Vad gör ni för att systematiskt optimera er hälsa?

Hur gör du dessa mätningar du beskriver?

Styrka och rörlighet är enkelt bara att hålla koll under träning. För statistik för vissa övningar och max vikt för olika antal repetitioner.
Fettprocent görs genom kalipermättnimg.
Vo2 max går jag och testar på klinik 2 gånger per år.
Muskelmassan kan man få en skapligt bra uppfattning av genom att hålla koll på vikt och fettprocent men gör också mätningar med inbody 770 någon gång per år och har några gånger även gjort en dexa scan.

1 gillning

Förutom att träna och sova bra så går jag och tar blodprover 1 gång per år gör en hel hälsokontroll där man kollar en rad olika vitaminer, mineraler samt prover kopplade till olika organ. Har hittat brister 2 gånger som snabbt åtgärdades. Samt även hittat sjukdom som jag tidigt kunde börja behandla (är 31). Har mycket sjukdomar i släkten och detta känns som en bra åtgärd för min del för att hålla lite ”extra koll”. Många kan ju gå runt med en brist i flera år innan de börjar må jätte dåligt. Så var det för mig. :slight_smile:

Tar ingen fettprocent eller liknande, tränar och äter bra så tror inte min fettprocent är något att riktigt bry mig i.

Vo2 max är en viktig indikator för mig med. Jag ligger just nu i topp 1 % för min åldersgrupp så det får man väl ändå kalla väl optimerat. Det finns så klart mycket mer man kan göra men jag är exempelvis inte så sugen på att lägga om min kost för att äta mer nyttigt.

Jag är löpare sedan 3 år tillbaks och köpte nyligen en smart träningscykel (Zwift Ride). Lätt den bästa hälsorelaterade investeringen på länge.

2 gillningar
  1. Daglig motion ca 60 min (löpning eller gym). Springer oftast i skogen och utan hörlurar (förutom när jag kör tempo, då blir det en tråkig löparbana)
  2. prioriterad sömn, strävar mot 8-9 h/natt
  3. Andningspaus på 10-20 min några gånger under arbetsdagen
  4. mobilfritt efter 19.00 (mest för att kunna somna bra)
  5. har valt bort “att göra karriär” för att inte arbetet ska kosta på så mkt 6. hyfsat god kosthållning (mest vegetariskt, mkt frukt&grönt
  6. äter omega-3-kapslar dagligen
  7. försöker återhämta mig snabbare från träning med egengjord smoothie baserad på frukt och vassleprotein
4 gillningar

När det gäller att lägga om sin kost har jag haft samma inställning till det som detta mesta annat i livet. Jag utvärder vad jag gör efter utfall. Jag har alltid varit väldigt fysisk aktiv och märker tydlig skillnad på fysisk ork och prestation beronde på mat men även mental ork och uthållighet. Att maten får mig att må mentalt bra är viktigt och innefattar att jag tycker det är gott och inte innebär för mycket jobb. Det har aldrig blivit en större omläggning utan ett konstant mindre skruvande för önskat utfall.
Det landat i att min kost är skapligt i linje med vetenskapen och rekommendenationer (tänka sig :joy::joy:).
När man inser att man mår sämre och presterar sämre av viss mat börjar den också vara mindre god och lockande.
Blir väldigt mycket magert kött ( mest nöt och kyckling) och fetare fisk som protein. Grönsaker, frukt, potatis, ris och ibland pasta som kolhydrater. Fettet kommer mestadels från olivolja, rapsolja, nötter, fisk, ägg och avokado.
Mycket bär och en del nötter med.
Lite kosttillskott. Tex vassle och casein protein kreatin, d vitamin den tiden på året och omega 3 ibland I’m det blivit för lite fisk.

1 gillning

Hur fungerar det med hälsokontroll etc, har du privat sjukförsäkring eller hur får du till ett sådant årligen?

En enkel åtgärd är att köpa en blodtrycksmätare och hålla koll. Högt blodtryck märker man inte på annat sätt.

Blodprov med vissa mellanrum kan fånga upp olika problem. PSA-värdet tex.

Kanske finns det någon läkare i tråden som vill kommentera.

1 gillning

Optimera innefattar ju att göra avkall på det som gör livet värt att leva så som alkohol och onyttig mat. Att träna rätt hela tiden, att inta rätt molekyler och jobba med sin mentala hälsa.

Jag orkar inte ens försöka optimera, men försöker träna den mängd min kropp tillåter. Vad gäller styrketräning har jag hittat en modell där jag kör ett helkroppspass var tredje dag. Det gör att jag kan klämma in kondition där emellan. Och jag känner mig peppad inför passet för det mesta.

Jag har en målsättning om en kroppsfettprocent på <15, men jag mäter inte vetenskapligt, endast estimerar.

Kosten försöker jag hålla varierad, intar även multivitamin, magnesium, atorvastatin och extra d-vitamin från dotterns gratis stash.

I din ålder, liknande som jag själv är, så skulle jag försöka minska optimeringen.

Att träna styrka och kondition är viktigt, men om du försöker ”ego”-träna lär du bli skadad.

Följer dock inte detta själv, men vet att jag borde.

Hälsomässigt ska du ha en frisk kropp, vilket du har om du kan göra exv 7 chins, mer än så leder inte nödvändigtvis till bättre hälsa.

1 gillning

Vad menar du med ego-träna? Jag är ingen sån person som tror jag bevisar någonting genom att typ köra ett Ironman

Nej jag betalar ur egen ficka! Det kostar ju men tycker inte det är så farligt dyrt för att få ta blodprover. Det är något jag gärna lägger pengar på just för att det hittills hjälpt mig! :slight_smile:

”Vanliga” vården tar ju inte prover på allt, det är bara kollar något när man redan mår dåligt. Jag har varit dit flera gånger och min autoimmuna sjukdom upptäcktes inte för man ej tog rätt prover. Tack vare att jag gick privat och betalade hittade man det. Önska jag börjat tidigare hade jag sluppit gå runt och må halvtaskigt i 4-5 år och trott att det var ”normalt” för jag inte var 19-20 längre.

1 gillning

Du menar att man kontaktar en privat vårdgivare och “säger vad”? :smiley:

Googla hälsoundersökning för du upp företag som tar tester. Werlabs tror jag är störst.

1 gillning

Ser verkligen lockande ut! Någon rekommendation på vilken man skulle göra isf? :slight_smile:

Syftade på dessa då:

Ja sömn är viktigt. Ej fått sova ordentligt på 3 år. Känner sådan kolossal trötthet och orkeslöshet varenda dag. Hopplöst med barn som inte kan sova hela nätter i sin egen säng.

Men annars gör jag inget särskilt. Försöker gå utomhus 30-60 minuter per dag, ta cykeln om möjligt. Maten är det sämre med då vi får.anpassa oss mer för barnen och mindre tid och energi till att laga nyttigare mat. Gillar löpning men så svårt att motivera mig att göra det under vinterhalvåret. Löpband är inte min grej, dötrist.

2 gillningar

Nej jag har bokat bland annat via Werlabs. Då gjort större hälsokontroll specifikt för kvinnor. Kosta 3000kr någonting. Du kan googla så får du upp samt alla prover de tar! Får man avvikande svar kan man ta det vidare privat eller allmänna vården. :slight_smile:

Jag menar att satsa på PR i tunga lyft.
Risken för skador ökar markant jämfört med att lämna kvar några repitioner.

Samma med att maxa löpningen jämfört med att dra ner på tempot något.

Kan fortfarande vara tungt/jobbigt, men att satsa på 85% snarare än 99.

Ingen bryr sig om du tar 92 eller 100 i bänk förutom ditt ego.

2 gillningar

Detta gör jag med. Ofta går jag av någon station tidgare och går till målet. Försöker gå raskt minst 1 timme per dag, förutom gymträning.

Skrev lite i en annan tråd om min syn på kosthållning för att reglera vikten. Ville skriva just detta, men hade nog blivit sämre stämning i den tråden då :smiling_face: