Har två småbarn och sen de föddes har det varit regelbunden vabb ungefär var tredje vecka. Det börjar ta på mig och mitt psyke, jag mår bäst när jag får jobba, har precis fått en ny tjänst på jobbet som jag känner att jag inte riktigt kan sköta. Det känns som jag sitter i fängelse, inlåst utan möjlighet att hitta på någonting.
Därav till tråden, har/hade ni det likadant med småbarn?
Har ni några tips på roliga aktiviteter hemma för underhållning?
Att ta hand om sitt/sina barn ska inte vara ett fängelse. Det ska vara en underbar känsla. De är ju hälften dig och hälften den du älskar, kan väl inte bli bättre än så? Om du jobbar som en tok kommer du ångra sen när barnen är äldre att du inte var mer närvarande när de var små.
För tips på aktiviteter är det bäst om du nämner åldrarna. Man gör inte samma sak med en 1.5 åring som med en 5 åring.
Jag brukar estimera att jag förlorar 10% av min nettolön till VAB. Så nej du är inte ensam att vabba
Tja, jag vet inte. Har svårt att se det som underbart att sitta instängd i lägenheten med två barn som hostar och snorar och gråter om vartannat. Och att det är så ofta. Önskar att jag tyckte det var mysigt men det är det ju inte. Men barnen är 5 och 2.
Nja jag tycker inte vabb är något härligt heller. Det kan vara rätt påfrestande. Är föräldraledig just nu och äldsta ungen drar hem all möjlig skit från förskolan så har “vabbat” lika mycket som jag varit själv med den lilla. Klart det är slitigt!
Det är också svårt veta vad man ska göra ibland, särskilt som barnen har begränsad och varierad energi.
Har inge speciella tips men vi gör väl ungefär det vi brukar göra fast i långsammare tempo. Pysslar, blir en del tv, tvättar, går på promenader mm. När jag är hemma hela dagarna med sjuka barn försöker jag göra något när min fru kommer hem ibland. Kanske träna, igår hämtade jag en möbel via Blocket. Kan vara lita själadödande att bara vara hemma. Skönt att bryta av