en tjugofemtedel. Det man “tryggt” avkastar täcker alltså fem år utöver de till synes självklara åren.

2 gillningar

En aspekt värd att beakta är ju pensionspengarna. Om man går FIRE kanske man räknar med ett visst årligt belopp från start, men sen kommer pensionspengarna och fyller på runt 65+. Kanske ganska rejält dessutom.

1 gillning

Ja, om man inte skippar jobbet väldigt tidigt i livet så får man definitivt pensionspengar att räkna in i kalkylen. Jag ser det som att jag kan hålla mer aktiefonder och slipper ha tråkiga räntor i onödan. yolo! :crazy_face:

Räddad av pensionen… bara att hålla ut i 15 år :joy:

2 gillningar

Ja, precis, och det är också så att alla är inte fullt friska, efter pension, och då vill man ju inte bara sitta hemma och lida utan vill, om man har råd, göra vad man kan för att förbättra sin hälsa, och det är dyrt, den typen av friskvård täcks inte av “det allmänna”, t ex kostnader för olika behandlingar, många har värk, behöver gå på massage, akupunktur, åka på hälsoveckor, friskvård, . Och det ökar också oddsen att man ändå fortfarande kan bo kvar hemma (Hemtjänsten gör bara det grundläggande). Och dessutom måste man betala för den också.
Och man ändrar ju inte personlighet för att man är mycket gammal, man tycker ju fortfarande om samma saker, och vill fortsätta göra sånt man alltid tyckt om, fast man är mer trött, kanske svag och fysiskt skruttig, och för att då klara det behöver man mer pengar än när man är ung, så att man kan unna sig att åka taxi till konserter, och teatrar, beställa hem god färdiglagad mat osv., ha det gott helt enkelt. :blush:

3 gillningar