Jag känner flera kollegor där jag jobbar som bär rolexklockor. Vanligast är submariner och enkla varianterna av datejust. De har köpt klockorna för ca 40-50 tkr för flera år sen och de har ökat rätt mkt i värde nu. Tur, absolut. Lika bra som en indexfond, nej antagligen inte.
Tror de köpt klockorna för att de har en bra ersättning och gett sig själv en present när de t.ex. fyllt 40. Deras ekonomi står inte faller på det och de tänker inte så mkt på det. Förändrats deras liv, nej inte direkt.
Rolex är dock ett spännande märke tycker jag, för alla har åsikter om märket. Då har de väl lyckats på något sätt. Även om det finns flera andra märken som är mer eleganta, bättre urverk, mer sofistikerade, så tilltalats märket visst av folk med “gamla pengar”. En 70/80-tals datejust är väldigt vanlig inom den världen t.ex. Sen får man tycka vad man vill om det, men så är det. Å andra sidan ser man många fotbollsspelare och kampsportare som dragit in många miljoner senaste året som bär en daytona i roseguld. Lockar många olika typer av köpare.
Om det bidrar till framgång? ja i vissa kretsar gör det det tyvärr, det vinner respekt bland både tjejer och killar. Att ha rätt bil, rätt båt och rätt klocka så blir det lättare att ha sex med en snygg tjej i saint tropez eller annan storstad. Det är fakta vad ni än säger. Är det folk som man vill ha nån relation med, nej, är det tjejer som är intelligenta som man egentligen vill ska tycka om en, nej…men det är så det är. Jag äger ingen rolex och har därför ingen egen erfarenhet av det. Men det är många tjejer på inneställen som tycker det är coolt med en dyr klocka och “rika män”.
Jag skulle gärna äga en rolex faktiskt, tycker de har gjort många fina klassiska klockor som de mest stilrena daytona, submariner, gmt master II (70 tals sliten med gulnade visare), datejust 36 mm bland annat. Har dock alltid avstått för rolex har lite för dåligt rykte generellt tycker jag och alla vet att det är en rolex och att den kostar mkt pengar och det vill jag gärna avstå ifrån. Gillar då mer klockor som går mer under radarn.
Folk känner sig säkert mer framgångsrika med att äga en rolex kanske vad vet jag. Det är väl som alla andra saker, äga en fin bil, äga ett fint hus, statusspel som är kul ett kort tag sen inser man att det är inte det som ger en lycka. Det som dock gör en lycklig tror jag är att köpa precis det man vill själv och skita i vad andra tycker, och då är det väl egentligen inget fel att köpa en rolex soms tår sig bra i värde om mar har gott om pengar och om man tycker klockan är fin.