Vad har din Rolex gjort för dig?

:thinking: inte jag. Kan ärligt talat inte komma på en enda chef på företaget med en Rolle.

Tveksamt. Möjligtvis på 80talet när det var lite inne att vara nyrik. Så ser det ut i min värld åtminstone.

Rolex är för mig tomma butiker på bra lägen i storstäder men visst alla blir saliga på sin tro så de som gillar klockor köper väl. Dock tror jag väl att det krävs en Patek idag för att göra ett statement, om man nu vill låta klockan tala för en :man_shrugging:

2 gillningar

Alltså. Detta säger nog mer om mig och min umgängeskrets än något annat, men är det inte Omega (Seamaster) som är den klassiska mellanchefsklockan? Eller är det kanske mer “första-linjens-chef/nytillsatt-butikschef”-status? :thinking:

1 gillning

Precis samma åsikt, fast du hann före å skriva de… :wink:

1 gillning

Så om vi har tre läger:
1: imponeras av klockor andra bär
2: skiter i vad andra bär
3: ser ned på andra baserat på deras klockval

Så är du redan way ahead genom att gå en dimension före och klassificera personer baserat på vad de tycker om andras klockor…

5 gillningar

Jag undrar var alla dessa ängsliga rolexbeklädda mellanchefer jobbar. I min bransch är det total dominans för Garmin och Apple Watch, hela vägen från kollektivanställda och sju nivåer upp till koncernchef.

Själv ser jag klockintresse som ett särintresse ungefär som när yngre medelålders män får andra nörderier på hjärnan och köper onödigt dyr espressomaskin, hifi-utrustning, randsydda engelska skor eller valfria andra prylar som folk i gemen inte lägger så mycket pengar på.
Har en enda kollega som är riktigt insatt. Han har en gammal Tudor Sub med gulnade index, och en Omega Pan Pie. Väldigt fint. Imponerar det på nån annan än oss som vet hur svåra dessa är att hitta i bra skick? Nej.

9 gillningar

Tomma affärer? Har du sett kön utanför Nymans ur en lördag?

1 gillning

Rolex var ju back in the days klockan för ”the average working man”. Sedan har man skiftat in sig på lyxklockor. Så tills vis mån har klockorna alltid köpts av ”vanliga” människor.

Hittade någon text om att prisjusterat från 1950 så skulle en rolex submariner kosta 1200-1500 U.S. dollar 2018

1 gillning

Jag har en gammal 16570, jag gillar den skarpt. Tror dock inte att någon någonsin noterat att det är just en Rolex.

3 gillningar

Yep! I de storstäderna jag bott senaste 15 åren så har det bannemej inte varit någon kioskvältare.

Nymans? Stockholm? Kanske ett lokalt fenomen :man_shrugging:

1 gillning

Är en medveten strategi av Rolex att hålla utbudet på populära modeller lägre än efterfrågan för att hålla exlusivitetskänslan hög hos trogna långvariga kunder, man får skriva upp sig som intresserad i deras CRM-system och snällt vänta med mössan i hand tills klockan kommer, för vissa modeller i många många år, vissa kommer man aldrig få om man inte har en väldigt god spenderingshistorik och relation med sin återförsäljare. Därav att många går till andrahandsmarknaden (gråhandlare) och betalar långt över listpriset för att få tag i sin drömklocka.

1 gillning

Kan nog bara vara i sverige som att äga en rolexklocka väcker så mkt känslor.
Varför måste man vara ängslig för att man köper en rolex. Som nån skrev ovan, man kanske är klockintresserad och har pengar. Rolex står sig bättre i värde också. Det som är riktigt dyrt är att köpa ny macbook och applewatch vart tredje år som vissa verkar göra.

Lite fundersam bara varför Rolex ofta blir sån diskussion kring. Tjejer som köper handväskor för 60-120 tkr? Dyra skor, kläder osv verkar inte väcka lika stor irritation på, eller vad vet jag?

3 gillningar

Den här tråden skriker ju bara “hjälp, jag duger inte som jag är”.

5 gillningar

Hur många gängkriminella tjejer som utför beställningsmord för att köpa ”statusprylar” finns det? Antalet som varit i media kan räkna på ena handens fingrar. Tjejer som bränner pengar på trams är inget problem, förutom möjligtvis för deras partner.

Tja, har besökt relativt många highend klockbutiker runt omkring i världen och särskilt tomma har de inte varit.

Jag kan nog inte nämna vilket märke någon över huvud taget i min omgivning har på armen. Antingen är det bara jag som har dålig koll eller så är det här med märke på klockan bara en liten klubb för inbördes beundran. Man kanske kan tänka sig att mellanchefer har ett hävdelsebehov som är lite mer påtagligt än hos andra grupper så det kan ju vara anledningen om det nu är så att rolex är extra viktigt inom den gruppen

Ja verkligen!

En fråga riktad till dem som har en grej eller ett intresse, i detta fallet lyxuret Rolex. Om hur den påverkat deras liv.

Den fylls istället upp av kommentarer från människor som inte har denna grej/intresse. MEN som har ett behov att berätta det och påpeka hur det iallafall inte kan va positivt. Att grejen/intresset de inte har är en dålig statusstege att klättra på som de själva inte behöver. De som ens bryr sig om var folk är på stegen är lågkvalitativa människor. Dvs de själva är finare.

Skolexempel på detta.

Och detta.

Vore roligare tt låta dem som har grejen få komma till tals. Det var ju ändå den frågan riktade sig till.

2 gillningar

Jag tycker iaf man kan köpa saker både för rätt anledning och för fel anledning.
Rolex väcker mkt känslor, att man är ängslig, statuspryl osv. Jag tycker nog nästan bil är värre. Folk lägger sjuka pengar på bilar som RASAR i värde. Jans tesla, där försvinner väl 500 tkr i värde på 3-4 år? En rolex som kostar 70 tkr står sig, och oftar ökar i värde. Det tycker jag är märkligt att det väcker så mkt känslor, men men, har varken lyxklocka eller bil så ska nog vara tyst tror jag. Jag tycker dock det är väldigt intressant att det är mer allmänt accepterat att lägga pengar på bil än på klockor t.ex. :slight_smile:

9 gillningar

Hade tråden handlat om att flyga en raket till månen betyder ju inte att endast de som faktiskt flygit t/r till månen får uttala sig eller om man själv är en dåre som vill göra det. Forum är en samling åsikter. Tråden råkade skapa många åsikter om ett visst ämne, vissa är starkare än andra. Din åsikt är viktig. Tack för att du delar den.

Rätt sorglig tråd tycker jag. Så mycket fördomar åt alla håll som sannolikt säger mest om de som utrycker dem.

2 gillningar

Tror mycket på detta, Rolex är en (väldigt) dyr klocka som många känner igen, och därför har en åsikt om.

Hur ser ni på finare men inte obskyrt dyra klockor, i prisklassen 5000 - 15 000 kr? Är det priset eller märket som gör att väcks så starka känslor?