Vad drömmer du om?

Har precis avslutat en pilgrimsvandring och är framme i Santiago de Compostella. Har haft så många fina och djupa samtal om livet med människor längs vägen. Otroligt inspirerande- liksom denna tråd.
Så grundläggande att veta vad man ska prioritera och vad man uppskattar i livet.

Ett möte som gjorde stort intryck var med en välbärgad men olycklig schweizare. Han kunde inte uppskatta det enkla och vackra utan sökte fel och brister i allt och pratade mycket om pengar. Det var sån kontrast till alla andra möten där yrke, status och pengar var oviktigt och där relationer, hälsa och enkla naturupplevelser istället dominerade samtalen.

Skälv har jag kommit fram till att jag inte vill sitta på ett kontor framför en dator utan göra något mer kreativt där jag möter människor. Kanske starta upp ett BnB eller Airbnb.
Och fortsätta göra vandringar såsom denna där jag kan möta inspirerande människor och få fantastoska naturupplevelser.

13 gillningar
  • Att bo i ett land med längre sommar. Älskar att vara utomhus, hatar att frysa.

• Att slippa gå upp 06:00 varje dag

• Att få mer egentid utan att hela tiden stämma av med övriga familjen. Att bara kunna gå ut och gå en lång promenad utan att ha ett möte innan, eller kolla av med nån om det är okej…

/

9 gillningar

Insiktsfullt skrivet! Oerhört lätt att tänka att sen ska jag minsann göra allt det där roliga, men inte nu för jag måste jobba, det är kallt ute, måste diska, jag har för lite tid etc. Vad är det som talar för att jag då skulle göra det längre fram och jag förutsätter på ngt underligt sätt att förutsättningarna är bättre då? Det jag tänkte göra längre fram, som att resa runt och fotografera, har jag börjat göra nu.

Själv trivs jag bäst när jag är i ett sammanhang, har en uppgift att fylla i samhället. Trivs med mitt jobb och har ingen önskan att sluta jobba, men kan tänka mig jobba deltid och få det bästa av 2 världar. Har provat olika volontärarbete, har flera hobbies men behöver jobbet och den utmaning och sammanhang det ger.

4 gillningar
  • Ett bra fågel- svamp- och bärår
  • En fin flygel
  • Barn som sover hela natten
4 gillningar

@haole87

Jag flyger för nöje, med vänner och familj. Det är absolut inte det billigaste transportalternativet även om det kan vara det i vissa fall ifall man är några stycken som delar. Dock är det svårslaget att taxa av banan in på plattan med flygplanet.

2 gillningar

Äga min tid! Inte styras av arbetsgivare. Har startat företag nyligen. Har två timjobb. Dra vartenda smula jag kan så jag jobbar mindre men tjänar lite mer varje gång. En sport må jag säga men hittills går det bra. Mycket labbande och långt ifrån allt jag gjort men det går åt rätt håll.

3 gillningar

Mer tid till att läsa böcker :slightly_smiling_face:

2 gillningar

Jag har haft en Ooni sen ungefär två år tillbaka. Den lilla varianten, för gas. Och jag måste säga, på tal om drömmar, att det faktiskt gjorde att mina pizzadrömmar gick i uppfyllelse. Till den grad att jag skulle lista den under “prylar som höjt min livskvalité”.

Min favorit är att göra deg med väldigt lite jäst (1g för 4-5 pizzor) som får jäsa i kylskåp över natten, och sen pizza blanco. Trots utmaningen i att vara objektiv, måste jag säga att det blir fantastiskt fina pizzor. Stort kliv upp från att försöka göra dem i en vanlig 300 graders ugn. Rekommenderas!

5 gillningar

Låter jättekul, får skaffa en sådan inför sommaren! :pizza:

Stor igenkänning.
Jag är i stort sett i samma sits.

Det är mycket man vill hinna men medan barnen är små så suger de upp i stort sett all fritid. Jag försöker tänka att det inte varar förrvigt. :blush:

3 gillningar

Jobba hemifrån

Köpa något billigt boende med låg månadskostnad.

2 gillningar

För några år sedan satte jag upp tre mål, det blev:
-Skaffa barn
-Ha ett hus
-Eget företag

Alla tre har faktiskt uppfyllts. Barnet är awesome, huset duger men ägs tyvärr mest av banken och företaget går bra men är lite fusk eftersom jag konsultar men är mer som en anställd till sättet.

Nu vet jag inte alls vad jag vill, min dröm är till och med att lista ut vad jag vill. Någon annan som känner igen sig? Men konsten att lista ut vad som är ens dröm kanske borde bli en annan tråd…

Men det lutar lite åt:
-Vara nöjd med vem jag är, istället för att vilja vara någon jag inte är.
-Umgås mer med männiksor som utmanar och ger nya insikter.
-Ha ett ''riktigt" företag med en unik säljande produkt.

12 gillningar

Just nu önskar jag att kunna fatta ett stort beslut men har svårt att veta vilket beslut jag ska fatta.

Det är så att jag råkade ”springa” på min första ungdomskärlek för en tid sedan i ett slumpmässigt möte, inte så att jag aktivt sökt någon annan.

Mitt så kallade problem är att jag är gift, har två stycken hemmaboende tonåringar och ett hus att ta hänsyn till.

När jag mötte, vi kan kalla henne Klara så var det någon sekunds chans att vi skulle missat varandra och sen stod vi och pratade med varandra i ca 20 min och jag blev jätteglad att se henne igen efter så många år, typ 33 år, även om vi hade lite kontakt åren efter sommar-romansen. Tänkte inte jättemycket på det men dagen efter så springer vi på varandra igen (oddsen för det?) och flinar lite och växlar några ord igen.

Tänker på henne lite då och då och ca två veckor efter vi träffats så handlar jag på en butik och där tycker jag mig se ett bekant ansikte och hör dialekten (vi kommer från olika städer från början) på hon i kassan och måste bara fråga henne om det är hon (”Klaras” ungdomskompis som jag träffat några gånger för lika många år sen) står i kassan, berättar att jag mötte ”Klara” för en tid sedan.

Nu börjar jag tycka att det känns lite läskigt och undrar om det är högre makter som försöker säga mig något? Är inte religiös eller troende eller så men nu börjar jag fundera på om ödet vill mig något?

Ytterligare ca två veckor senare så känner jag att jag måste försöka få tag på ”Klara”, jag vill veta mer om hur hennes liv sett ut hittills så jag söker upp henne på sociala medier och vi chattar hela lördagskvällen (var ensam hemma) och det känns jätteroligt och dagen efter vaknar jag med ett leende och känner att det var den bästa lördagen på länge.

Sen har vi fortsatt prata på sociala medier och skickat en del foton och uppmuntrande meddelanden till varandra och så har vi setts på stan för en helt villkorslös träff på neutral mark.

När jag mötte upp henne så stod hon där och jag tänkte ”helvete vad snygg och sexig hon är” och hon är otroligt rolig och charmig, jag blev helt nervös och skakade inombords och vi tycker och känner ungefär samma för varandra.

Hon är singel med ett barn och jag är gift med två barn och vi har utvecklat starka känslor för varandra och det känns både fantastisk och jobbigt på samma gång.
Sen har det varit en del till sammanträffanden men lämnar det.

Mitt förhållande idag går mest på slentrian och är väl okej men inte så mycket mer tyvärr. Och jag känner mig som en vilsen 15-åring om vilket beslut jag ska fatta. Gå isär och satsa på ”Klara” eller stanna kvar och hoppas på bättre tider framöver med min fru?

Jag vet att ingen annan kan svara på det, jag behövde nog bara skriva av mig lite…

4 gillningar

Säger bara att du aldrig va klar med henne…
Hade varit 100% bra hemma så hade aldrig dom känslorna kommit…
Ett svårt beslut ligger framför…

Du är så hjärtligt välkommen! Jag har en plats ledig. :wink:

Det är naturligt för många att drömma om sina tidigare kärlekar, särskilt de som aldrig fick chansen att blomma ut ordentligt. Ofta kan man föreställa sig bara de positiva sidorna hos personen och glömma bort deras brister. Men vi måste komma ihåg att alla har sina brister, och du har inte fått uppleva Klaras brister i en verklig relation eller äktenskap.

Kom ihåg att du en gång i tiden också tyckte att din fru var attraktiv, rolig och charmig när ni träffades. Efter att ha varit i ett förhållande under lång tid avtar ofta den initiala förälskelsen och fjärilarna i magen. Men om du hade varit tillsammans med Klara alla dessa år, skulle du kanske haft samma känslor nu för din nuvarande fru?

Jag vill ändå råda dig att sluta kommunicera med Klara och verkligen tänka över och fatta ett ordentligt beslut. Personligen anser jag att det är fel att gå bakom ryggen på din fru och skriva med och träffa någon annan när du fortfarande är i ett förhållande. Det kan skapa mycket smärta och förstöra det liv du har byggt upp tills nu.

20 gillningar

Det stämmer nog till 100% ,tack för din kommentar.

1 gillning

Tack alla som skrivit så intressanta saker här, fint att få läsa om era drömmar!

@Fregge Haha, det var inte avsett som en kontaktannons :laughing: utan mer ett delande av en filosofisk reflektion. Men lycka till på annat håll!

@Micke73 Jag instämmer med @londonmix , ta det försiktigt, det finns risk att du gör sönder saker som inte är trasiga egentligen. Fundera kanske på vilken sorts sammanhang som får det att kännas så pirrigt med Klara. Fundera på om du visar din fru samma sorts äkta intresse och fokus. It takes two to tango…

2 gillningar

Tack för dina råd!
Det ligger mycket i vad du skriver. Jag har inte helt rent samvete, även om jag inte har varit fysiskt otrogen, iof känslomässigt kanske.
Men jag har otroligt svårt att tygla mina känslor just nu…

Ja,någon eller ett par i detta kommer att bli sårade förr eller senare. Det känns väldigt jobbigt. Tack för din synpunkt.

Tillägg: jag har visat min fru samma sorts intresse och fokus under lång tid men får inget gensvar och har tröttnat på att uppvakta henne utan att få något tillbaka. Jag har även dragit det största lasset med hus och hem under lång tid.

2 gillningar