Ligger på ca 4000 i månaden.
Men då äter jag väldigt mkt oxå ![]()
äter inget ute/restaurang
Jag lägger ca 2000 kr per månad på mat. Matlåda på jobbet, där jag gör storkok och fryser in.
Ingen varm mat på kvällen.
Snitt 12500/månad under 2023!
2 vuxna och 2 tonåringar!
Var/när hittar du köttfärs för 25-30kr/kg? Här när det är bra erbjudande brukar det vara ungefär dubbla priset!
Vissa butiker är bättre än andra, man får testa sig fram (lite beroende på var man bor och vilka butiker som ligger nära). Kort datum på Coop, Willys, Lidl och Ica. En del lidl har upp till 80 % rabatt, men det skiljer sig mycket från butik till butik. Sen ser jag allt fler butiker som delar kampanjer på Facebook, där det går att hitta superklipp. Ofta att de beställt för stora parti eller kommit över något billigt.
Vägar inte räkna på det.
God mat och vin är typ en hobby vi har. ![]()
7500kr/månad för två vuxna. Lite annat inräknat som enklare städ och hygienprodukter i summan.
Jag tycker vi snålar med maten vi lagar och kommer ändå inte långt under den summan, trots mycket vegetariskt. Vi odlar och har egna ägg dessutom (vilket givetvis också kostar men inte inräknat i summan ovan). Köper inte lika mycket eko längre, och kvaliteten på vad vi äter har skiftat/försämrats. Mer veg men också mer halvfabrikat av köttprodukter jämfört med fisk, kyckling och lokalproducerat kött förr.
Givetvis orkar vi inte alltid laga middag och köper hämtmat ibland, och lunch om maken ätit upp sin lunchlåda till middag. Oftast bara en baguette från kiosken på jobbet.
Inflationen är minst sagt kännbar, 2020 hade vi en matbudget på ca 6000kr och då åt vi bättre, och köpte lagad lunch istället för mackor😅
Precis likadant som oss. Vi lyckas t.o.m. hålla oss till närmre 4000kr/månad, ibland strax under också. Och vi äter ganska varierat. Också två vuxna och fyra månaders bebis, så sett identiskt.
Hur är detta möjligt undrar säkert en del. Ungefär så här;
Vi har ett Edenred kort som är förmånligt, spar ca 800kr/månaden (så sett 5000kr/månad ifall vi skulle räkna bort förmånen).
Det som gör den stora skillnaden gentemot “de flesta andra” är att vi handlar mycket på nedsatta priser, mestadels på Coop Xtra som vi har väldigt nära. Korta datum och fryser in. Vi äter ute 1-2 gånger månaden, oftast Sushi eller Thai.
Jag klarar det på 2800, kanske några hundra till.
Men då äter jag bara goda nyttiga saker. Men lagar allt från grunden och äter bara två gånger per dag.
Imponerande tycker jag! Vi lägger nu mer än 5000kr/månad nu som jag skrev här för 2,5 år sedan. Snarare 7000-8000kr i månaden. Dels pga ökade priser men att vi också unnar oss lite mer utemat.
Ensamstående. Drygt 6000 kr/månad exkl. utemat.
Lagar matlådor. Tränar så det blir en del proteindrycker ska tilläggas.
Tror jag och rumskompisen hamnar på 4000 minst bara för mat och sen tillkommer minst 2000 kr för ute/hämtmat. Vi handlar lätt för minst en tusenlapp i veckan bara för mat och mycket dyr skräpmat.
Hade jag bott själv hade jag gett mig själv en matbudget på 1500 kr och minimera att äta ute så mycket som möjligt. Planerar att äta billigt och göra typ allt som går att göra från grunden helt själv.
4,8kSEK i snitt sedan årsskiftet inklusive restaurangbesök och övriga konsumentvaror som köps på matbutik
Gick precis igenom vad vi (2 st i 30-årsåldern utan barn) snittat hittils i år. Ska tillägga att vi köper det vi vill ha, och reflekterar sällan över priser i mataffären
10 276 kr i månaden, vilket inkluderar allt som köps på matbutik, restaurangbesök, utemat, pressbyrån och liknande
Restaurangbesök & utemat står för ca 2 500 kr i månaden
Pressbyrån/Espresso house för ca 500 kr
Resterande Ica/Willys
Upp rejält de senaste åren, tror vi låg runt 7 000 kr 2022 med liknande levnadsvanor
Jag försöker ligga på 2500 kr ink husgeråd. Lagar mat två gånger i veckan, sedan blir det lite mackor till jobbet, flingor och fil till frukost samt flingor och macka till kvällsmat.
Till er som känner att ni ligger högt. Jag blir helt galen när jag ser att många äter för 4000 på två vuxna och tycker att det är bra mat. Känns som vi helt missat målet.
Två vuxna, två tonåringar. Allt på Ica, ingen utemat eller alkohol -det tillkommer- men hygien och städ: 14.000 i månaden (16.000 på sommarlovet). Då är heller inte dyrare festmat med. Matlådor till en av oss 3/5 dagar i veckan.
Vi har legat mycket lägre. I takt med bättre ekonomi har vi nästan slutat prioritera. Känns galet men det är inga excesser. Men vi köper vad vi önskar.
Om ekonomin blir ansträngd finns här säkert ett par tusen att spara.
Tror det är viktigt att komma ihåg att definitionen av bra mat skiljer sig nog rätt rejält åt från person till person. Delvis så kan man också hävda att vad som faktiskt är bra mat kan skilja sig lite från person till person då alla lever olika liv även om det naturligvis till största delen är samma livsmedel för alla. Sen skiljer sig naturligt också mängden mat som är adekvat mellan individer.
Men jag har svårt att se att två vuxna som klarar sig på 4000 i månaden skulle äta enligt min definition av bra mat iallafall. Jag tror att det nästintill är omöjligt att maximera prestation för de pengarna både mentalt och fysiskt. Definitivt om man är fysisk aktiv överhuvudtaget.
Vår matbudget är 7 000 kr / mån. Två vuxna och två småbarn. Inkluderar blöjor och annat husgeråd. Vi handlar på ICA Maxi och köper på oss ett och annat vid nedsatt pris. Vi äter hämtmat kanske en gång i månaden och inkluderas i matbudgeten. Annars är det hemlagat och matlådor som gäller.
Under semestern låg vi dock på 11 000 kr, mest p.g.a. att vi släppte på hämningarna med utemat, glass och grill. Dessutom äter ju barnen hemma hela sommaren, där de annars får mat via förskolan.
Tidigare år låg vi som standard på ca 9 000 kr / mån, men eftersom räntan har ändrats mycket har vi prioriterat annorlunda med inköpen.
Ca 8 000 kr/mån inkl annat än mat som man också köper i matbutiken. Äter inte “medveten lyx” men köper vad jag vill. Det innefattar även uteluncher, dock inte restaurangbesök som går under annat kostnadsställe ![]()
Låter helt galet att vissa äter för typ 4000 kr/mån för 2 vuxna. Det måste innebära linsgrytor och falukorv varje dag? Och toapapper som känns som tidningspapper
Äter ni så för att ni måste av ekonomiska skäl eller bryr ni er inte om att äta bra? Bra, som i typ svenskt nöt med en god sås till och en sallad som innehåller nåt roligare än isbergssallad och gurka. En sådan måltid går loss på iaf 100 kr vilket är ett helt otänkbart belopp på en budget av 2000 kr/mån. Då blir det typ fläskkarre från Irland på sin höjd?
För er som har väldigt låg matbudget på ca 500-600 kr/mån per person, har ni några exempel på typiska maträtter som ni äter för att hålla kostnaden så låg?