Mums, ser så gott ut! Skulle jag vara få välja ett enda kök i världen så hade det blivit thailändskt eller kinesiskt. ![]()
Idag blir det ugnsgrillad kyckling med pasta och pesto
Är det någon som ätit raggmunkar idag eller planerar att göra det? Det är nämligen raggmunkens dag idag ![]()
Till lunch tom kha gai, mest för att det är en klassisk thairätt att prova, mycket välbalanserad smakmässigt. Passionfrukt shake till. Servitören påpekade om jag tyckte shaken var syrlig kunde den blandas med mango. Men ett torrt vitt vin kan upplevas ha högre syra. Så jag var nöjd.
Till middag stir fried grönsaker med räkor och currypasta och mojito. Jag önskade medium, men upplevde inte det som starkt (äter definitivt starkade mat än medelsvensson dock) viss sötma. Fick räkchips med sweetchili som extra innan, sweetchili här var mindre söt och mer chili.
Några andra beställde något flamberat, vet inte riktigt vad, men sett hot pan på menyn. Tyckte iaf synd om killen som behövde göra närmare 10 st på den dryga timmen jag var där. Kände av värmen ca 5 m bort .
Boken idag var bra, väldigt analytisk och faktamässig, men en bladvändare.
Så mycket gott! Jag tycker alltid thailändsk och den typen av mat ser så färgglad och god ut.
Idag blev det lite snabbstekt krögarpytt och några ägg. Tyvärr inga rödbetor hemma ![]()
Till lunch vanlig burgare med öl
Till middag pad thai, var rätt billig 30 kr, men mest nudlar. Kul med inlagd skivad chili till, tog nästan en hel liten. Sedan mera öl. Nu har jag iaf ätit 2 pad thai och inser att jag fick till min rätt bra. Jag var besviken över den jag gjorde med överkokta nudlar och ägg i för små bitar för något år sedan. Men min sambo säger alltid att jag är överkritisk mot min mat.
Ok bok lite mer självhjälp och cv/persoligt brev än om specialuppdrag utomlands som jag hoppats på.
Till kvällsmat blev det flygande Jakob men nu till kvällen (läs natten) så blev det den här vinterns första vörtbröd med julskinka och senap
![]()
Tyvärr hade vi bara Johnnys senap hemma så den fick väl duga
annars så föredrar jag Slotts senap ![]()
Å jag har kommit på att jag inte ätit lunch än och kl är 14
knasdag…
Då är det hög tid för det nu
här blev det enkel matlåda bara idag igen
Till lunch buddha bowl med vattenmelonjuice på en vegansk restaurang som hade både en ostmeny och pulled pork på menyn… Lite osäkert vad allt var tofu i mitten, det friterade lite olika, men troligen olika grönsaker och seitan. Grönsakerna till höger lättkokade.
Middag stir fried räkor med basilika och vitlök, a little bit spicy är visst lagom för mig, eller så är det turistanpassat så det skulle bli starkt utanför turistområdet. Mojito. Blommam uppe till vänster var squash på mandolin och uppbyggd av flera bitar, 2 tandpetare och en onödig gummisnodd.
Boken var bra, mycket info runt saker inkl efterspel och mycket analys.
Räkorna såg väldigt goda ut!
Panko panerade kycklingköttbullar med snabbnudlar och tjock currysås - hemlagad. Banan till efterrätt.
Ikväll får det bli BLT-sandwich. Jag har redan förberett majjon ![]()
Här blir det hemmagjord kebabpizza. ![]()
![]()
Till lunch massam curry med ris och blåbärsshake, enda “grönsaken” i massam curry var potatis så det kändes väldigt svenskt.
Till middag stir fried räkor med cashewnötter, ris och mojito, väldigt generöst med cashewnötter typ 50% av måltiden.
Ingen bok till middagen då jag var ute på vift med vanlig cykel och det började regna större delen av em så det var bara att vänta ut för att cykla hem då tog boken slut. Lite typiskt att vara rätt långt bort när så jag inte kunde gå på hotellets gym då som planerat vid regn. Läste iaf ett bortglömt barn av Cathy Glass. Ok-bra. Har läst böcker av henne förut och det blir lite som ett nytt avsnitt av lyxfällan eller så, man vet oftast hur det blir.
Ikväll blir det kycklingfile inlindad i bacon å sås smaksatt med antingen oregano el rosmarin (har inte bestämt än) och röd balsamvinäger med en skvätt grädde, pasta till det.
Idag blev det tacos, den “vietnamese-style” tacosen från menyn tidigare i veckan. Dock en lite mer försvenskad variant eftersom färsen fick bli älgfärs ![]()
En annan fundering, dottern som fyller fyra har efterfrågat “enhörningsmat”
Kyckling Marengo med bacon, utan stekt ägg.