Ett alternativ är att bygga nytt då OM ni hittar en tomt i ert drömläge. Har själv gjort det och kunde bygga precis som jag ville! Men finns det inga tomter där ni vill bo så får det bli befintligt hus. Då är det typ samma priser som i Skåne där jag bor, 4-5 milj för en “vanlig” villa.
Jag gillar att ta lite risker, personligen så satsar jag på börsen. Har ca 50 % belåning, kan betala av 2/3 av lånet men väljer att ha pengarna på börsen istället för att betala av lånet. Vi bor väldigt billigt och eftersom huset är nytt så ska vi inte behöva ha någon större reserv kassa för om tex värmepumpen kan haverera. Vilket du behöver om du köper ett vanligt hus, den reserven ska definitivt inte in på börsen!
Vi amorterar varje månad, så betar av lite varje månad, men sparar även på börsen. Vi behöver inte amortera men enbart av principskäl så betalar vi av på lånet. Lån är ett lån, som ska återbetalas enligt mina principer. Snitt på börsen är 7% och räntan ligger på 4-4,5% + ränteavdraget, enligt mig som tar lite risk säger att jag tjänar på mellanskillnaden dvs 3-4%.
Dagens ränteläge skulle jag vilja påstå är ett “normalt” ränteläge. Så runt 4-5 % skulle jag påstå att vi ska förvänta oss, +/- några procent beroende på vart vi är i konjunkturcykeln. Att vi ska komma ner i en bolåneränta på 1% tror och hoppas jag inte på. Det va INTE normalt!
Hur mycket pengar du ska lägga på börsen kontra lägga på huset vet du bättre själv. Du kan din ekonomi bäst, vet din svagheter och styrkor. Beror på vart man är i livet, barn på G. Barn som är utflugna etc. Finns en hel del faktorer att ta hänsyn till, dom vet du/ni bäst själv. Lägg dig på X% belåningsgrad som ni känner är rimligt för er.
2 kort svar ja men se långa svaret ovan!