Ja du vissa vill visa vem man är genom sin klocka andra genom handlingar. Jag vet jag lägger störst vikt vid.
Klockan lägger jag ingen vikt vid gällande bedömning av någons person eller karaktär.
Ja, kanske det ligger lite i det. Kommer man från pengar är det ofta lite diskretare ur på handleden. JLC eller Patek kanske.
Mina övriga fördomar är att bärare av Rolex tydligt vill visa omgivningen sin klocka. För att säkerställa att även icke klockentusiaster ska känna igen uret väljer man kanske världens vanligaste premiummärke.
Andra fördomar är att bil- och båtsäljare bär Breitling och ortengangsters är svaga för APs och Cartiers. Människor inom finans gillar IWC och Panerai.
Själv är jag en osäker konflikträdd människa som inte hade råd med Rolex men samtidigt vill signalera lite klockintresse genom att bära - ja vadå?
Själv är jag en osäker konflikträdd människa som inte hade råd med Rolex men samtidigt vill signalera lite klockintresse genom att bära - ja vadå?
Omega.
![]()
Skulle jag inte säga. Väldigt många har rolex bland personer från djursholm och östermalm som växt upp med pengar. Ofta något begagnad från 70-80 talet anses bättre smak än nytt och glansigt. Kan nämna ganska många personer som kommer från gamla pengar som bär märket. Intressant märke för det lockar så många olika typer av köpare.
En begnad rolex datejust 36mm är väldigt säkert kort om du vill passa in bland djursholm/karlaplan folket…hehe.
Tyvärr sant det du säger om cartier numera, vilket är väldigt tråkigt. Cartier tycker jag är och har varit ett av de mest smakfulla varumärken som funnits…
Då skulle jag slå ett slag för Grand Seiko, om du vill gå mer under radarn. Inte många runtomkring dig kommer fatta det är en dyrare bra klocka, så “rånrisken” är ganska liten, men klockintresserade kommer fatta och framförallt, DU kommer förstå att det är en fin klocka. De har quartzklockor som börjar på ca 25 tkr, 37 mm stålklockor som passar till det mesta. Kanske kunde vara nåt?
Du kan söka runt på youtube, fått väldigt fina recensioner.
Spännande att läsa om folks klockintresse. Själv har jag en Omega de Ville (1989) som jag ärvt av min far. Den gör mig lite glad.
Jag läste att man i New York kunde hyra en fin klocka för att imponera vid en första date. Det känns lite ytligt, eller hur?
Och så läste jag i en annan artikel att det som imponerar på andra människor är (a) långa förhållanden, (b) god fysik, (c) allmänbildning och (d) en förmåga att tala främmande språk.
Det känns lite hoppfullt tycker jag och önskar därmed alla en bra avslutning på helgen. ![]()
Otroligt fin, 34 mm?
Ja, lite som att man tydligen kan hyra en studio som är byggd som en private jet, så man kan fota till sina sociala medier i 15 min, för att bygga en slags fejkad persona som åker privatjet…
Ja, när man läser sånt så finns det kanske trots allt lite hopp om mänskligheten? ![]()
Tack Wayne. Mycket riktigt är min Omega de Ville 34 mm.
Jag gillar också att den är tunn för då river den inte mot ärmarna.
Det lustiga är att jag får komplimanger ibland av yngre kollegor, varav några torde vara rolexaspiranter.
Fast det lustiga är att det du har är det som flesta klockentusiaster nästan mest vill ha:
- en ärvd fin klocka från en släkting som får ett högt sentimentalt värde
- liten tunn 34 mm, som inte görs längre och är smakfull på ett väldigt fint sätt.
Det påståendet får du gärna utveckla ![]()
Numera är de signaler om att man har mycket pengar litet mer diskreta än vad de brukade vara, så det som brukade vara ett tecken på att man var rik har tagits över av nyrika/manosphere/o.s.v.-grabbar. Som någon skrev tidigare i tråden kanske det är status att ha en gammal Rolex, men signalerna har blivit mycket mer subtila nu för tiden.
Signalerna för dem med mycket pengar har alltid varit diskreta, oavsett om det gäller godsherrens val av bil eller Zuckerbergs val av av tischor. Och att medelklassen vill ta del av de privilegierades nöjen är inte heller något nytt…
Även om din erfarenhet är att Rolex kan ses som ett bevis på att någon växt upp utan pengar så är jag tveksam till korrektheten i ditt påstående ![]()
I stockholm skulle jag säga nästan tvärtom. Finns inte så många trots allt med gamla pengar i flera generationer. Tycker många flashar i sthlm nuförtiden. Lyssna på näst sista avsnittet av podden stiljournalen när de interjuvar Marcus Dunberg. Han förklarar det ganska bra skillnaden mellan t.ex. stockholm och milano.
Titta även på flertalet miljardärer på instagram som bor i sthlm, det är ganska mkt flashande med kläder, resor, klockor tex, tyvärr…
Tycker inte Rolex signalerar framgång, snarare oftast tråkig smak, alternativt kriminell.
Det tråkiga med Rolex, iaf Submariner, är att det är den mest kopierade klockan på jorden. Kvittar nästan vilket märke det är så har de en Submariner-inspirerad klocka.
Explorer 6610 eller 1016 gillar jag dock, de är fina.
Imitation is the sincerest form of flattery that mediocrity can pay to greatness ![]()
Inte bara Submariner som kopieras friskt, finns många “homages” som är snarlika day-date, datejust, Explorer osv osv med. Rolex har skapat en hel del ikoniska designer över åren.
Men, jag begriper inte vilka kretsar folk rör sig i där man bryr sig om klockor. Har en samling på ett tiotal här och den enda som någon uppmärksammat är en väldigt orange Smiths. Min The Citizen Chronomaster eller Rolex Oyster Perpetual har inte en enda människa kommenterat och då har jag haft de rätt länge. Jag undrar lite om de Rolex folk tänker på här är 42+ mm monster strösslade med diamanter eller något för en vanlig 36mm OP är i princip helt osynlig.
Jag tror det är bara de som är klockintresserade som noterar vilket armbandsur andra bär, såvida det inte är något som sticker ut på något sätt. Vanliga Rolex sticker inte ut längre.
Jag kollar dock alltid och frågar vad det är om jag inte känner igen klockan och säger att jag tycker det är kul att de inte bär en Apple watch eller liknande utan en ”riktig” klocka. Men nu gillar och samlar jag på klockor.
Jag kikar också vilken klocka som någon bär. Det är ett kul samtalsämne, framför allt när båda är klockintresserade.
Ett fåtal gånger har personen berättat att deras klocka är en kopia. Då kan det bli lite stelt. Någon enstaka gång har jag misstänkt att det är kopia när man kikat närmare. Men det är inget jag nämner.
