Vad har du gjort för din ekonomi idag (i det lilla)?

Bonden har skördat löken på fältet och hen har givit tillåtelse att man får i plocka det som inte fåtts upp. 5 hinkar o sen har man lök fram till nästa gång man får plocka. Kul aktivitet med barnen o man behöver aldrig handla o bära hem lök från affären.

12 gillningar

Tips: om man är med i club clas får man rejäla rabatter på hyran. Tex hyr vi mattvätt för 249kr/dygn istället för 499kr

5 gillningar

Jag tog cykeln till jobbet istället för bilen, även när jag var dötrött i kroppen. Har som mål att aldrig ta bilen till jobbet eller affären. Där sparar jag nog några hundralappar i månaden.

Frågade min chef om det fanns möjlighet till extrajobb, så tog på mig ett skift på söndag med generös övertidsersättning, som vi har enligt ett avtal som löper ut den här månaden. Gäller att mjölka det då man har chansen.

Har gjort storkok av en “ärtgryta” som blir kusligt billig per portion. Och jag köper när jag kan coops märke av matpajer när de går för 10kr styck. Tar med mig dem på jobbet som lunch och supplementetar med gratis husmans.

4 gillningar

Panikbakade cookies innan läggdags till pysselträffen i helgen. Tydligen ska elen bli tokdyr i helgen för oss i zon 3 och 4.

Laddade elrullstolen också, bäst att ladda på rea. :see_no_evil:

Hittade en flaskhylla till kylskåp och en hög vintage Cottex golvlampa i mässing i mitt hus prylbytarhörna. Flaskhyllan går till Tradera och lampan kanske jag behåller.

Köpte ekologisk kakao från kung markatta och urtekram popcorn på Apoteas rea. :chocolate_bar::popcorn:

Lånade trädgårdsbok på biblioteket i stället för att köpa. :tulip:

5 gillningar

Vaknade 5.30 och tog världens snabbaste dusch. :sweat_smile: Kör ”2-dag” idag i mitt 5:2-liv och ska cykla mot jobbet om en stund. Kommer med spänning och viss skräckblandad nyfikenhet se morgondagens elpriser an vid 13.30…

Jag känner att jag skulle vilja ha en invers på den här tråden på sistonde :disappointed:
Jag borde ha skippat extra avgiften (90kr/dag) för att slippa självrisken (7000kr) när jag tog ut ersättningsbil för den bilen som nu är på verkstad, men det gjorde jag inte. Ersättningsbilen har inte använts till annat än att köra hem från verkstaden (och tillbaka för att hämta den idag), och bara stått på tomten i 5 dagar.

I förra veckan funderade jag på att börja banta men det har hittills stannat vid funderingar så inga kostnader har ännu kunnat reduceras. Kanske nästa vecka.

Om du inte ska sluta äta helt så förstår jag inte hur du ska lyckas reducera kostnader genom att banta. Grönsaker och nyttig mat är dyrare än skräpmat…

2 gillningar

Men är det verkligen det? Om man ser till näringsvärde.

1 gillning

Kanske inte men jag tänker inte räkna på det. Att äta nyttigt är en investering i min hälsa och det får kosta vad det vill. Nästan…

Jag tänker inte heller räkna på det, för jag har lite samma inställning.
Men jag misstänker att påståendet “äta nyttigt är dyrare än skräpmat” är en myt om man gör en “TCO” kalkyl på det.

2 gillningar

Det där är en modern myt, hävdar jag bestämt. Jag lagar mest på budget och mycket vego eller “flexigt” och tycker inte det är dyrt om man håller sig till säsong och nedsatta priser.

2 gillningar

Håller med. Tänker att myten kommer från USA där det säkert är sant i vissa områden.

Käkar själv mycket grytor och sånt med bönor (gott, proteinrikt, fiberrikt, man är mätt länge). Har börjat blötlägga och koka bönor själv istället för att köpa färdiga på tetra. Så billigt att det är svårt att fatta det.

Sen är ju många grönsaker jäkligt dyra just nu, men där kan man ju välja att köpa de som är på extrapris.

4 gillningar

Fick googla på vad TCO kalkyl betyder :joy:
Jag håller med att det är en myt men jag gillar att raljera.
Möter en del som har det som ett argument för att slippa ta ansvar för sin hälsa.

Om jag köper fyra pizzor a’ 105 kr st som vi äter upp på en kväll (jag äter 1/2, tonåringar 1 1/2) och jämför med hur mycket kycklingfilé potatis/ris/och grönsaker man får för samma summa och dessutom blir mat över till flera matlådor.

1 gillning

Höjde krediten på kortet och satte hela bufferten i indexfonder.

Wish me luck!

9 gillningar

Vi gör storkok och då speciellt med kikärtor. Vi styckfryser dom på en plåt, för att sedan lägga i frysen i plastpåsar eller burkar. Sedan tar man bara fram så mycket som går åt för dagen.

1 gillning

Det går fint att frysa direkt i påsar. Man får banka lite på klumpen när man ska plocka fram bara.

1 gillning

Häromveckan när det var supervarmt senaste åt jag äppelkräm (Kiviks konserverad) med bäst före 2017. Smakade och luktade på den först, den var helt OK!

Har några med datum 2011 som jag ska beta av så småningom.

När det är de varmaste dagarna blir det kräm och mjölk och att jag har kvar gamla är att jag glömt att jag har dem längst in i skafferiet när jag köper nya nästa sommar.

Många förstår inte skillnaden mellan bäst före och sista förbrukningsdag, där finns det mycket att tjäna.

4 gillningar

Jublar snudd på varje dag att vi låste elpriset tidigt i höstas…kanske inte not so much om 2 år men ser det som en försäkring. Nytt förslag om nya elprisområden verkar dock vara på G…

1 gillning

Se upp sen när det blir vått i höst. Blir halt att gå på. Hälsning från hon som stupat i gångarna bäddade med wellpapp och otjänligt ensilage. Men det kväver ogräs bra å håller fukten…

1 gillning