Vad betalar ni per kwh?

Stoppa ner munstycket i en 10liters-hink, skruva på kranen och starta klockan så har du en flödesmätare.

Ont: Fakturaavgiften för juni låg på 0,77 kr/kwh, SE1, Tibber. Fortsätter med rörligt och litar på de som säger att överföringsbegränsingen till södra Sverige kommer hålla nere priset i SE1/2 många år framöver.

3 gillningar

Elområde 4: (Timdebitering via Tibber, priserna inkluderar inte elöverföringen)
Juli (än så länge)
1315 kr / 933 kWh: 1,41 kr / kWh
Juni
2371 kr / 1015 kWh: 2,34 kr / kWh
Maj
1896 kr / 1059 kWh: 1,79 kr / kWh

(Hög förbrukning på sommaren pga pool)

50,25 öre bundet till juni 2024 :zap:

1 gillning

Så här ser det ut i SE1 just nu. Synd att man inte har elbil, pool eller annat energislukande. Passar på att köra mikron en minut extra :joy:

2 gillningar

Inkl. nätavgift. Totalpriset.

Det finns risk för att vi jämför olika saker. Bäst är totalpriset inkl nätavgiften, alltså totalpriset. Tycker jag.

1 gillning

Här finns uträkning på vad man kan spara med ett snålspolande duschmunstycke:

2 gillningar

Helt omöjligt att jämföra då, med tanke på oss som har minusräkning pga solceller etc.

Oavsett blir det väl jävligare senare, så då kan vi samlas och gnälla när januaristormarna viner kring knuten. :cold_sweat:

Det där med införandet av elområden är bland det dummaste man gjort. Jag vet varför man gjorde men man borde ha valt en annan lösning. Elpriset är ojämlikt, det bör det inte vara. Innan man förde in elområdena var det ungefär samma priser i hela landet.

Jag har över 2 kr/kWh nu i SE3, inklusive moms. Men det var nere på 2 öre i natt.

1 gillning

Ser dyrt ur per kWh. Du borde kunna få billigare. Eller så har du nån fördyrande omständighet, kanske hög säkring?

Jag fick bra pris i elområde 4 hos Göta.

Jag betalade i juni 233.45 öre/kWh inkl moms för enbart elen.
Rörligt pris.

82 öre/kWh bundet till 2025.
Bolån bundet på 1,4% till 2024.

Ibland är man en vinnare :laughing:

8 gillningar

Vi ska påminna dig om ett år när elen går ner till 6 öre och bolåneräntan kraschat! :wink:

2 gillningar

Ja. Fast bara om du har timprisavtal. Även kallat spotpris.

Har man rörligt avtal så är det oftast ett månadssnitt, och då hjälper det inte att anpassa efter billigare timmar.

1 gillning

Bra att veta, tack!

Jag betalar 44,875 öre/kWh fram tills 1:e Januari 2025, sen går mitt avtal över till 56,25 öre/kWh.

Vilket elområde? Låter som ett drömavtal

Som andra sagt så ser man i Tibber priset för nästkommande dygn. Jag brukar använda fördröjd start på tex diskmaskinen. Så istället för att starta den på kvällen vid 18-19 när elpriset är 200 öre/kWh så startar den automatiskt tex kl 02 på natten när priser är 8 öre/kWh. Kommer inte tömma den förrän morgonen ändå så :slight_smile:

2 gillningar

Herregud, 100k i elräkning varje månad… 90% av alla hushåll kommer hamna hos kronofogden eller?

2 gillningar

Om de stänger av elen för de som inte betalar så ordnar det till sig.

Nej, jag föredrar ransonering…

#aftonbladetrubrik

…men nej, vintern kan bli jobbig.

2 gillningar