Haha jo det är ju sant. Om man bara vill tjäna mycket pengar utan att prestera något så är det ju helt rätt jobb.
Jag tänker mer ur eget perspektiv. Jag skulle nog gärna vilja se att jag skapar något av värde åt mina kunder. Det skulle kännas pinsamt och omoraliskt om resultaten var så här dåliga samtidigt som jag själv tjänade så bra.
Man får se det som att de skapar värde åt alla som har indexfonder genom att se till att bolagen värderas rätt. Sedan kan indexfonderna leecha på det och bara hänga med.
Coeli förvaltarna klagar inte ens de ! Kunderna betalar mellan skillnad både förvaltnings avg och tappad avkastning . Det går jämnt upp. . Det är så det brukar fungera med aktiva fonder,eller hur @janbolmeson ? Det måste gå runt på något sätt
Imponerande förvaltad kapital . Det ger lite pengar i avg både till banken och förvaltarna . @janbolmeson@Ola_Morin ! Banken lever gott på det då de gör knappast något extra arbete. . 1,62% total avg.
Den här är ett riktigt bra aktiv billig global indexfond som jag skulle kunna tänka mig ha alla mina pengar på börsen. Amf aktiefond Global . Gillar du den @janbolmeson ?
Jag funderar på att lyssna om avsnittet och plocka ut citatet jag försökt hitta tidigare där de själva sa något i stil med “Kan man inte slå index på 5 år så ska man inte förvalta en fond” haha
Men som alltid kommer det komma bortförklaringar likt Kreml
Skulle jag betala för aktiv förvaltning så hade jag velat se en betydligt lägre samvariation med index annars blir det bara en indexfond med hög avgift och hög diversifieringsrisk