När jag skickar vinylplattor tigger jag ibland brödlådor på Ica och kapar till. Funkar till annat också såklart.
Tänkte renovera gräsmattan för att få den finare.
Köpte istället en påse billigt gödsel och la på grannens gräsmatta när det var som soligast och inte en regndroppe i sikte.
Nu ser min helt ok ut för 99:-
Tagit strid för mina rättigheter som konsument samt lånat böcker.
-
Fått mina airpods pro som jag köpte begagnat på tradera i dåligt skick utbytta p.g.a. fabrikationsfel. Elgiganten vägrade ta emot (riktigt skådespel av servicepersonalen) så fick gå via apple suppport o annan verkstad som bytte ut kostnadfritt.
Värde ca 2,5k kr -
Hörde av mig till tillverkaren av min resväska p.g.a. trasigt teleskophandtag för att få/köpa ersättningsdel. Får en helt ny resväska utan kostnad i september.
Värde ca 4,5k kr
Sen har jag lånat serier jag velat läsa på biblioteket istället för att köpa dem.
Värde ca 700 kr
Plockat sv vinbär och kokar saft. Plockat vildhallon och lagt in i äpplecidervinäger. Busenkelt och ger en mycket god vinäger efter några veckor. Skördade lök och vitlök…egen odling är gott …
Idag har jag köpt varor med kort datum på Coop. Brödet åkte in i frysen och rödbetorna såg kanon ut och blir middag i veckan. Utöver det har jag kontaktat mitt elbolag och styrt över till timdebitering fr o m nästa månadsskifte. Preppade samtidigt en “miniwhiteboard” till kylskåpet där jag kan fylla i “dyrtimmar” så både jag och tonåringen vet när vi inte måste steka pannkakor (jag) eller lyxduscha (hen). 
Fortsatt nöjd kan man bara anta! 
Hittills plockat 50 liter blåbär som vi kommer ha till gröt, paj, sylt, muffins och i smoothies.
Älskar att gå i skogen och plocka bär. Känns på något sätt produktivt och samtidigt avkopplande.
Brukar plocka stora mängder så 50 l är bara början. När frysboxen blir fylld ger jag bort bär till barnen som flyttat hemifrån och vänner som inte fattar tjusningen med bärplockning men uppskattar att äta dem.
Har bytt till Ica skånerost för länge sen 
Istället för att hyra släp och slänga vår gamla sunkiga soffa skänkte jag bort den via facebook marketplace. Nu fick den bortkörd utan att lyfta ett finger! 
Blivit bjuden på lunch idag och sålt en gasoltub som jag inte visste att jag hade
…stod hos mina föräldrar fick jag reda på när jag kom dit idag, så vips var den borta någon timme senare 
Cyklat till jobbet för motion, sol och minskat tankningsbehov. Jag har också styrt om mina båda elavtal till rörligt med timdebitering. Här ska optimeras! 
Har idag gjort en överenskommelse med en vän om totalt köpstopp på kläder och skor fram till nyår. I alla fall till att börja med.
Det enda som får köpas är träningsskor.
Har även ställt av en av bilarna. Helförsäkring
ca 6700 kr/år, skatt ca 1000 kr/år. Kommer troligtvis säljs efter kamremsbyte och service.
Har som andrabil en skattebefriad bensinsnål sak som kostar 900kr/år i försäkring.
Alla bäckar små…
Bokat hotell en gång till (samma hotell och rumstyp) på booking och fått bättre pris än den redan bokade vistelsen jag hade. Avbokade gratis den gamla bokningen senare. Tydligen har booking rabatt vissa dagar och det är värt att kolla. Sparat ca 1500 kr på det och tog 5 min.
Ringde Verisure och sa att jag vill säga upp mitt hemlarmtjänst. Fick rabatt 40% på abonnemanget för att vara kvar.
Med Clas Ohlsons uthyrning av textiltvätt för 400 kronor (inkl medel för ca 150) släpper jag härmed mina upprepande tankar om att förnya de där mattorna och framförallt soffan, ett par år till. De har ändå hållt i tio år och såg för taskiga ut så bra jobbat maskinen:broom:
Fyllt på kaffeförrådet med rabatterat kaffe. Bestämt sedan tidigare att ha som ambition att aldrig köpa kaffe till ordinarie pris.
Sagt upp en försäkring.
Sett över löptiderna för alla andra försäkringar (bil, hem, sjuk o olycksfall) o spanat på tänkbara alternativ framöver.
Sagt upp sonens fritidsplats (används nästan aldrig o sparar 524 kr/ mån)
Lagt ut barnkläder som är för små till försäljning
Gjort storkok av mat.
Frusit in lite från trädgårdslandet.
Sedan tidigare:
Skaffat appen ”eReklamblad” och planerar nu inköp av mat utifrån vilka erbjudande som finns i olika butiker.
Finns till synes massor man kan göra! Tror att en del av alla kostnadsökningar som man drabbas av kan pareras bara genom att ändra förhållningssätt lite grand. I alla fall är det så för mig. 
Så gör vi också. Köper rabatterat kaffe i 500 g förpackning.
Kollade kvittot igen…
Hade fått betala för gourmettomater när vi köpte bifftomat till dagens grillning.
Cyklade tillbaka, 5 min, och fick 20 kr tillbaka.
Kanske en idiotgrej men…
Satte nättak på hundgården (40 kvm) som visat sig vara för täta “rutor” i så snön lägger sig på och tynger ner taket. Sagt att vi måste byta nättak men bara tanken har gjort mig matt.
Så jag tog en avbitartång och genom att knipsa ståltråden gör jag rutorna större. Ett idiotjobb som tar väldigt mycket tid. Men vissa saker är för mig skönare att få göra långsamt och metodiskt än att göra om. Ja, sen är det ju ekonomiskt på så vis att vi slipper köpa nytt nät, om man inte räknar på timpenningen då. 
Målet är att stora delar av taket ska vara genomsläppligt för snö till vintern 
Gratis träningspass ju! 
För egen del cyklar jag vidare, använder el på billiga timmar, äter rester osv. Så mest som vanligt.
plockat 5 liter vildhallon till frukostgröten. Gratis är/och gott!