Vad har du gjort för din ekonomi idag (i det lilla)?

Haha, ser framför mig detta:

”Jo, jag var ju här och drack öl i helgen. Kvittot säger att jag drack 6 öl men jag kände mig bara 5 öl full. Kan jag få tillbaka en öl?”

7 gillningar

Med garagedomkraft och mutterdragare blir det betydligt enklare fysiskt.

Jo, dem sakerna har jag.
Men hjulen väger som in i bomben numera. Stora tunga saker.
Dessutom har jag en variant med bultar och måste balansera hjulet samtidigt som jag får hålen att matcha och kan stoppa i en bult :tired_face:
Behöver en extra hand …

Tvätt? Skulle jag tvätta fälgarna matchar de inte bilen längre. Den har inte sett en tvättsvamp på nio år. :smiley:

4 gillningar

Jo så är det men man lär sig den rätta knycken. Det tyngsta har nog varit att lossa hjulbultarna, går superlätt nu med elektrisk mutterdragare, batteridriven. Slipper man det manuella momentet så räcker kraften mer än väl till att lyfta de tunga däcken.

Haha nä grejen va att jag betalade för en öl direkt när jag tog den sen glömde jag bort det när jag skulle betala maten så jag sa mat och en öl :man_shrugging:

1 gillning

Sambon behövde få ut vissa uppgifter från Transportstyrelsen som underlag till resevdraget i skattedeklarationen. Ringde först och fick höra att de inte kunde skickas digitalt till varken mejl eller Kivra för tillfället, utan skulle skickas på papper till en avgift om drygt 200 kr. Inget konstigt med det, då myndigheter har rätt att ta ut en avgift för utlämnande av pappershandlingarna. Sambon nappade dock inte direkt på erbjudandet, utan konsulterade mig, som också jobbar statligt. Jag föreslog att han i stället skulle begära ut uppgifterna som ett registerutdrag enligt GDPR. Tror egentligen inte att det borde gå igenom, eftersom det verkar finnas praxis i hanteringen som inte skulle medge det.

Men sambon testade att ringa handläggaren igen. Han kunde nästan höra hur svettdropparna ekade mot skrivbordet i andra änden av luren vid nämnandet av GDPR. Och vips kunde det hela lösas utan kostnad. :grin:

12 gillningar

Inför avslut av elavtal kontaktade jag min leverantör och berättade att jag gärna var kvar som kund men att deras avtalsförslag var sämre än vad en namngiven konkurrent kunde erbjuda mig via elskling.se. Jag föreslog att elleverantören skulle ta bort den fasta avgiften vilket skulle göra det, på totalen, billigare för mig och de kunde behålla mig som kund. Elbolaget accepterade och jag sparade ett par hundra kronor.

7 gillningar

Bytte jobb internt till en tjusigare titel och brutto 7000 i löneökning. Har tagit till mig av diskussionerna här på forumet om hur utgifter bara kan minskas till en viss grad men inkomsterna kan öka i oändlighet. Det tankesättet gav extra skjuts och mod i löneförhandlingen, tack forumet!

19 gillningar

Förbereder deklaration av dödsbo. Inser att av det jag kommer få i arv så kommer mer än 1/3 försvinna i skatt för bostadsförsäljning. Hittade dock att man kunde dra av för renoveringar o utbyggnader.
Om man har kvitton vill säga… men några sådana kvitton hittade jag inte.
Ser en liten “pil nedåt” på skatteverkets sidan där man kan expandera texten lite.
Där står det att om man inte har kvitton så kan man hänvisa till SCBs statistik över kostnaden att bygga ut per kvadratmeter för just det året.
Hittar ett häfte med info från en mäklarfirma som någongång värderat huset av någon anledning.
Där finns all info om vilket år det byggdes ut och hur många kvadrat det var.
Slår in det i uträkningen på hur mycket skatt som ska betalas… -100000kr dvs 0kr ska betalas i skatt på beloppet nu.
Så om det går igenom vid nästa års deklaration så blir jag väldigt glad och får ärva betydligt mer pengar.
Jag undrar hur många som missat detta o betalat för mycket i skatt?

5 gillningar

Du kan visst dra av utan kvitton, om du har foton/bygglov el annat som kan styrka det. Och egentligen även utan, det är völ inget absolut krav utan något de kan begära in vid behov

1 gillning

Idag har jag hämtat flera säckar färsk hästgödsel :poop::poop:hos grannen och lägger nu grunden för årets grönsaksodling.:seedling::tomato::strawberry::hot_pepper: Motsvarande mängd ”ko-på-påse” hade gått på 300:-ish. Å på affärn rotade jag som vanligt bland varor med kort datum, hittade fin färsk grönkål för 4:- som blir sallad med mango ikväll och i wok på söndag, samt lite ”go-ost” med kort datum som enl mig brukar vara som bäst då …

2 gillningar

Jag har ju foton på hur det ser ut nu… Men inga på hur det var innan. Jag kommer ihåg hur det var, men jag kom inte ens ihåg året då det byggdes ut innan jag hittade det där häftet från mäklarfirman.

O hur vet jag vilken summa jag ska skriva in som dom ska dra av om jag inte kollar SCBs statistik?

är det en utbyggnad står det väl i fastighetsregister och gamla skatteuppgifter hur mycket det byggts ut. Då får man ju höfta och uppskatta vad det kan ha kostat. Man kan ju kolla vad en liknande utbyggnad utbyggnad kostat idag, och räkna baklänges m h a inflationsstatistik.

1 gillning

Köpt Finish maskindiskpulver på Apotea! De har just nu 25% rabatt på städsaker, så jag bunkrade lite. De har rea fram till 25 april!

Just detta maskindiskmedel är i princip aldrig på rea i vanliga matbutikerna, så jag passade på! :blush:

3 gillningar

Den tackar vi för! Brukar alltid försöka hitta diskmaskinstabletter för under 1,00:- st!

1 gillning

Köpte 3 kg högrevsfärs på ica igår, till halva priset :partying_face:

4 gillningar

Min Traderaauktion för Prylbytarrumslampan avslutades idag!

En glad kund i Frankrike köpte lampan och jag blev 4 000 kr rikare!

Hälften in på buffertkontot, 800 kr till Lysa, 800 kr till ISK och resten till nöjesbufferten!

:sunny:

19 gillningar

Idag har jag, istället för att lämna in, skruvat på min cykel. Hade lite problem med växlarna, vilket jag via lite YouTube-undervisning lyckades lösa själv!

Vet inte hur mycket pengar jag sparade, men det känns ju alltid bra att lyckas med något som man inte kan! :smiley:

12 gillningar

Valde att vänta med att tanka till idag när priset föll lite och jag dessutom åkte förbi en obemannad sådan. Sparade ~125kr jämfört med att ha tankat igår på lokala bemannade macken.

7 gillningar