Vad blir det för mat?

Var ute på promenad och hittade, antar jag, säsongens sista kantareller, har varit minusgrader nattetid till och från en vecka här…

I alla fall så blev det ett fint tillskott till vår lamm entrecote - som i övrigt serverades med ungsrostade grönsaker och sås (mycket vitlök och rosmarin)

6 gillningar

Det var mycket gott :yum:

4 gillningar

Den där är god , det vet jag! Nästa gång du gör kycklinggrytan, testa att låta några gröna druvor koka med i slutet!

2 gillningar

Ang kantareller - ge inte upp än! I skog och mossa drabbas de inte i första taget av frosten, utan kan hålla sig fräscha länge. Här i norra Sthlm går det ofta att plocka svamp fram till jul om det är barmark.

2 gillningar

Igår blev det pilleräkor, avokado och rostbröd. Vitt vin till det :yum:
Igår hämtade jag lokalodlad fasan, hjort och nöt så nåt av det hamnar på tallriken ikväll…som sagt det här med 350 gr rött kött i veckan skiter sig rejält här :face_with_peeking_eye:

3 gillningar

Har aldrig följt myndigheternas råd om vad jag ska äta. Har ofta rött kött på tallriken - viltkött eller nötkött från lokala producenter.

Idag blev det skivad (nöt)rostas med potatismos och svampsås (egenplockade sopp från i somras).

3 gillningar

Blir säkert bra!

Fågel passar väldigt bra ihop med frukt tycker jag. Vi äter gärna fågel (gärna anka) med plommonsky. Kyckling tikka masala med mango är en annan klassiker här hemma. Jag har även labbat med kyckling och blåbärssky. Kyckling med ris blandat med torkade aprikoser, russin och mandel är också gott. Sallad med kyckling ,feta och granatäpplekärnor är en annan variant. I somras testade jag att byta ut granatäpplet mot hemodlade röda vinbär, blev kanon.

5 gillningar

Blir en enkel lunch med diverse rester här; fullkornsspaghetti, god tomatsås, riven ost, marinerade bönor, ugnsbakade rotsaker samt kålsallad.

Middag lär bli nåt liknande pga fyndat sprängfyllda svinnlådor med grönsaker och rotfrukter…

4 gillningar

Liknande här! Fisk- och skaldjursgryta med ris och diverse grönt till lunch. Till middag samma eller kycklingwok.

4 gillningar

Idag blir det lite rester igen; fullkornsspaghetti med valnötssås, smulad fetaost över och så då lite mer ugnsrostade gulbetor och fänkål.

Ska på kurs imorgon och får äta lunch på stan, ska bli skönt att slippa all pasta och grönsaker :see_no_evil:

3 gillningar

Ovanligt nöjd med dagens middag! Tyvärr svårt att få snyggt på bild :wink:

Rostade sötpotatis i ugn med salt/peppar/rökt paprika och en skvätt olivolja.

Under tiden hackades en gul lök och tre klyftor vitlök och fick mjukna i gjutjärnsgrytan.

I med lite tomatpuré, torra röda linser, buljongtärning och en burk kokosmjölk.

När linserna och sötpotatisen mjuknat mixades soppan slät och fick lite sting av riven färsk ingefära och ett par pressade citronklyftor. Toppad med koriander.

Rekommenderas och kan varieras med olika smaksättningar och rotfrukter.

4 gillningar

Här blev det Farsdag mat fast idag istället:

Hemrullade älgköttbullar med gräddsås och potatis :grin:.

Sambon undrade om jag verkligen ville ha “vardagsmat” på fars dag :joy:

10 gillningar

Åh, vad gott det ser ut…

2 gillningar

Stuvade makaroner och stekt falukorv!

6 gillningar

Åh vad mycket gott och kreativt ni ätit senaste dagarna. Kommer göra copy paste på flera av era rätter!

Idag blir det kyckling med svart trumpetsvamp, smaksatt som en saltimboccia med salvia och Marsala vin. Äntligen finns det lite svamp i skogarna här i norra Sthlm. I morgon blir det lasagne på resten av köttfärssåsen som jag gjorde tidigare i veckan. Förstärkt med trattkantareller och vita bönor…

7 gillningar

I dag blir det pannbiff med lök.

6 gillningar

Fredagen till ära så kör vi klassisk tacos :ok_hand:

5 gillningar

Pannbiff, salsicchia och taco är mycket schyssta fredagsalternativ :yum:Här blir det som sagt lasagne av köttfärssåsen jag gjorde tidigare i veckan, dock förstärkt med veckans plockade svamp. Blev rätt mycket svamp så tar undan hälften och gör svampsoppa till veckans luncher…
Tillägg: är grymt nöjd med nya stekpannan. Fattar inte varför jag inte shoppat tidigare…

5 gillningar

Premiär i tråden. Inte jag som stått i köket så kanske lite fusk. Men för gott för att inte dela ändå!

Vietnamesisk Bun thit Xao Xa (Risnudelsallad med citrongräsmarinerad kyckling) på Eatnam i Linköping. Rekommenderas starkt om man har vägarna förbi!

Blev mätt i både mage, hjärta och själ! :yum:

6 gillningar

Pulled pork in progress, hittade karre till bra pris. Ska även denna gång göra egen BBQsås då den blev lyckad sist. Har ju såklart inte skrivit ner så freestylar som vanligt, vet vilka smaker jag vill få fram.

Har även rensat kallväxthuset på ätbart, inför förväntad kall vecka. Svartkålen får stå kvar än ett tag. Den klarar tuffa tag…

6 gillningar