Jag köpte en Submariner 124060 för ca 1,5 år sedan för strax över 100k hos en AD.
Skulle jag sälja den till en handlare idag så får jag inte mycket över list.
Fantasipriser på Blocket samt Chrono24 ger jag inte mycket för.
Jag köpte en Submariner 124060 för ca 1,5 år sedan för strax över 100k hos en AD.
Skulle jag sälja den till en handlare idag så får jag inte mycket över list.
Fantasipriser på Blocket samt Chrono24 ger jag inte mycket för.
Ord som “alltid” är lite märkliga att använda när de inte stämmer.
Men visst, en anledning till att det finns ett bra tryck i begagnatmarknaden är att AD kör med väntelista på många populära modeller. I många fall är det inte bara att klampa in i butiken och hala upp plånboken, man måste ha en “relation” med den slemmiga klockförsäljaren, dricka lite bubbel och köpa lite fula glitterklockor innan man får förtur till de objekt man egentligen vill ha. Genialiskt av AD att lyckas bygga en sån kult enbart på män med lite för mycket pengar.
Men det är väl så det funkar med de mest eftertraktade märkena. Många bilföretag, Ferrari, Mclaren, Lamborghini, Porsche kör samma stuk på försäljning.
Visst. Och Louis Vuitton bränner upp osålda produkter hellre än att rea ut dem, allt för att skapa en artificiell känsla av exklusivitet. Normala strukturer för tillgång och efterfrågan är satta ut spel av listiga marknadsförare som är oerhört skickliga på att skapa ett upplevt värde ur en kundupplevelse som mest grundar sig på en exklusivitet snarare än att produkterna i sig skulle vara så överlägsna. Bäst på detta är kanske just modehusen som lyckas kränga helt vanliga kepsar för 5000 spänn (tänk Gucci), medan Rolex, Ferrari och liknande märken ju faktiskt har ett långt arv av hantverk och kvalitativ manufaktur.
Ja det är helt sjukt att märken som Gucci, Versace, Louis Vuitton säljer som de gör. Kvalitén är ju riktig Kina kvalité. Deras marknadsföringsavdelning har verkligen lyckats.
Då är det som du säger bättre köpa från märken som är erkänt duktiga och respekterade.
Ett tillägg till detta: Det finns sammanhang där “rätt markörer” är något helt annat än en Rolex. Där väldigt dyra eller iögonfallande attribut snarare blir ett hinder.
Som exempel: Söker du jobb som kommunal miljöchef så höjs det nog på ögonbrynen om du dyker upp i kritstrecksrandig dräkt och italienska skor. Där är nog snarare frågan “Vad har din Kånken gjort för dig?” ![]()
Inte Rolex, men motsvarande annat märke i liknande prisklass.
Vad den har gjort för mig? Inte så mycket. Den har fungerat som en konversationsstartare med andra som är intresserade ett par gånger. Ett butiksbiträde på ett byggvaruhus såg den så pratade vi klockor i 3 minuter. Min fysioterapeut såg den och så pratade vi klockor i 3 minuter.
Annars? Troligtvis inte mycket, mer än att jag tycker den är häftig. Jag upplever det som att ingen bryr sig, eller åtminstone inte säger någonting. Helt omöjligt att veta om man i någon situation blivit behandlad annorlunda på grund av den. Högst tveksamt.
Man slipper känna sig som pöbeln när man kliver in i en affär med dyra klockor, men det hade ju förvisso gått lika bra att känna sig som pöbeln (eftersom det är det jag faktiskt är). Köpte klockan en period då jag hade ok lön och knappt några utgifter. Så drygt en månads “sparande”. Värdet har ökat med ca 70% sedan inköp.
Det är ofta inte särskilt dyrt att äga en “lyxklocka”. I absolut värsta fall kan man sälja den efter ett antal år med en mindre förlust. Det är förmodligen dyrare att byta sin “Apple Watch” vartannat år. Inte direkt som att man behöver vara stenrik.
Ler i mjugg. Mitt val mitt liv, nöjd och enda skälet till inlägg är att ge någon tveksam skäl till att inte lyssna på alla som ändå inte förstår.
Ouff en DJ 41 i rosé? Otroligt snyggt med fluted bezel.
Ja det stämmer bra. Var lite tveksam till två-ton men det är trevligt ![]()
Tycker det är finfint med två-ton. Ger lite mer liv åt klockan jämfört med en i stål. Och särskilt med chokladfärgad tavla. En superkombo.
“tyvärr” är alla mina i stål men rent ekonomiskt så håller dom sig bättre.
Batman och Rolex, vad kan gå fel!? ![]()
Robin har blivit sidosteppad & lite extra stilpoäng när Gotham ska räddas ![]()
Min DJ köpte jag med hjärta och struntade i värdetappet
Men föredrar också stål som du.
Drog ner sonen i ”träsket” med en enligt mig otroligt fin ”pang för pengarna” i examenpresent.
Edit: insåg att det är en Rolex tråd, vet inte hur man raderar sitt inlägg. Om någon moderator vill vara så vänlig att hjälpa mig med det.
Den här skönheten gör mig glad varje gång jag kollar vad klockan är!
Inte negativt att den är värd mer än vad jag köpte den för heller - bra mycket roligare än pengar på kontot ![]()
![]()
Så kul med en klocktråd här på forumet! Själv ser jag mig också som en klockentusiast dock rimmar det inte riktigt bra sen man lärde sig ordet alternativkostnad. ![]()
Som nån skrev tidigare, sorglig tråd att läsa, så mkt fordomar och åsikter från folk som inte vet något om rolex eller klockor. Många skriver att de som har rolex behöver jobba med sig själva och att tycka om sig själva. Jag tror tyvärr att det är de andra som har så mkt fördomar som behöver jobba med sig själva.
Vårt kära land Sverige där det är mer accepterat att köra runt i en Volvo xc90 för 1 mkr än en Mercedes för 500 tkr, för då sticker du ut, tror du är nån och är överklass.