Vad är roliga saker att spendera pengar på?

Jag gillar att förverkliga ideér och pyssla. Så troligen kommer jag lägga pengar på att plantera träd, buskar, bygga pergola och planteringslådor på min kolonilott. :cherry_blossom:

Känns som en investering i mig själv och något jag kan njuta av i många år.

Sen får det ta den tid det tar, då blir tillgängliga kronor som avgör också.

Sen gillar jag mina övriga hobbies, men de är ganska billiga eller betalar sig själva.

4 gillningar

Mina primära sparmål de närmaste 10 åren är:

• Två plastikoperationer
  • Synoperation

Hade jag haft mer pengar skulle jag lagt mer på skönhetsbehandlingar, olika typer av fysiska aktiviteter (typ dykning, fallskärmshopp, klättring och liknande pengakrävande sporter), diverse hälsofrämjande åtgärder och en arbetstidsförkortning för att hinna med alltihop. Jag vill gärna jobba länge, kanske till 70-75 om det går men endast 4-6 timmar per dag och styra min arbetstid helt och hållet.

Hade jag vunnit på lotto hade jag även lagt lite pengar på trevlig men icke-essentiell lyx som fler resor, ny bil, annat boende och inredning.

5 gillningar

Det är detta som skiljer många av oss här inne åt. Inget av det där lockar mig alls. Jag ser mer fram emot tid hemma, inget bilbehov, eventuellt mindre och billigare hem samt att använda det jag har. :sweat_smile:

11 gillningar

Jag gillar att besöka platser dit det är väldigt svårt att ta sig till utan bil. Och det finns en gräns för hur långt man orkar att traska med diverse utrustning. Det är inte en Tesla jag drömmer om utan en bra off-road bil.

Jag drömmer heller inte om ett stort hus, utan en lägenhet i ett annat läge som skulle kunna anpassas för att bli mer yteffektiv, lätt-städad och allmänt mer bekväm. Sen lite kreativ färg och inredning på det. Jag gillar kreativ design men är inte tillräckligt händig för att tex tapetsera taket eller gömma dator/tv-skärmar på ett smart, estetiskt tilltalande sätt.

Med utflugna barn och en stabil ekonomi har jag börjat tillgodose min nyfikenhet på andra världsdelar. Förra året gjorde jag en resa till Costa Rica och i år har jag varit i Sydafrika. Har inte bestämt ännu vad nästa resmål ska bli.

Sen har jag länge haft som mål att kunna bo med cykelavstånd till havet. Och det kostar mer än ett radhus i en småstad i ”inlandet”. Men nåbart är det. :blush:

4 gillningar

Älskar också havet och dig precis! Med tanke på hur lång kustlinje Sverige har är det ändå märkligt hur dyrt strandnära boende är.

2 gillningar

Resa varje vinter. Hyra ställen varje år och upptäcka olika delar av Asien och då primärt Sydostasien men även Kina. Någon gång i mitt liv måste jag också besöka Indien och Afrika, vem vet jag kanske skulle älska det.

Spendera sommarhalvåret med mina barn och barnbarn i Sverige och se till att jag är närvarande när jag inte reser. Sen är planen att jag kan hjälpa till på olika sätt och framför allt ekonomiskt när det behövs.

Kul tråd, den ska jag ha med mig i tankarna framåt. Vi bor compact living så är det en sak in måste det bli en sak ut/sälja. Har tappat lite köpglädje av det, ser inget behov av konsumtion i allmänhet utan ser bara att utrymmen är fulla i lägenhet och förråd (och vi gör hela tiden vd vi kan för att underhålla rimliga mängden). Men jag längtar till att ta jobb på annan ort i mindre stad, få mer utrymme i allmänhet. Kunna parkera bilen precis utanför dörren och cykeln på egen tomt. Jag längtar efter att få bekosta allt som hör till flytten att göra för att göra det enkelt för vår lilla familj med småbarn :pray: typ flyttlass och städ. Det är saker som vi innan barn aldrig skulle spendera pengar på eftersom det verkligen är något som kan vara kul (och prismässigt) mer gynnsamt att göra ihop med familj och släkt. Så i min värld längtar jag efter att få spendera pengar på att förenkla de stora sakerna i vår vardag :blush:

1 gillning

Flyg+flygcert
Nybyggd herrgård
Fabrik i mindre skala
Barn, stor familj
Filantropi
Segelbåt
Jakt/fiske på egen mark
Skog och lantbruk

Men i praktiken är nog det bästa i livet gratis. De där sakerna ska inte köpas om de inte ingår i en sund förvaltning av kapitalet. Gör pengarna mer nytta på börsen ska de stanna där. Konsumtion är inget självändamål. Att förbättra världen genom goda investeringar och sund förvaltning är däremot ett självändamål.

Resa till spännande naturområden och kolla på märkliga djur. Tex Madagaskar, galapagos, mm.

En rolig sportbil att köra omkring på krokiga småvägar med.

Lära mig nya hobbys som golf och banracing med sportbilen.

Äta på restaurang jämt. Eller iallafall catering.

Jag har nyligen inrett en komplett snickeriverkstad och bygger möbler m.m.
Den har nog kostat mig 250.000 och tvåtusen timmars arbete. Det har varit värt varenda spänn.

Jag har även husbil och det är verkligen trevligt.
Ut i skogen eller besöka trevliga ställen. I somras blev det Norge under 10 dagar. Kul, spännande och jäkligt billigt.

4 gillningar

Monokel
Välansad mustasch
Tweed-kostym
Fullblodshäst
Mindre slott
Jaktmarker
Golfbana
Privatjet
Butler

Det finns hur mycket som helst som är roligt att lägga pengar på.

3 gillningar

Haha!
Butler. Varför har jag aldrig tänkt på det.

Att ha en man som tar hand om posten, välkomnar gäster, serverar maten och håller vinkällaren välfylld mm låter ju skitkul. Eller… Angenämt menade jag.

En gammal Rolls Royce och en chaufför bör ju ingå i kitet också.

1 gillning

Det jag lägger mest pengar på är nog tre saker; böcker, resor och mat.

Böcker och maten är väl vardagslyxen kan man säga. Där maten både gäller vardagsmat och att jag och min sambo ofta går ut och äter.

Resandet är den mer sällan lyxen vi unnar oss. Vi brukar försöka ha en lite längre resa på minst en vecka och en weekend om året.

Jag tycker att det är roligt att köpa fotbolls- och hockeysaker till min son. :slightly_smiling_face: det är så roligt när vi spelar/leker tillsammans.

Klokt mvh Annan skivnörd

1 gillning

Delar den fullt ut. Efter så många år vid PC på jobben, så blir det å jobba med händerna, gärna långt ned i jorden på en åker, i södra portugal

Äger en travhäst ihop med några kompisar. Hästen har sprungit in över en miljon, men det vetifan om vi ligger plus (har inte vågat räkna…), men vi har haft otroligt roligt på resan, som förhoppningsvis fortsätter ett par år till.

Hästar är inte billiga i drift, har jag fått lära mig :sweat_smile:

1 gillning

Trevligt att lägga pengar på:
God mat
Massage, träning etc
Kulturupplevelser
Charmigt boende
Hantverkare, leja ut slitigt arbete
Tågbiljetter i första klass
Välgörenhet

3 gillningar

Långflyg i business class.
Välkomstchampange precis när man stigit ombord.
Sen trerätters med hyfsat vin samtidigt som man tittar ut över jorden.
Luta bak stolen i villäge och se en film.
Fälla ut stolen till en säng och sova.
Sen en omelett till frukost innan man stiger av i Tokyo.

Absolut inte värt pengarna egentligen, och jag tar flygbussen till och från flygplatsen av snålhet…

2 gillningar