Vad har din Rolex gjort för dig?

Man måste flexa lite så är det bara

Sålde min Sub och köpte två Cartier istället, blev en Tank och Santos :slightly_smiling_face: Vill inte associeras med typerna man numera ser bära Rolex. Samma folk man ser köa utanför LV-butiker.

3 gillningar

Snygg Wimbledon! Den ska du vara nöjd med! Personligen gillar jag lite mindre bling i en DJ. (får väl ducka från alla andra, men det kanske är dags att konvertera detta till RT’s klocktråd?)

3 gillningar

Cartier är väl dock en riktig trend just nu och bärs överallt av både gangsters och svennebanan.

1 gillning

Ja, varför inte :wink:?

10 gillningar

Möjligt men har själv knappt sett några Cartier ute i det vilda bäras av dessa typer, mestadels Rolex :slight_smile:

2 gillningar

Cartier Tank Must ser man emellanåt.

1 gillning

haft 2 st sålt båda, använde dom aldrig, kör apple watch…

1 gillning

Borde egentligen starta en separat tråd, men vad ser du för nytta med en smartwatch?

För mig är det bara en ytterligare grej som ska laddas varje dag, ytterligare ett sätt för notifikationer att nå mig, samt hälso- och tränings-tracking som visserligen är intressant men egentligen rätt oväsentligt.

3 gillningar

För mig blev det Apple Watchen som hamnade i byrålådan… :confused:

6 gillningar

Jag tänker att jag bidrar med ett svar… Jag har ägt för många klockor, inklusive smartklockor. Jag håller helt med dig. Tillslut tröttnade jag på alla notiser, funktioner, etc. Jag stängde av allt. Och efter ett tag slutade jag med klockor helt och hållet.

Med det sagt… när jag ska ut på löptur eller cykeltur, då vill jag mäta det, men jag använder aldrig informationen till något. Om jag däremot springer helt utan löpklocka då känns det nästan naket, som om löpturen aldrig hade gjorts.
Helt sjukt egentligen… som mellanting har jag nu ett Polarband runt bröstet som mäter pulsen. Haha… det får liksom stå för min “mätning”. Den visar att jag har lite sämre kondis än jag vad tror jag har och att jag inte är riktigt lika tränad som förra året. :smiley:

2 gillningar

Har en träningsklocka/tracker. Började med att jag sprang mycket.
Men tänker skaffa annan form av tracker så jag kan ha en riktig klocka.
1908 är supersnygg, även postats bilder på andra Rolex i tråden som jag gillar, kommer inte bli en Rolex för mig. Jag associerar märket med småkriminell byggentreprenör med tillhörande guldkedja.

1 gillning

Ny dag annan klocka (som jag ser är i behov av en rengöring) :slight_smile:

4 gillningar

Hej där!

Som forskare i fältet - försöker fortfarande få studien om sexualekonomi i Sverige publicerad - vill jag gärna kommentera lite.

Subtilitet är viktigt när män ska signalera att de har tillgång till resurser. En rolex kan vara en sådan elegant signal i vissa kretsar, men i andra kretsar fungerar det inte alls.

Så, Guldfeber har rätt i att signalering inte fungerar om det är rätt upp i ansiktet. Men, Wayne har rätt i att strukturen fungerar alldeles utmärkt även i Sverige, trots att vi har mycket god, relativt sätt, jämställdhet i avseende på utbildning och lön.

Notera, bara för att jag försöker publicera en studie om sexualekonomi så betyder inte det att jag gillar strukturen. På samma sätt som genusforskare studerar patriarkatet så behöver forskaren inte ha positiva känslor för fenomenet.

Leende,
Clebo

2 gillningar

Men de kretsarna där det fungerar vill man hålla sig borta ifrån, precis som ”snygg tjej i saint tropez”-kategorin som nämndes i inlägget jag svarade på eller exemplet med folk påstår sig vara läkare/brandman för att få ligga. Det är så pass låg nivå, skriker ointelligens.

1 gillning

Jag har nyligen fyllt 30 och tänkte köpa min första “finare” klocka ingen rolex dock, men en Longines conquest. Ett sett för att fira vart man står och vad man åstadkommit, att ge sig en liten klapp på axeln och ett minne frammåt,för klockan är tänkt att följa med mig i livet.
Jag tycker tonalitet är lite komisk kring klockor, för det verkar som att intresset för klockor har två starka sidor, dem som faktiskt uppskattar klockor och sen den andra sidan som inte alls kan förstå att man lägger mer än 500kr på nått som “bara” visar tiden, samtidigt som dem har en lur för 16k för att scrolla på tiktok.

3 gillningar

Jul. Att du hittat nåt du gillar. Det är kul att belöna sig själv ibland.

Japp. Alla har sitt inre excelark för vad som räknas som legitima intressen och framgångssymboler och vad som räknas som onödig skrytlyx.

Och ju lägre folk känner sig på någon imaginär gemensam skala desto större blir behovet att prata ner andras intressen och symboler.
If you can’t outshine them, shadow their light.

Ware envy with pride!

1 gillning

Utöver att min första Rolex varit en grym investering så har den i olika sammanhang resulterat i såväl underhållande diskussioner som inkluderande.

Devisen klockan är mannens främsta accessoar upprätthålls av många män - såväl nuvarande som framtida ägare - och en klassisk Rolex blir därmed en markering gällande vem du är, eller vill vara :slight_smile:

3 gillningar

Jag skulle kunna köpa mig en Rolex när som men köper jag mig en Rolex så är det märket och inte klockan i sig som jag betalar för.

En Rolex är inte speciellt dyr att tillverka och klockorna massproduceras samt är även ett av de klockmärken som kopieras mest.

Skulle inte känna mig direkt speciell om jag bar en Rolex på armen, trots priset så ser jag det inte som en lyxklocka utan något var och varannan svensson bär på handleden på finare tillställningar och då kan det lika bra kvitta.

Köper jag däremot en Tissot så får jag klocka för pengarna då jag har 2 Tissot Prs 200, båda är riktigt snygga, fick min första Prs 200 för 20 år sen och den tickar fortfarande trots att den inte är renoverad ännu, har dock bytt batteri på den.

Den andra köpte jag för 5-6 år sen för 5000kr men tyvärr råkade jag tappa denna i stengolvet varpå kronan flög av vilket jag upptäckte när jag vaknade efter nattjobbet och hittade ej kronan igen.

I dagsläget så använder jag en Apple Watch Ultra, mest för att den har koll på hälsan åt mig och blir jag liggandes någonstans så larmar den SOS åt mig och skickar en ambulans till platsen jag befinner mig på.

Drömklockan däremot är från Jacob & Co
En Twin Turbo eller Bugatti skulle vara något att bära på handleden men de kostar också från 5 miljoner och upp.

Även om jag köpte mig en Rolex så skulle den inte göra något för mig, möjligen chansen att bli rånad ökar markant. Skulle heller inte kunna använda den i jobbet då jag jobbar i vården där klockor på handleden är förbjudet.
Och finare tillställningar med mingel och skit undviker jag, har aldrig varit något för mig, föredrar hellre ett skogsrave framför mingel och snittar.

Fast just en Rolex är väl idag bara ett bevis på att man växt upp utan pengar?

2 gillningar