Så nöjd med Heap! Då och då rullar vår bil iväg och stålarna rullar in… 
På sistone
Bytt till sommardäck.
Servat min MC.
Riktat hjulen på min cykel.
Förhandlat till mig det gamla priset på mitt Halebopabonnemang för ett år framöver.
Kontinuerligt
Köpt matvaror med kort datum.
Bunkrat kampanjvaror genom Cherry picking hos dom större matvarukedjorna.
Har ägnat en del av kvällen åt att flytta ett par tygremmar från en trasig hundgodisficka till en hel dito utan remmar. Så nu kan jag fästa den hela godisfickan i midjebältet och behöver inte köpa en ny 
Att en ny godisficka med remmar kostar dryga 60 kronor bryr jag mig inte om. Tänker känna mig hållbar hela kvällen! 
Sagt upp Comviq när de höjde priset med 30 kr/mån, bytte till Karma. Småpengar jag vet, men…
Tog krånglet med att blötlägga och koka kikärtorna själv istället för att använda de i tetrapack, gjorde dessutom storkok så nu finns det färdiga i frysen för nästkommande två måltider med kikärtor i. Tar tid men enkelt som bara den och får 3 omgångar för priset av 1 jämfört med tetrorna. Verkligen småslantar men stor procentuell skillnad 
och så mycket godare med dom man har kokat själv…
Sa upp spotify och disney+ idag. Sparar 198kr/mån eller 2376kr/år.
Har faktiskt använt min ekonomi idag och köpt en Baby Brezza Formula Pro för 2.980. Hoppas den kommer vara värd det 
Enligt mathem.se kostar GoGreen Ekologiska Kidneybönor 41.97kr/kg. Sen finns det ju faktiskt billigare märket Favorit för 20kr/kg.
Googlade lite på bönor i lösvikt och priset ligger på runt 20kr/kg okokt, med dagens elpris går det även några kronor åt kokning, frysning och upptining. Får jag fråga vad du betalde för bönorna? Finns säkert billigare i de små utländska butikerna?
Alldeles säkert. Det bästa köpet när vi fick dubbelt upp.
En tub kontaktlim för 29 kronor har precis limmat ett par favoritskor, med glappig sula, som nu har många mil kvar i sig.
Köpte på lokala ica så inget superpris, ca 20kr för 500gram ekologiska kikärtor. Motsvarar ungefär 5 tetror och styckpris på dem ca 10/st. Så har 30kr för el osv för att få det till samma pris. Som sagt inga stora kronor det ger, men bättre smak och procentuellt rätt bra skillnad.
Men du har nog garanterat rätt i att det finns betydligt billigare på andra butiker.
Går det att använda maskinen till något vettigt efter barnen växt upp?
Nej och det är därför de går att hitta begagnade för 500-1000kr ![]()
Nu beror det kanske på vilken tetra man jämför med. 230g avrunnen vikt verkar vanligt så det är snarare ca 2.2 paket för 23kr, dvs samma som lös. (orkar inte räkna) Sen väger ju dock kokta mer givetvis. Tror dock som sagt att det går att hitta billiga torkade, ska kolla i lokala utländska affären imorrn. ![]()
Alltså, sån räddning, värt var enda krona och håller någorlunda värde när du är klar med den, eller ja, det går iaf att sälja 
Återkom gärna med resultatet av din jakt, vore intressant att se om det skiljer 
Enligt vad jag kan läsa mig till så motsvarar 1dl torra ca 2,5-3dl kokta, ska vara 2,5-3dl i en tetra.
Som du skriver så väger de blötlagda och kokta kikärtorna mycket mer. De tar upp väldigt mycket vatten under blötläggning och kokning.
När jag själv räknade så motsvarade 500g torkade kikärtor lika mycket som 5–6 stycken tetra med färdigkokta kikärtor.
Beror på vad du menar med “växt upp”. Skulle säga att nyttan med maskinen avtar med vällingen. Sen är det dags att sälja/skänka den till nästa småbarnsförälder.
Drabbad av existentiell ångest efter att ha varit barnvakt till en kastrull röda bönor räknade jag på torrvara vs. tetra.
Vi äter en tetra (230 g avrunnen) varje dag. Kokar jag själv sparar vi runt 200 kr i mån, beroende på vilken sorts baljväxt. Svarta bönor är t.ex. billigare torra än Kidney.
Besparingen inkluderar el men inte arbetstid, städning. Bekostar lagom en låda rött till nämnda… 
Kanske känsligt ämne men tog dos 3 idag. Förhoppningsvis kanske man inte blir sjuk nu och då slipper karens och sjuklön.
