En gång för ett antal år sen hade jag praktik på ett företag. Chefen där ville ha hjälp med ett bygge i lokalen som i runda slängar skulle kostat 50 - 75 000 kr om han tagit in hantverkare. Jag satte igång med projektet då jag ville visa framfötterna och hoppades på en anställning. Byggde allt utifrån hans specifikationer och ett antal veckor senare var det så när som på färdigt.
Det enda som fattades var lite material för ett par hundralappar. Nu blev det svettigt för chefen. Det var uppenbart att han ytterst ogärna ville skiljas med dessa pengar. Undrade om det inte gick att lösa gratis på något sätt. Saken var den att det var absolut nödvändigt med detta material för att färdigställa projektet. Till slut öppnade han på plånboken fast det tog emot.
Behöver jag nämna att det inte blev någon anställning där när praktiken var slut? Lika glad är jag för det. Aldrig någonsin sett maken till snålhet.
Vi skulle på taklagsfest med jobbet. Vi som skulle på festen skulle bada lite bastu innan och lagbasen hade köpt två flak öl för egna pengar.
När han ställer fram ölen på bordet så kommer en av gubbarna som inte ska med, plockar upp sin ryggsäck och lägger i 5-6 öl.
På frågan “vad håller du på med?” Så svarar han “Om jag skulle varit med så hade jag nog druckit den här mängden i bastun!”
Hade kräftskiva hemma med vänner där vissa hade med sig sina barn.
Vis av tidigare erfarenhet bad jag en av killarna att ta det lugnt med alkoholen denna gång då det tidigare gått överstyr med stök och drama.
Kvällen blev lugn och trevlig för alla. Personen drack inget alls, vilket var skönt.
När tillställningen var över och gästerna började dra sig hemåt, så ville killen som inte drack ta med sig ett gäng öl och snaps hem, pga att han “varit tvungen att avstå alkohol” under kvällen.
Var på nyårsmiddag hos en ganska sniken kvinna visade det sig. Det var knytkalas och hon hade bestämt vad alla skulle ta med sig. Efteråt skickade hon ut ett meddelande där det stod att hon hade räknat på vad alla tagit med sig, och då hon och en annan köpt kött, vilket var dyrare än vad somliga tagit med sig, så ville hon att “de som känner sig träffade” skulle swisha henne mellanskillnaden…
Jag vet en person som är 85+ år gammal och har över 200 miljoner i nettoförmögenhet. Jag mötte han en gång på väg till en lokal restaurang och han var stressad för han var tvungen att hinna dit i tid för att dagens lunch serverades med 10% rabatt mellan kl 11-12 för pensionärer.
Jag tänker att snålhet på något vis måste sättas i perspektiv till hur mycket tillgångar man har?
Absolut! Motsvarigheten för mig kanske skulle vara att vända 300 meter på en promenad om jag kom på att jag tappat en krona på marken. Det gäller ju att sätta allt i perspektiv mot sina egna tillgångar men också att sätta det i perspektiv till hur länge man har kvar att leva.
Alltså detta känns lite Ove Sundberg. Du kanske inte vill inse det men du ser troligtvis ut exakt som Ove Sundberg ur andras ögon om du gör detta, oavsett vad dina intentioner är att vara principfast i att slänga mat. Detta exempel skulle kunnat stå beskrivet i denna tråden och folk hade dragit slutsatsen att du är snål, hundra procent. Tänk en som skrivit detta
“Hade en bjudning där gästen i slutet frågar om hen kan ta med mat hem och sedan drar upp 2 burkar som hen har med sig för att förvara maten”.
Säger inte detta för att argumentera eller säga att det är rätt eller fel utan för att det kanske ses på annat sätt än du tänker.
Det är skillnad på bjudning hemma hos någon och när man är ute på olika ställen. Det är just på typ picknick eller liknande som det kan finnas en poäng med detta. Är man hemma finns ju ett kylskåp. Är man på en restaurang kan man be om en take-awaylåda.
Det är vanligt på picknick och liknande att man t.ex. köper en stor pizza, äter halva och knölar ner det som blir kvar i närmaste papperskorg. Att då ha med en låda som gör det möjligt att få med resterna hem (om man nu ska hem efteråt vill säga) tycker inte jag är så stor grej. Jag förutsätter här att maten varit “gemensam” i en eller annan form. Det blir konstigt att börja erbjuda sig ta med sig andras matsäck eller mat som de köpt “individuellt”.
Hade en gång en granne där mannen förbjöd familjen på fru och tre pojkar att spola i toaletten på nätterna då de kissade. Detta gjordes på morgonen för att minimera vattenförbrukningen till en spolning per natt.