Vad drömmer du om?

Aha, undrade just varför det var så många personer där i dag.

Tror det lättaste sättet att bli nöjd(are) är att inse att vi aldrig blir nöjda och ist hitta en trygghet i att det är OK och helt naturligt att inte vara nöjd. :slight_smile: Försök att uppskatta jakten för oavsett vilka mål vi når kommer vi fortsätta jaga nya.

Själv drömmer jag om att min firma ska bli lönsam och att jag kan försörja mig på det jag älskar att pyssla med…och så småningom kanske expandera (och det skulle vara fördj**la gött att visa tvivlarna att de hade fel :slight_smile: )

3 gillningar

Jag vänder på det (utan “krävs”):

Första nivån är att lära sig att vara nöjd med det man har, att uppskatta allt och inte leta fel och brister och fokusera på allt man inte har som man skulle kunna vilja ha. Där har jag varit i ganska många år även om livet inte alltid är en dans på rosor då anhöriga går bort m.m.

Förstår precis vad hon menar.

Nästa nivå är vad som kan ge guldkant på tillvaron utöver grundnivån. Men viktigt här att att se det som en bonus och inte en brist. Ingen stress alls kopplat till den nivån, livet är jättebra utan men kan man nå lite högre är det ju som sagt en bonus.

7 gillningar

Detta tror jag är något väldigt positivt. Jag har varit likadan. Ville alltid ha de största utmaningarna när det fanns stora uppsidor med det. Aldrig det säkra med liten uppsida och liten nedsida.

Men, över loppet av några år nånstans i medelåldern, kanske i samband med att familjen växte, så vände allt det där. Ganska tvärt faktiskt. Kanske pga känslan att vi inte behövde ta fler risker och jag ville fokusera mer på mig själv och familjen.

Numera väljer jag alltid bort onödiga risker trots stor uppsida, för att jag är nöjd. Det är en fantastisk grej det med :grinning:

3 gillningar

Fast, jag har nog aldrig varit så. Som jag skrev i ett senare inlägg:

För stora risker skulle lätt omkullkasta det “realistiska” i målen.

Nja…jag tror kanske inte det ena utesluter det andra. Jag skulle säga att man helt klart kan sätta realistiska mål även om man tar höga risker. Eftersom ett klokt beslut med hög risk innebär hög reward borde man “realistiskt” kunna sätta högre mål med sådana beslut.

Min erfarenhet är att det finns massor av positiva sidoeffekter med att satsa högt i karriären. Utöver hög risk reward kommer ofta möjligheter man inte räknat med. Dörrar öppnas man inte trodde fanns. Kanske måste man gå lite utanför sin komfort zon och utmana sig själv dock.

Jag håller med om att vara nöjd gör att man helst inte tar den där extra risken :grinning: men var sak har sin tid.

Ok, jo, här faller jag nog i den kategorin ändå.
Och, den punkten känner jag mig nog “nöjd” med, jag känner inga större behov att avancera i karriären mer. På vägen har det definitivt funnits ställen där risken varit lägre, men det inte varit rätt väg för att nå målen.

Men sen finns det ju massor av andra sätt än bara i karriären att utmana sig på med :wink:

1 gillning

Det ser onekligen ut som att det kommer bli ett trevligt område. Problemet är avståndet till stan. Min fru kör inte bil och då har jag svårt att tro att det tar mindre än en timme att åka till stan kollektivt.

Och när man ändå får passa på att drömma så är det här nog husmodellen vi drömmer om mest
Villa Vaxholm – Modern | 2-planshus på 182 kvm | A-hus

1 gillning

Jag hade velat skaffa en sån där Ooni pizzaugn. Sen ställa mig ute på gården framför hyresrätten och laga pizza till alla. Tredagarsdeg är ett måste och fina tillbehör till. Lite italiensk musik i bakgrunden med!

5 gillningar

Det var ett trevligt hus med bra planlösning! :slight_smile: Undrar om inte våra grannar har nåt liknande (de har också A-hus och två plan).

Skulle jag bygga nåt själv framledes så måste jag säga att enplans lockar mest. Ibland, särskilt med veliga/trotsiga barn, känns det som att man inte gör annat än springer i trappan innan man kommer iväg på morgonen :joy:

Från busshållplatsen (nedanför backen) är det 45 min till centralen med buss och tåg. Tar mig själv in på det viset när jag arbetar från kontoret. Området är för övrigt så gott som klart, huset jag länkade till byggs på sista tomten. :slight_smile:

Vi spanade in ett 1-plans också, beroende på vilken hustyp man får lov att bygga (det är sällan man får lov till 2-plans om alla andra är 1,5-plan) och fastnade för den här:

Villa Hällevik - Modern | 1-planshus på 150 kvm | A-hus

Känns trevligt att kunna ha ett avskiljt sovrum i ena änden med tillhörande badrum. Men jag har fått för mig att det är dyrare att värma ett 1-plans med liknande yta som ett 1,5- eller 2-plans. Fast det kanske inte är så stort problem i ett modernt hus?

Jag tror att jag hade stortrivts i ett hus, även om det blir lite mer att ta ansvar för än i vår bostadsrätt. Hoppas ni kommer trivas bra!

This!
Jag är alldeles för nöjd just nu. Blir deppig ibland utan att förstå varför. Antar att det är därför. Måste hitta på något större mål att nå.

3 gillningar

Är det “värt” det? Har varit mitt dröm sedan jag var barn men nu tänker jag, hur ofta kommer jag att flyga? Flyger ni som “nöje” eller använder ni flygplanen som tranportmetod om t.ex ni ska åka någonstans?

Nå min siffra sen dra ner på sparkvoten och låta snöbollen rulla av sig själv några år samtidigt som jag drar upp på konsumtion som gör mig glad (fiske, resa, lite bättre bil, etc.)
Annars hoppas man att man får åldras utan allt för många besvär men det är väll en utopi.
Känner mig lite feg inför att hoppa av hamsterhjulet för tidigt när man ser åldersdiskrimineringen som råder på arbetsmaknaden. Söka jobb som 55plussare efter 10 års förtidspensionering kan inte vara lätt.

2 gillningar

Rent nöje för min del. Och antagligen för att visa att jag kunde klara av det. UL är en bra start för det är billigare på alla sätt men har begränsningar men bara två personer ombord och bara flyg dagtid. Men det är roligt och intressant. Fast det tar rätt mycket tid. Transport till och från flygplatsen, daglig tillsyn och rengöring efter flygturen. Det går kanske tre timmar för en timmes effektiv flygtid. För min del blev det för mycket ställtid för kortare flygningar. Men flyger man långt och kanske utomlands kan det vara värt det. Fast det kräver ett stort intresse. Och så ska man helst ha någon att flyga med. Jag flyger inte längre men ångrar inte alls den tiden som jag höll på.

Jag drömmer om en kvinna som ser Fru, Moder och ‘Homemaker’ som sitt jobb och kall i livet.
Det är Anledningen till varför jag flytta från Sverige utöver Sveriges beskattningsgrad och totala samhälls & mänskliga sociala kollaps.

Just nu har jag det bra nog på min gård med mina hundar för att försöka hitta en Enhörning.

Drömmer om ett hus, med gräsmatta, för att kunna gå ut barfota på morgonen och dricka morgonkaffet utomhus!

8 gillningar

Befinner mig just nu lite i vakuum och vet inte vad jag vill…
Men jag vet vad jag borde gjort :face_with_hand_over_mouth:

Är pensionär sedan 1 år tillbaka, gick i förtid och trodde att allt skulle bli som i drömmen

Känner mig rastlös och “icke” behövd och saknar “tjötet” med jobbarkompisarna. Saknar absolut inte mitt arbete.

Nej, som vi alla vet, lev ut din dröm även om du inte blir rik på den.
Det är så viktigt att leva sin dröm, som en coach sa i podden, -“Gör ditt liv till en skattjakt” :grin: och dra ner på utgifterna.

Det är extremt svårt att skaffa sig något att sysselsätta sig med när du passerar en viss ålder.

Må Väl Alla!
Anders

11 gillningar

Börja boka lunch lagom regelbundet med de arbetskamrater du gillade.

8 gillningar

Vi har “arbetsluncher” ett par gånger per år, vilket är högt uppskattade :grin:.

Jag menade bara att jag var helt inställd på ett skönt och avslappnat pensionärsliv, men livet är inte avslappnat i en vilstol eller i sysslolöshet.

Tack för omtanken SNS :pray:

1 gillning