Här var om jag förstått rätt poängen att det var viktigare att fokusera på hur mycket man kan spara i början av sparkarriären än det var att få till “perfekt” portfölj. Eller något åt det hållet. Du kan välja vilken procentsats du vill, men sen måste du ju även kunna motivera det valet åtminstone för dig själv.
Att fonders NAV redovisas netto betyder ju inte att man inte betalat avgiften, eller hur? Avgiften är såklart en signifikant del av nettoavkastningen för fonder generellt. Och igen den enda delen av det som är 100% garanterad.
Poängen är att en nybörjare eller vanlig sparare bör först fokusera på att lära sig köra bilen ordentligt och inte köra i diket (läs: få panik, hoppa av i nedgång, sitta kvar i tillångar som gått ner etc) innan hen börjar fokusera på att optimera motorn (läs: avgifter, exponering mot faktorer, portföljteori m.m.).
Jag ser det som en variation på det som Nick Magiulli säger i “Just.Keep. Buying”-boken:
Så länge din avkastning per år är mindre än det som du på årsbasis stoppar, in fokusera mer resurser på att kunna stoppa in mer än att fokusera på på portföljen. När portföljens avkastning är större än det som du stoppar in, lägg mest tid på portföljen.
Min upplevelse är att jag väldigt ofta tar in folk i garaget och börjar prata om motorn än att ta ut dem för att lära dem köra bil ordentligt. Jag förutsätter att “det kan de ju redan” och glömmer bort att t.ex. 250.000 svenskar har investerat i SBB och antalet ökade under förra veckan.
Jag som nybörjare med en lön på ca 20’000 kr efter skatt tänker att jag sparar redan så pass mycket som jag är bekväm med. Mitt överskott varje månad går till ett bankkonto för att de troligtvis kommer användas inom 3 år, en buffert till bil/bostad etc.
Det är säkert flera nybörjare som tänker som mig - att jag inte kan påverka mitt sparande mer i nuläget utan snarare tittar på att sänka avgifter (precis som att sänka mina utgifter osv).
Just nu står jag i valet och kvalet om jag ska fortsätta med Lysa eller spara i index alt. basportföljen (70+10+10+10, ni vet vilken jag tänker på?) hos Länsförsäkringar. Som jag förstår det är deras avgift lägre? Det kanske finns andra sidor till det hela som jag missar.
Jag brukar inte bråka om det så länge det av sammanhanget är uppenbart vad man menar och det är det i detta fall. Finns det risk för missförstånd är det extra noga förstås.
Jag har kört exakt det alternativet (LF Global, LF Sverige, LF tillväxt och Handelsbanken småbolag) hos LF och deras avgift blir väl lite mindre. Det är nog mer en smaksak hur detaljerat man vill styra andelar av de olika fonderna. Jag gick över till Lysa för att de sköter det helt åt en, jag är helt grön på fonder och allt med börsen, och för att LF:s gränssnitt kommer från stenåldern…
Sen finns det en poäng till som jag har sett andra ta upp och det är att om det ligger på Lysa så begränsar det dig från att impulsbyta någon fond eller liknande, det blir tråkigt att spara helt enkelt.
Den lilla skillnaden i avgift för Lysa tycker jag är värt det efter att testat båda.