Vad driver dig att spara?

Hörde igår på nyheterna att det ska bli hårdare regler för de som har a-kassa, att man ska bli “tvingad” att söka/ta jobb som ligger långt hemifrån ,tvingas flytta osv…där är en anledning till, till att jag sparar, skulle jag bli arbetslös kan jag vägra flytta och ändå klara mig ekonomiskt ifall jag blir utan a-kassa.

1 gillning

Den regeln har funnits länge men kanske ska de hårdare följa den. Men det förutsätter också att det finns jobb man kan få på andra platser.

1 gillning

Jo jag är medveten om att regeln funnits innan med men att de ser mellan fingrarna. Sen hur det skulle fungera i verkligheten är ju också något man kan fundera över. Säg det är någon som verkligen har noll motivation att flytta nån längre sträcka… Hur attraktiv är hen för arbetsgivaren att anställa.

Sen i reglerna är det väl någon gräns på avståndet från hemorten man är skyldig att söka jobb på också väl?
På nyheterna pratade de i vanlig ordning att det är i Norrland hos den stora batteritillverkaren det saknas arbetskraft. Men säg att man bor nere i södra Sverige, är man skyldig att ta ett jobb i Norrland?

Alla mina aggressiva sparprojekt har haft ett tydligt, konkret mål och en väldefinierad deadline.

Svårare än så är det inte. Långresa, bil, nytt boende eller som nu, en plastikoperation som jag vill betala kontant.

Det är en reflektion av mina livstilspreferenser i övrigt. Jag är jättedåligt på att upprätthålla rutiner och goda vanor i vardagen, bara för att. Däremot om jag har ett tydligt projekt med deadline förvandlas jag plötsligt till ett under av organisation och effektivitet.

Samma sak med jobb. Jag tenderar att vantrivas och säga upp mig när jobbet förvandlas till något man bara gör varje dag, vardagslunk utan någon tydlig riktning, väldefinierade mål och effektivitetsmått. Jag behöver projekt helt enkelt och aggressivt sparande blir då och då mitt projekt. :woman_shrugging:t2:

3 gillningar

Ja, enligt reglerna måste man söka jobb i hela landet, undantag kan säkert finnas. Ett problem kan vara att på många ställen där det finns jobb är det svårt att hitta en bostad och då tror jag att man får avstå från jobb utan att förlora rätten till a-kassa.

Man måste göra sitt bästa för att få ett jobb så är man uppenbart kass när man skriver ett personligt brev eller på en intervju så kan man förlora rätten till a-kassa. Jag tror däremot inte att man är skyldig att ljuga under en intervju så om man får frågan varför man söker jobbet måste man ärligt kunna säga att man är tvingad, hoppas jag.

Ett annat problem kan vara om man bor tillsammans med någon och vill fortsätta göra det. Jag har tre månaders uppsägningstid så om min hustru skulle tvingas söka ett jobb i andra änden av Sverige skulle vi tidigast kunna flytta dit efter tre månader.

Jag är inte särskilt orolig för att bli arbetslös men annars skulle a-kassans regler vara en stor drivkraft för mig att spara mycket. Vem vill tvingas gå någon åtgärd och lära sig spela ukulele för att få a-kassa?

3 gillningar

Har sedan barnsben fått lära mig hur viktigt ett sunt tänk kring ekonomin är. Arbetat i många år och tänkt “fan vad jag är duktig” med en hög sparkvot. (Vill inflika, en hög sparkvot sett till alla svenskar, brutalt låg sparkvot om man jämför med detta forum).

Så i början sparade för att man lärt sig det. Inte för att man hade något mål. Är idag 30 men har för ett par år sedan fått några mål som driver mig otroligt mycket framåt.

1. Husköp.
Denna punkt driver mig otroligt mycket. Kan plöja i en massa pengar i detta ändamål. Husköp, pengar för renoveringar och buffert för trasiga grejer som behöver åtgärdas. Tyvärr är min känsla att jag kan fortsatt klämma in massvis med pengar i denna kategori, och ändå inte få möjlighet till ett trevligt boende. Min låga lön förlorar budgivningarna mot de högre avlönade.

2. Ekonomisk frihet
Trasig bil, trasig mobil? Vill inte att dessa problem ska orsaka mig ångest eller press i livet. Enda som ger själsro mot det här är en buffert.

3. Önskat lugn i äldre dagar
Kommer jag sluta jobba innan 65-årsdagen är kommen? Tveksamt. Men vill ha möjlighet att kunna jobba lite mindre på äldre dar. Njuta lite mer av livet och inte vara fast på ett jobb. Ett högt sparande idag kan ge mig den öppningen.

4. Semester
Senaste tillskottet i mina sparmål är pengar för semester. Är duktig på att unna mig prylar jag antingen behöver eller inte har något behov av alls. Men någonstans insåg jag, när åkte jag iväg på en semester senast? Så en tusenlapp åker in på det sparandet varje månad sedan ett/två år tillbaka. Snart börjar det roligaste, att planera resorna. Till en början vore en resa inom Sverige och en utlandsresa vara önskvärt.

1 gillning

Frihet, Trygghet, kul. Älskar investering tycker det är bland det roligaste som finns av någon anledning :grin: så det gör mig inte ont att “spara”.

Absolut ett plus att kunna lämna något efter sig som kan ge frihet och trygghet till mina barn och deras.

Med det sagt vill jag inte välja bort resor med familj och vettig bil o hus osv. Så där får man jobba lite hårdare än snittet och strategiskt.

1 gillning

Detta är säkert politiskt inkorrekt att säga men en drivkraft för mig är ”tävlingsinstinkten”. Fast mest tävling mot mig själv! :sweat_smile:

Jag sparade länge utan något tydligt mål. Så det tömdes med jämna mellanrum för renovering, eller resa eller dylikt.
Men sedan något år, så lite väl sent med tanke på att vi är 45 resp 50+ så är nu huvuddelen av sparandet för att säkra barnens vuxna liv.
Eller snarare, säkra att ena barnet inte blir en ekonomisk belastning för sitt syskon.
Ena är autistisk, ej högfungerande, och kommer med stor sannolikhet aldrig ha en egen inkomst.

Så mitt mål är att det ska finnas tillräckligt med kapital när vi går bort, för att det ska gå att få en dräglig/bra livssituation oavsett samhällets stöd. Hoppas det kan öka chansen att de fortsätter ha en god relation om pengar inte är ett bekymmer.

18 gillningar

Jag har blivit hjärntvättad hemifrån om att det ska sparas så mycket det bara går men inte spenderas något. Uppväxt i en företagarsläkt så det kanske förklarar lite. :smiley:

Svårt och säga vad som driver mig egentligen, tycker om att jobba och har inget större behov av pengar så de blir en del över varje månad. Möjligen driver min tävlingsinstinkt mig att spara för inte kan man vara sämre än sina bröder! :smiley:

1 gillning

Jag har knappt hållt på på riktigt i ett år än så, med det sagt 78-80% sparkvot på nettolön som ligger i linje med median lön i sverige. Detta är fullkommligt idiotiskt och inte hållbart i längden. För mig just nu har det blivit en sport i uppfinningsrikedom och med all ärlighet lite av ett beroende. Kul men riktigt jobbigt ibland också.

Det innebär ibland avkall på relationer om man idiotsparar. Jag kan säga att det jag slösar det slösar jag på vänner och bekanta men det räcker nog knappt.

I bakrunden ligger nog en rädsla för framtiden om jag är helt ärlig! men också en längtan om ökad frihet. Om jag måste sätta fingret på nått så är det nog ändå rädsla även om jag låtsas att det handlar om annat. Jag kan tänka mig att när man nått typ barista fire så så kommer skillanden vara noll.

Det skulle jue säkert kunna ligga en diagnos i bakrunden och skvalpa. Talar man om för läkaren att man slutat handla dasspapper så vete tusan om man inte blir klassad som sjuk.

Jag intalar i alla fall mig själv att vid det eller det målet skall jag slappna av lite.

Efter 2025 skall sparkvoten ner till 55% om börsen inte brakar ihop då

1 gillning

Hur lyckas du hålla en sparkvot på 80%? Fasta kostnaderna är en fjärdedel av min lön och då har jag inte räknat med mat och liknande. :sweat_smile: @paravanmupp

Att kunna köpa min frihet är typ 100% min drivkraft.
Vill umgås mer med mitt barn.
Jaga någon titel kanske känns lockande nu när alla gör det. Men om jag blir gammal är jag helt säker på att jag inte kommer ångra att jag inte jagade den stora yrkestiteln. Är det något som blivit gammal och tänkt vilken bedrift jag gjort inom arbetslivet? Jaga lycka istället.

3 gillningar

4 gillningar

Tycker det är roligt att se pengarna växa.

2 gillningar

Citat hur lyckas du hålla en sparkvot på 80%

Jag fattar inte hur man citerar i mobilen.

Annon: Här kommer receptet som förutsätter att du är singel utan barn och är villig att göra avkall.

Nr1: Ta bort alla dina fasta kostnader. Går det inte att ta bort kostnaden så är nästa fråga hur sänker jag kostnaden maximalt. Det är bara sophämtning och avloppstömning jag inte lyckats ta bort eller sänka än så länge. håller på med en ansökan om förlängt intervall på slamtömning:)) bredband uppsagt. Elen är halverad. Egen skog och eldar i kamin samt kör rätt kallt på vintern då jag jobbar dagtid. Kör clio köpt på blocket. 360:- års skatt 3000mil mellan oljebyten och kamkedja samt låg förbrukning. Byt bil ca 2ggr per år köp en bil med problem billigt av privatpersoner laga åk sälj. Endast trafikförsäkring upp till 100lök. Tv:n är utslängd. Inga onödiga abonemang. Bort.

Nr2: Sätt in orimligt mycket pengar på isk:t direkt vid löning. Har du inga pengar att tanka bilen för eller handla mat så är du tvungen att lösa det. Jag har hittat en mataffär i närheten som har olåst container. Där har man fiskat upp ett och annat när det knipt eller man fått feeling. Välj lämpligt klockslag jag skulle säga 17:00 är bra.

Man handlar hellre mat än dasspapper om man måste välja;))

Sen skall jag vlligt erkänna att det är på låtsas då exempevis underhåll är exakt 0:- sådant bygger jue på. Så man kommer få ta igen saker o ting. Men under en tvåårsperiod?

Lycka till!!!

3 gillningar
  • Att sätta ett nytt personligt “high score”
  • Ränta på ränta
  • Frihet
  • Oberoende
  • Minimera life style creep
  • Kontrollbehov
1 gillning

Möjligen till någe jag vill köpa då…
När man var yngre så var de klart mer att spara till… Typ kontant insats till lägenhet, senare hus, å även inredning osv…

Har en framtid som garantipensionär så det som sparas till är pensionen samt kanske nått lull-lull på vägen dit, mer av ett oklart mål.

3 gillningar

För mig är pengar lika med frihet .Att kunna göra det jag vill .Att inte vara bunden till ett arbeta .Jag har kommit en bit på vägen och jobbar idag bara 2 dagar i veckan 16 timmar .(utöver det 4 månader (semester) Mitt mål är att så snabbt som möjligt bli”Fire” och leva mitt liv .Ett enkelt okomplicerat liv utan stress

1 gillning