Vad har din Rolex gjort för dig?

Jag känner flera kollegor där jag jobbar som bär rolexklockor. Vanligast är submariner och enkla varianterna av datejust. De har köpt klockorna för ca 40-50 tkr för flera år sen och de har ökat rätt mkt i värde nu. Tur, absolut. Lika bra som en indexfond, nej antagligen inte. :slight_smile:
Tror de köpt klockorna för att de har en bra ersättning och gett sig själv en present när de t.ex. fyllt 40. Deras ekonomi står inte faller på det och de tänker inte så mkt på det. Förändrats deras liv, nej inte direkt.

Rolex är dock ett spännande märke tycker jag, för alla har åsikter om märket. Då har de väl lyckats på något sätt. Även om det finns flera andra märken som är mer eleganta, bättre urverk, mer sofistikerade, så tilltalats märket visst av folk med “gamla pengar”. En 70/80-tals datejust är väldigt vanlig inom den världen t.ex. Sen får man tycka vad man vill om det, men så är det. Å andra sidan ser man många fotbollsspelare och kampsportare som dragit in många miljoner senaste året som bär en daytona i roseguld. Lockar många olika typer av köpare.

Om det bidrar till framgång? ja i vissa kretsar gör det det tyvärr, det vinner respekt bland både tjejer och killar. Att ha rätt bil, rätt båt och rätt klocka så blir det lättare att ha sex med en snygg tjej i saint tropez eller annan storstad. Det är fakta vad ni än säger. Är det folk som man vill ha nån relation med, nej, är det tjejer som är intelligenta som man egentligen vill ska tycka om en, nej…men det är så det är. Jag äger ingen rolex och har därför ingen egen erfarenhet av det. :joy: Men det är många tjejer på inneställen som tycker det är coolt med en dyr klocka och “rika män”.

Jag skulle gärna äga en rolex faktiskt, tycker de har gjort många fina klassiska klockor som de mest stilrena daytona, submariner, gmt master II (70 tals sliten med gulnade visare), datejust 36 mm bland annat. Har dock alltid avstått för rolex har lite för dåligt rykte generellt tycker jag och alla vet att det är en rolex och att den kostar mkt pengar och det vill jag gärna avstå ifrån. Gillar då mer klockor som går mer under radarn.

Folk känner sig säkert mer framgångsrika med att äga en rolex kanske vad vet jag. Det är väl som alla andra saker, äga en fin bil, äga ett fint hus, statusspel som är kul ett kort tag sen inser man att det är inte det som ger en lycka. Det som dock gör en lycklig tror jag är att köpa precis det man vill själv och skita i vad andra tycker, och då är det väl egentligen inget fel att köpa en rolex soms tår sig bra i värde om mar har gott om pengar och om man tycker klockan är fin. :slight_smile:

14 gillningar

Är du ett troll?

Men detta blir lite väl nära prostitution för att jag ska vara bekväm med det. Man har ju stött på teorier både här och utanför forumet om hur ”ekonomin” på detta område ser ut, men även om det skulle ligga någon sanning i dem (vilket jag ifrågasätter) vill inte ha det så rakt upp i ansiktet. Lite som folk som går runt och påstår att de är ex. läkare eller brandman i hopp om att få till det, slibbigt som tusan från båda parter.

3 gillningar

Äger och har ägt Rolex, samt även andra exklusiva klockmärken som Panerai, Omega, IWC och Tudor, så har en hel del erfarenheter.

Allt beror på. Rolex är världens mest sålda klockmärke (inom lyxsegmentet), vilka många glömmer, så det är lika vanligt att se någon som bär en Rolex som vilket annat exklusivt klockmärke som helst.
Vissa som bär den har varit framgångsrika genom prestation, andra genom tur, vissa har stulit den, vissa har sålt knark för att finansiera den, vissa har belånat sig, vissa har köpt en superklon för några tusen som inte går att urskilja från ett original med blotta ögat. Om personen uppfattas som framgångsrik ligger i betrakarens ögon och det går inte att ge ett generellt svar.

Karriärsmässigt, ingenting.
Självförtroendet, ingenting.
Relationer med andra, antagligen väldigt lite, men upplever att dom som inte är insatta klockvärlden har väldigt mycket fördomar om just Rolex.

Många missar att en Rolex inte behöver vara särskilt mycket dyrare än en Apple watch i längden, kanske tom billigare. Ponera att du köper en något år gammal Rolex Explorer begagnad, flera års garanti kvar för mellan 75kkr, samt en ny AW för 12kkr.
Efter fem års användning kan du sälja Explorern vidare för runt samma pris som du köpte den för, medans Apple watchen kommer vara värd i princip ingenting.
Explorern är väldigt kan man använda dag ut och dag in och passar till mer eller mindre alla tillfällen och outfits man kan tänka sig, allt från badhus, gym, kostym, kontoret, mjukisbyxorna.

Några av anledningarna till att Rolex är så populära som dom är handlar om att dom är otroligt välbyggda med extremt god kvalitetskontroll (i princip alla modeller är vattentåliga ner till 100m), tidlös design, håller bra i värde (nästan alla andra märken tappar 30-50% i värde när man går ut från butiken), lätta att bära med bra proportioner, kan ägas genom hela livet om servar dom enligt plan och man kan vara säker på att Rolex kan tillhandahålla reservdelar.

Det är en speciell känsla att bära en exklusiv klocka på armen, svår att beskriva, men att ha en Smart Watch känns nästan som en leksak i jämförelse.

Med det sagt, så tycker jag man ska köpa en exklusiv klocka enbart för sig själv och för att man älskar den, inte för någon annan eller för att känna sig accepterad. Alldeles för många i mitt tycke bär Rolex som någon form av statement vilket tyvärr kan ge oss andra som bär dom för att vi älskar välbyggda fina kvalitetsur oförtjänt mycket fördomfulla blickar.

Är det värt det, ja för mig är det det, finns inga andra materiella ting i mitt liv som jag uppskattar så mycket som mina klockor och dom utgör ändå bara en liten del av mina totala tillgångar. Men om man tänker köpa en Rolex som en investering eller för att bli accepterad i någon sorts krets av människor så är det inte värt det. Då är det bättre att köpa en indexfond, en G-shock och ett par terapisamtal.

24 gillningar

Stämmer ganska bra i de större organisationer som jag varit i. Har folk mekaniska klockor så brukar det se ut så.
Säljchefer/avd-chefer och dylikt har rolex(DJ eller SUB nästa uteslutande) AO chefen går runt med en AP eller dylikt.

1 gillning

Jag mötte en man en gång som arbetade som föreläsare. Han hade en gedigen bakgrund från VD-roller men hade en rätt cool, rockig stil som gjorde att man inte riktigt kunde gissa att han hade haft de positioner han hade haft. Tänk lite Petter Stordalen över honom. Han hade en väldigt snygg klocka som man såg inte var helt gratis (minns inte om det var en Rolex). När jag frågade honom om den sa han att han köpt den när han nådde en stor milstolpe i livet som han satt upp som ung och som då kändes omöjlig. “Varje gång jag tittar på klockan så tänker jag att det inte finns några drömmar som jag inte kan nå. Den är en ständig påminnelse för mig att det som känns omöjligt idag inte är det i framtiden” . För mig gav det en djupare mening till att ha ett så dyrt smycke. Tyckte att det var fint och det inspirerade mig till ett mål att köpa en dyrare klocka (förmodligen inte Rolex dock) när jag nådde en miljon på börsen, men sedan snålade jag ur :sweat_smile: Glad för det idag.

Mvh
Mellanchef (utan Rolex)

18 gillningar

Jättefin historia och så, problemet är ju bara att hans association till klockan inte stämmer överens med verkligheten. Som någon tidigare i tråden skrev kan den lika gärna vara från knarkförsäljning, lån etc. Det är det stora problemet med dessa ytliga former av ”framgångssymboler”, som då inte längre är sådana förutom i vissa segment av befolkningen.

Du vet väl inte vad ägaren till klockan har för association till sitt smycke och vem är du att säga att det inte ”stämmer med verkligheten”?

19 gillningar

Jag kan ju aldrig ta ifrån honom hans upplevelse (förutom om jag träffade honom), men hans association till klockan är ungefär lika grundad i verkligheten om jag jag skulle bära med mig en hålig strumpa som får mig att tänka på att livet är ändligt eller whatever. Det får jag ju absolut göra.

Skillnaden är väl om man bryr sig om signalerna man säder ut till andra eller som man sänder till sig själv i lägen som dessa.

Dock så bör man vara medveten om risker med dyrare smycken och andra ägodelar som man visar upp i offentligheten.

Jag tror vi har olika uppfattning om vad ”verkligheten” betyder. Klockbäraren har sin verklighet och du har din. För klockbäraren är det förmodligen ointressant vad någon annan tycker.
Om jag själv vore sugen på att bära en dyr klocka så hade jag resonerat likadant.

1 gillning

Om vi bortser från det aktuella märket och fokuserar på kärnfrågan. Går det att förbättra sin sociala och yrkesmässiga framgång genom att ha rätt kläder, klockor, bilar och liknande markörer?

Svar. Tveklöst ja. Grupptillhörighet med ”rätt” personer är viktigt och skapar många genvägar.

Den stora följdfrågan är om man kan identifiera sig själv med den person man då framstår som. Personligen tror jag att det är viktigast att vara sann mot sig själv och ha så liten skillnad som möjligt mellan vad man är och vad man vill framstå som. Färre genvägar men lyckligare liv.

11 gillningar

Är inte mellanchef men har en Rolex. Än så länge har den inte gjort alls de grejer som ni beskriver längre upp, men jag antar att det bara är en tidsfråga.

17 gillningar

Statussymboler kan ju fungera som en slags emotionell hävstång.

Man strävar efter en högre plats i den sociala hierarkin, men är inte där än.

När man befinner sig på den plats man vill vara och känner sig bekväm där, försvinner behovet av att visa upp sitt anspråk på den.

Paradoxen är då att statussymbolen kan markera brist på faktisk status.

9 gillningar

Hade jag haft en Rolex så hade den förhoppningsvis visat mig tiden. Det är mina förväntningar på vad en klocka ska göra för mig.

3 gillningar

Se gärna den här videon om bubblan i lyxiga armbandsur:

Köp grejer som du gillar. Men det som impar på andra idag kommer kanske inte impa imorgon.

6 gillningar

Väldigt mycket tyckande av folk som inte har en Rolex om vad den inte gör eller inte gör för dess ägare.

Så jag faller in i den skaran och påstår att för den som tyckt det var värt att betala för den förmodligen tillför ett mått av självförtroende. För de mellanchefer som har en kan det sägert va en conversation starter om ett gemensamt klockintresse. Klockan i sig kanske inte ger dig nya möjligheter. Men självförtroendet och helhetsbilden av bäraren kan nudgas åt ena eller andra hållet och påverka möjligheterna.
Precis som placebo-piller så kan upplevelsen av att den hjälper få en att åstadkomma det som på riktigt hjälper. Även placeboeffekt är effekt.

Oavsett om det är huvudavsikten eller ej så sänder det såklart ut signalen att jag kunde få fram tillräckligt med pengar för att köpa den och jag väljer att visa det. Och det imponerar på vissa och sticker i ögonen på andra.

Alla vi andra som inte tyckt det varit värt det att köpa en kan såklart ha åsikter om vilken skara vi tillhör och vilka som är värt att imponera på. Att det är bortkastade pengar och minsann inte imponerar på en själv. Men det betyder bara att det är det för den personen ifrån den synvinkeln den har nu. Det säger mer om vilken vinkel den som kommenterar tittar ifrån än nåt annat.

2 gillningar

Både ja och nej. Avsaknad av statussymboler blir bara status när statusen redan är uppenbar. Att gå i slitna jeans och köra volvo 240 är status om man är Invar Kamprad, alla vet att man har miljarder men väljer det enkla. Det är inte status om man är Kenta och inte har råd med annat.

För alla som inte har Kamprads kända status finns det alltså en vitts med att visa att man lämnat Kentastatusen. För att komma till kampradstatusen och inte ha behov av att visa sin status behöver många göra den mentala resan det innebär att visa att man lämnat både Kentastatusen och kanske Svensonstatus med halvny Volvo och en 1500kr klocka bakom sig.

Sen när alla har sett att man hade råd blir det status att va den som inte visar upp sin framgång. Det är först när man passerat dessa nivåer som dyr klocka och lyxig bil blir onödigt igen och tecken på att man inte är på den högsta toppnivån

10 gillningar

Detta kan vara en verklig effekt. Problemet är bara att den försvinner så fort man vet om den, precis som när man får veta att man är en i testgruppen som fick sockerpiller. Istället kanske man börjar känna lite skam/äckel över att ens värk försvann med hjälp av sockerpillret, som att man är lite inbillningssjuk och inte har smärta på riktigt.

Så det kan vara ett intressant resonemang när man diskuterar det som ett samhällsfenomen, men för alla som läst det här i tråden är det ”försent”. Ägget är knäckt.

Fast imponerar det verkligen på någon som är värd att imponera på? Jag skulle egentligen inte ha något emot att bära x om jag trodde att det gav mig y (och det inte hade de skadliga samhällseffekterna vi ser idag) för så gör man ju inom en massa områden i livet. Känns lite tysk gubbe i för små badbyxor och för stor mage under sent 80-tal/tidigt 90-tal över hela grejen.

2 gillningar

Tja. Det kan ju imponera på andra klocksamlare. Man vet aldrig vad de kommer ha för positioner i ens liv i framtiden. Och ibland behöver man inte imponera på rätt personer. Vi är flockdjur, och folk kan omedvetet gilla någon mer för att andra är imponerad av den utan att de vet varför.

Detta är säkert också vanligt. Och då är det ju dags att sälja. Det är nog lätt att glömma när man är där att man fortfarande har placebot att tacka för att man är där man är och mår bra. Och att tala om att man lämnat detta steget och gått vidare är också en forma av skryt som dessutom tilltalar dem som ogillar skryt. Så man hör det ofta. Särskillt som man inte längre kan låta klockan tala för sig själv, så nu har man bara verbal förmedling kvar.

Beror fortfarande på vad klockan gör med en mentalt. Att andra säger på ett forum att den är värdelös och bara placebo behöver inte påverka ens egen syn på den. Det finns massor med hokus pokus kurer folk tror på och tycker sig må bra av fast man kan läsa överallt att det är fejk.

Forumet handlar ju mycket om att leva ett rikare liv och få glädje av sina pengar. För en del är det att kunna köpa en lyxklocka.