Nej, men jag är bra på att skapa känslor genom text.
Du blev kanske träffad för du läser just en text utan att tänka på bredare perspektiv eller bildligt uttryck som förmedlas. Det var inte meningen. Förlåt.
Nej, men jag är bra på att skapa känslor genom text.
Du blev kanske träffad för du läser just en text utan att tänka på bredare perspektiv eller bildligt uttryck som förmedlas. Det var inte meningen. Förlåt.
Fast detta kan väl inte vara sant. Casio F91-W lär har sålt mer eller nu nyligen Apple Watch.
Alltså tolkar jag ditt svar som att en klocka i det fallet kan bidra till klättring uppåt…, right?
Kanske minns fel (kan ha varit inom lyxsegmentet), ska se om jag kan hitta källan.
Du gör ju återigen det fundamentala misstaget att anta att folk bara gör saker för att imponera på andra. Många av oss gör det mesta för vår egen skull.
Det här är lite väl långsökt.
Tror knappast att någon som är värd att imponera på skulle bry sig om vad någon som är imponerad av en klocka anser om en. Snarare motsatt effekt, om någon alls.
Ja är nog inom lyxsegmentet. Tror Apple Watch sålt mer än 200 miljoner klockor. Så de lär nog ligga högst upp med Casio efter.
Swatch Group is the watch brand that sells the most watches globally in terms of volume. In 2023, Swatch sold around 5.8 million watches, driven by the huge success of the MoonSwatch series, which alone accounted for over 2 million units sold. Swatch’s strategy focuses on accessible pricing, which allows it to dominate the mass market
In the luxury segment, Rolex leads in terms of revenue, capturing over 30% of the Swiss luxury watch market and generating more than CHF 10 billion in sales. While Rolex doesn’t sell as many units as Swatch, its higher average price makes it the top brand in terms of value
Mekaniska klockor från ett land i aplerna. Då stämmer påståendet, samma sak om man sätter “lyx” innan klockor.
Jobbade som KAM på ett bolag med 400k anställda och över 1k inom försäljning och var på en konferens där jag träffade kollegor från hela världen
Var mer vanligt med fin kostym än rolex, rätt stor skillnad på länder också
Ja en hel del misslyckade chefer behöver kukförlängare
Motsatte mig främst detta påstående, jag upplever inte det. Apple Watch har väl var och varannan människa, nästan alla har en sån känns det som.
Rättade till det
Ni blir inte imponerade. Men de som har klockan kanske blir inponerade av varandra. Ser att de har något gemensamt intresse, mm. Eftersom det säljs väldigt många lyxklockor är detta ingen liten skara och många av dem som köper dem som mellanchefer jobbar senare som högre chefer.
Att va populär bland en stor grupp mellanchefer och andra klockfantaster kan påverka även andra som inte vet varför de tycker om en mer än någon annan med samma meriter. Det är inte som någon säger anställ honom för han har en dyr klocka. Bara tipsar om en bra snubbe de träffade som verkar ha sin shit together.
Tjejer dras till killar som har självförtroende som andra killar ser upp till. Tjejer dras till killar som andra tjejer flockas runt utan att veta varför de gör det. Om andra ser upp till någon måste den va bra tycks det undermedvetna säga. Om en löjlig klocka hjälpte till spelar ingen roll. Och det samma gäller till stor del i yrkeslivet också.
Det är inte långsökt heller. Jag har sett folk hamna på jobbradarn pga gemensamt intresse för handboll, bilar, radiostyrda båtar och allt möjligt.
Jag säger inte att denna inverkan är stor eller alltid ens verkar till ens fördel. Det här med klockor verkar av någon anledning väldigt polariserande, så det är troligen lika mycket till nackdel i ena lägret som fördel i det andra. Men det är ofta bättre än att va nja i allas ögon.
Skulle tippa på att 99 % av alla inte kommer märka att du bär en Rolex (eller något annat särskilt klockmärke). Skänker den dig självförtroende så kör i vind.
Själv har jag en Citizen på mig nästan alltid. Ibland en Tissot eller Gant. Eller Casio.
Upplever dock ett ökat professionellt självförtroende efter hur jag klär mig och har mer “stiliga” kläder än de flesta av mina kollegor. Så jag klär mig fint och genomtänkt, tycker jag. Dock köper jag mina Stenströms-skjortor på second hand
Klädkoden och den “uniform” som finns är en sak. Men det är ganska vanligt med just Rolex DJ och SUB bland mellanchefer i ganska många bolag. Sen kan man tycka vad man vill om klockan som sådan. Jag har haft Rolex och kan ibland bli sugen på en igen när jag scrollar runt. Men allt som mitt klockintresse lugnat ner sig så har jag gått längre från att lägga pengar på roliga klockor till att lägga dem på annat som jag tycker är mer kul just nu.
Tycker det är en ganska tråkig attityd i dina inlägg, vet inte om du har en tuff tid just nu eller bara en off dag. Men det kommer lösa sig!
Det första du skriver kan stämma till viss del, men att ”en löjlig klocka” skulle hjälpa till tror jag inte ens gör skillnad på marginalen. Åtminstone inte åt rätt håll. Om det är kvalitetspersoner vi pratar om.
Gemensamma intressen där man utför någon aktivitet tillsammans är något helt annat.
Nu förutsätter du att folk som gillar klockor inte kan va kvalitets personer.
Och att intressen som klockor, konst och klädstilar inte skapar rappour mellan dem som delar dem.
Tack för fina kommentarer.
Jag tycker väl att det är mest trist att dessa tråder existerar i överhuvudtaget. Jag anser inte att det är så vanligt som du får det att se ut att vara, iaf. inte i de branscher jag har verkat. Tror lite man är bias också, jag har själv Mac och skulle säkert anse att det är vanligare att ha Mac än vad det är i verkligheten, eller att köra en Tesla.
Du reagerade säkert på mitt ordval, men det har inget med budskapet av mitt inlägg att göra.
Det finns många väldigt lyxiga prylar och förmåner jag har som inte betyder ett skit när jag sitter på lokala puben och dricka bira med mina polare
Det har jag aldrig påstått. Däremot skulle jag med mycket stor sannolikhet kategorisera någon som blir imponerad av en klocka till den grad att det påverkar dennes uppfattning om bäraren som en icke-kvalitets-person.