Vad är det snålaste ni varit med om?

Gäster som propsar på att få ta hem matresterna efter en bjudning eftersom “jag behöver dem när jag ska jobba i morgon”.

2 gillningar

Åh helvete va vidrigt. Hur kan man ha så skev verklighetsuppfattning att man gör något sådant med gott samvete.

Vad i… hur kan man med. Vilka människor det finns. Helt otroligt.

1 gillning

Jag brukar iofs ibland välja att ta med saker när det är uppenbart att de annars ska slängas. Inte minst i jobbsammanhang är det inte helt ovanligt. Man får förstås fråga först.

Haha herregud! Jag finner verkligen inga ord.

1 gillning

Jo men inte hemma hos andra?

Jag har absolut erbjudit folk att ta med överblivet kött eller annat efter en middag men att som gäst ta sig friheter är märkligt i mitt tycke. Kan ev. godta frågan vid väldigt nära släkt eller vän men inte annars. Skillnad också på om någon tagit med sig något som sedan blir över, självklart får den då frågan om den vill ha med sig resten hem.

Jag tycker inte att det är allt för ovanligt att folk säger något i stil med “ta det sista, annars åker det i sopet”. Då skäms jag inte att fråga om jag kan ta det.

1 gillning

Tror inte att det hänt hemma hos någon. För det hypotetiska fall att någon skulle stå i begrepp att slänga helt reko matvaror skulle jag normalt föreslå att ta hand om dem. Jag brukar ibland ha med 1-2 burkar för det fall att en sådan situation skulle uppstå.

Hemma är inte den typiska platsen där detta fenomen brukar uppstå. Snarare är det när man haft picknick eller aktivitet i någon extern lokal. Att bära omkring på restbitar av en tårta eller liknande är inte så lätt om man inte planerat för det.

Det senaste tillfället var på jobbet när vi skulle ha en teambuilding-övning där man skulle bygga saker av spaghettistrån. Den som hittat på det hela tänkte slänga alltsammans efteråt, både det som använts och kladdats på och resten av paketet. Det sistnämnda plockade jag med mig då. Detta var alltså en pryl till helt obetydlig kostnad. För mig är det en princip. Man slänger inte mat.

6 gillningar

Det är så alla mina matlådor försvinner. Barnen tar med middagsresterna hem. (De frågar förstås först). Det är mer regel än undantag, så nu lagar jag alltid betydligt mer mat än som går åt. :sweat_smile:
Men jag mår bra av det. Härligt att de uppskattar mammas mat. Dock måste jag snart organisera en matlådeinsamling. :rofl:

6 gillningar

@EVAU Så gör min familj hos mig också! ”Kan man få doggy bag?” De är dock inte ett dugg snåla av sig, bara ganska dåliga på att laga mat. :joy::heart: Jag tar det, precis som du, som en komplimang och en chans att få pyssla om dem. Men det leder onekligen till akut lådbrist.

3 gillningar

Hade en bekant som förslog att vi skulle äta asiatiskbuffé på en resturang. Hen menade på att jag skulle betala för en buffé, att jag skulle plocka från buffén och hen skulle då ta mat från min tallrik medans jag åt min mat från tallriken. Jag tackade bestämt nej till detta förslag.

En annan upplevelse som jag har fått höra via min föräldrar. Det var en familj som fastade hela dagen, för att sin tur äta upp sig under en fest, där det bjöds på mat. Detta resulterade i att familjen åt mer mat på festen, än vad andra inbjudna gjorde.

Hade en granne som frågade efter vår telefon jämnt för att hon skulle spara på telefonräkningen, hon menade på att hon hade en spärr på utgående telefonsamtal.

Samma granne kom på besök en dag, farsan hade en matta som han skulle slänga på återvinningscentralen, grannen frågade hon kunde få den. Farsan frågade varför ska jag ge mattan till dig? Grannen svarade att hon var ensamstående och hade ekonomisk svårt. Farsan frågade henne om det var hans fel, att hon var ensamstående. Samma granne åkte till Latinamerika varje år.

En dag frågade samma granne ifall jag kunde hjälpa henne med internetbanken. Självklart tackade ja, fick se hennes tillgångar som motsvarade 100 000 kr i sparande. Hjälpte henne med betalningen, jag blev förbannad när jag såg hennes tillgångar och sa nej varje gång hon frågade efter min hjälp.

1 gillning

Jag fattar inte, ville din farsa hellre slänga mattan på återvinningscentralen än att ge bort den till sin granne? :rofl:

5 gillningar

Haha ja, farsan gillade inte henne för att hon var så snål och var allmänt udda och jobbig.

2 gillningar

En jag hyrde ut en lägenhet till ville ta med min dammsugare när hon flyttade för hennes kompis “behöver den”. Hon ville också ha min bäddmadrass men där gick gränsen. Personen var utbildad civilingenjör med över miljonen i årslön.

9 gillningar

Har varit med om samma slags granne… när vi skulle slänga saker så kom det förfrågan om de kunde ta prylen, vi är själva sparsamma och slänger inte saker som inte är trasiga eller nedfläckade bortom all räddning typ. En gång så var det en stor matta med en gigantisk fläck mitt på som inte syntes när mattan var ihoprullad och jag sa de när snåljåpen ändå sa att det kan ju inte vara så farligt, tittade inte utan tog in den till sig… vart lite sura miner när jag vägrade ta tillbaka den eller köra den till soptippen efter det när fläcken uppdagades… slut på tiggeri blev det med :wink:

9 gillningar

Låter jobbigt det här med grannar. Jag brukar själv skänka bort saker via nätet. Då har jag korrekta bilder och information. Jag låter alltid annonser ligga ute 1-2 veckor innan jag slänger bort något. Vi kan säga som så att det finns efterfrågan på betydligt mycket fler saker än man tror. Nu bor jag hyggligt till och det kan sannolikt underlätta. Jag bor inte i stan men centralt i regionen. Det är förhållandevis lätt för många att svänga förbi hos mig.

Jag är medlem i en del olika FB-grupper där saker ges bort gratis. Emellanåt brukar vissa ge bort dyrare saker där. Ofta finns då en önskan om att mottagaren ska vara fattig. Det brukar leda till en tävling där olika medlemmar börjar redovisa sina sjukdomar, bidrag och problem. Om någon ljuger eller överdriver vet jag inte men hela cirkusen känns märklig. Vill man bli av med saker känns det för mig lite konstigt att ha stora synpunkter på mottagarens ekonomiska situation. Min egen anledning för att vara med i sådana grupper är mer att kunna undvika att köpa nytt. Några större ekonomiska begränsningar när det gäller att köpa nytt har jag egentligen inte.

3 gillningar

Vi var ett gäng som skulle på skidresa och vi brukar göra så att en person köper boendet. Någon handlar all mat på Ica. En köper spriten. Personen men bil betalar bensinen.

Sen brukar vi slå ihop allt o dela på kostnaden efteråt.

Nu hade folk tagit med redan öppnade flaskor hemifrån också. Typ en halv tequila, lite blandad burköl som blivit över från fest osv.

Jag hade köpt ett stort antal flaskor alkohol på begäran. Skulle räcka i en vecka för 6 pers som är glada i alkohol. Vilket som ni kanske kan förstå kan dra iväg i kostnad.

När vi sedan skulle räkna ihop allt tycker ena polarens flickvän att alkoholen jag köpt inte borde räknas med eftersom folk som sagt har tagit med slattar också.

Slutade med att hon räknade med vad slattarna var värda och tog med i slutsumman.

Helt ok antar jag.
Borde ta med mig ett öppnat paket salt och räknar in det också…

Jag har lite svårt att släppa det. Eller är det kanske jag som är snål? Det hela känns så konstigt. Hon har aldrig gjort något liknande tidigare…

Ingen av oss har/hade dåligt med pengar.
Måste nog släppa det här nu var ändå typ 10 år sedan. :wink:

9 gillningar

Fast om hon fortfarande ingår i bekantskapskretsen kan du ändå räkna med att hon är likadan trots att det gått 10 år.

1 gillning

Jag tycker det är snålare av den som beställt de dyraste sakerna från menyn när de vill att alla ska dela på summan. Alltid samma personer som håller på med detta ohyfs också. Vissa av oss lever på en tight budget. :person_shrugging:

15 gillningar

Då är man inte snål, utan girig. En dödssynd.

2 gillningar