Vad är värdet ditt humankapital? | Räkna ut nuvärdet på ditt humankapital

Som bonde har jag ett hummankapital på 3miljoner
Och som anställd över 5 miljoner . Så det är bättre jag blir anställd än att producera livsmedel.

1 gillning

Humankapital 1.6 Mkr (klipper snart målsnöret)
Diskontering 0%
Ålder 55 år
:grinning:

2 gillningar

Frågan är också var din livskvalitet hamnar som anställd kontra livsmedelsproducent. I mitt fall så hade jag om privatekonomin tillåtligt det fortsatt driva mitt företag trots att mitt humankapital var dåligt. För jag upplevde det som att livskvaliteten som egenföretagare var bättre än den som anställd.

3 gillningar

Skönt se att vi iaf verkar vara 2 st med 0-1 miljon i humankapital. Så att man inte är ensam om att vara inhuman :joy:

2 gillningar

Mitt humankapital närmar sig noll, men det är betydelselöst då det är inväxlat till pensionskapital och sparkapital.

2 gillningar

Ditt humankapital i termer av förmågor och erfarenheter är antagligen jättestort!

Det andra är förstås betydelselöst även om du förstås lika gärna kan se pensionskapital och sparkapital som ditt humankapital enligt det konstiga sättet att räkna humankapital i pengar.

Vad är ditt humankapital idag? :blush: frågar dig då vi är hyfsat lika i ålder

Det känns som att AI kommer slakta mångas humankapital rejält. Alltid lurigt att göra räkneövningar som spänner över decennier utan att ta hänsyn till oförutsedda händelser på vägen.

1 gillning

19msek räknat på pension vid 65

Jäklar, go utveckling sista åren :smiley: bra jobbat :+1::blush:

Tack! Bytt jobb inom samma företag och fått en bra utveckling i månadskuveret - jag är nöjd. Jämför jag med många peers känns det som att man “ligger efter” men i en medelstor svensk stad tror jag nog det är att klassa som bra.

Men 3 år på arbetsmarknaden i skillnad mellan dig och mig kan göra stor skillnad. Så jämför inte för mycket. Det var trögt för mig i början av karriären och nu har det satt fart känner jag!

1 gillning

Hur långt är ett snöre?

För mig går det inte att svara på den här frågan annat än som ett brett spann då jag inte vet hur länge jag kommer att behöva eller ha lust att jobba och dra in dessa pengar.

Och som andra varit inne på, om man ens kommer att kunna göra det eller om man blir bortrationaliserad till följd av teknisk utveckling.

Det gör stor skillnad om det är vid 40 eller 70 man arbetar till.