Vad blir det för mat?

Entrecote, pommes och bea.

Lyckades hitta en bra köttbit efter att ha grävt igenom kyldisken. Skandal.

5 gillningar

Att det bara fanns en bra bit kött. Knappt ingen marmorering.

3 gillningar

Brukar gå igenom högreven också. Ibland har man tur och hittar biten där entrecote övergår till högrev. Mycket trevligare pris och i princip samma kvalitet, iaf om man bara ska ha ett par skivor.

5 gillningar

Jag köper oftast direkt av bonden, ibland av en mellanhand - aldrig i butik. (Svårt att hitta kvaliten jag efterfrågar)

Och JA, som du misstänker, verkar det vara STOR skillnad i kunskap om styckning.
Innanlår ska normalt sett vara en ganska solid muskel, men har varit med om bitar med mer brosk/bindväv än en bringa - definitivt inte ok.
Ska jag köpa entrecote eller biff så gör jag det från ett ställe jag vet kan leverera den kvaliten jag är beredd att betala för.

Visst, det är skillnad på individer av djur, men skyll inte på kon - skyll på slaktaren om inte köttet lever upp till dina förväntningar. I alla fall enligt min mening…

5 gillningar

Idag fredag blev det som vanligt fisk.

Lax i sås med pasta. Enkelt och gott.

5 gillningar

Idag blir det fiskgryta på torsk, lax och räkor. Fond på räkskalen såklart!

6 gillningar

Pulled pork m tacobröd/pommes/veckosallad :ok_hand:

6 gillningar

Ett inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: Samling av OT-inlägg och urspårade sidospår från övriga forumet

Sushi för alla utom en, den personen vill hellre ha fläskfilè i ugn…

4 gillningar

Föredrar min fisk tillagad, men inget fel på sushi…

Just nu har jag en fiskgratäng (torsk o räkor) med potatismos i ugnen.
Till det blir det en liten grönsallad.

5 gillningar

Slår på stort idag och bjuder på knäckebröd med smör, ost och gurka :sunglasses:

4 gillningar

Idag blev det gräddstuvad pyttipanna. Adderade lite purjolök och bacon i pytten. Stekt ägg och rödbetor till såklart.

4 gillningar

Idag blir det nog fiskgratäng med panko och rostad mandel med ris till. Barnbarnet ska äta middag här och hon är väldigt matglad och slevar i sig allt utan att knorra :heart:
I morgon blir det rester av helgens kalvstek med blandade rostade grönsaker, potatis och gräddsås. Mårran och jag har lufsat i skogen och hittat lite trattkantareller idag så de åker nog med bland morgondagens rester…

6 gillningar

Av alla butiker tycker jag helt klart att City Gross har bäst kött, tyvärr har jag ingen i närheten längre sen vi flyttade :frowning:

3 gillningar

Min sambo önskade sig förresten pannbiffar igår!

6 gillningar

Kom på kl 23 att jag glömt/inte hunnit middagen. Blev en matlåda med svamprisotto. Lika gott trots att det blev ”nattmat” :face_with_peeking_eye::joy:

6 gillningar

Gjorde egen pho för första gången! Riktigt gott :yum:

11 gillningar

Håller med ang CityGross! Tyvärr bor vi inte i närheten av butik längre!

1 gillning

Det här med 350 gr rött kött per vecka skiter sig totalt nu är grannarna slaktar tamboskap samt fäller nytt vilt och beh bereda plats i frysarna! I morgon hämtar jag 10 kg rådjur, nöt och hjort hos grannen till vrakpris! Älskar livet på landet!

9 gillningar

Idag så ska jag försöka göra en Coq au vin blanc.

Kycklingklubbor, rökt sidfläsk, morot, rotselleri, lök, vitlök, steklökar, champinjoner, vitvin, en skvätt grädde, dijon senap, franskkryddmix, persilja, salt, peppar, röd basker samt dragspelsmusik.

9 gillningar