Jag lyssnade nyligen på avsnitt #240 ”Vad kan du plocka bort för att få ett rikare liv?”.
Det väckte en del tankar, men kanske i motsatt riktning, eller hur man nu ska se det. Jag funderar på om jag avsäger mig för mycket för att kunna spara? Min sambo och jag har den stora lyckan att ha en billig hyresrätt i en av Sveriges största städer. Läget är bra, lägenheten är stor och vi har inrett och fixat det mysigt. Men. Jag trivs inte toppen på grund av en del buller från restaurangfläktar just nedanför lägenheten (”tyvärr” faller ljudnivån inom boverkets och folkhälsomyndighetens riktlinjer, så möjligheten att komma fram på juridisk väg är begränsade trots att det blir påtagligt just i vår lägenhet) och ett underdimensionerat avfallssystem (sopnedkast) som titt som tätt skapar riktigt dålig lukt i trapphuset (särskilt på sommaren när det är varmt…).
Känslan av ”hemma” har svårt att infinna sig när man möts av soplukt i trapphuset efter jobbet och restaurangfläktarna surrar i takt med att man räknar får och försöker somna. Hur som helst, när vi flyttade in var vår plan att spara intensivt och förhoppningsvis uppnå FIRE på ca 10 år. Den låga hyran i denna bostad är en grundbult i denna plan. Men är det värt det? Hur mycket är känslan ”hemma” värd? Vi båda älskar att segla så tanken med FIRE är väldigt konkret, nämligen att kunna förverkliga en jorden runt segling utan stress.
Förhoppningsvis kan vi komma iväg på en 3 månaders segling redan nästa år. Men som sagt, den låga hyran är en grundbult i denna plan. Hur ska man resonera kring hur mycket man ska snäva in för att kunna uppnå det man vill? Vad är känslan av ”hemma” värd för er? Lägenheten i sig själv är ju väldigt bra. Att köpa motsvarande objekt skulle äta upp alla våra besparingar. Och man vet aldrig hur länge man lever. Hemma känsla nu eller drömmen om tio år? Hur hade ni resonerat?
PS. Tips om hur vi skulle kunna hantera hyresvärden är såklart välkomna, men min sambo och jag har i princip prövat allt, ink juridisk rådgivning. Vi tittar även på att byta lägenheten, men det är svårt att hitta något motsvarande med samma låga hyra. Det vi helst vill höra är hur ni skulle resonerat om själva livsperspektivet!