Startat ips hos Avanza och preppar för flytt. LF tar 125:- i årsavgift. Eftersom jag planerar uttag vid 55 så är det nästan en tusenlapp som sparas.
Fortsatt renovera hallen, sparat ca 50 000:- på utföra målning, spackling och rivning själv.
Just det! Jag har idag målat klart förrådet jag också bytt panel på i sommar. Lagom sommarträning totalt och många sparade tusenlappar totalt.
Gjorde samma förra året. Swedbank tog 155:- per år
Mätte själv och beställde mörkläggningsgardiner på Internet istället för att anlita ett företag som skulle 24000 för det. Det visade sig spara ca 20 000 att göra det själv på detta sätt istället
Intressant. Säljs innehavet eller får du det flyttat i befintliga fonder?
Var köpte du?
Håller med, en del verkar imbilla sig att varorna imploderar så fort bäst före datum passerats.
Mycket kan man avgöra själv med lukt och syn, t.om. mjölk håller sig runt en vecka efter bäst före datum, speciellt om den varit oöppnad.
Här är det brukligt med 30% rabatt på varor med kort bäst före datum, så ja, man kan spara många pengar på folks hysteri.
Det ska flyttas intakt som jag förstått det. Fonderna finns hos båda iaf. Nu ska det bara bli bankdagar så kontot blir godkänt innan flytt kan påbörjas.
Jag köper mestadels (eller så gott jag förmår) mat som har rabatt pga nära sista förbrukningsdag. Igår blev det matlagning och infrysning, blandfärs som satts ner med 40%, köpte 5 kg när jag ändå var igång:) Smaskens för plånboken.
Hälsar på farsan i hans stuga ihop med sonen. Vi åker kollektivt på sonens sommarkort (där jag iofs betalat halva, men det slår 20 bensinmil och trasig ac.
Det här förstår jag faktiskt inte. Bäst är väl att äta upp maten före bäst före datumet, så gör vi. Finns ingen anledning att spara maten längre än så!
Att det oftast går att äta maten senare är för oss ganska ointressant då vi äter upp maten vi har köpt.
Fast när man handlar kraftigt nedsatt mat når man ju dessa datum inom ett dygn eller två.
I vanliga fall händer det ju att man glömmer ett paket fil eller så innerst i kylen. Tur att jag gärna bakar scones. ![]()
Då är det lämpligt att äta maten inom ett dygn eller två!
Den enda maten som butiken vi oftast handlar i sätter ned priset på är kött. Vi köper väldigt sällan kött i butiken men om vi gör det kan jag tänka mig att köpa nedsatt om vi ska äta det samma dag.
Det är klart att vi också äter upp den större delen av maten innan bäst före datumet gått ut, det var inte det som var poängen.
Jag vet inte hur ditt hushåll ser ut, men nog händer det i alla fall hos oss att smöret tar slut innan vi hunnit köpa nytt och mjölken har gått över en dag över bäst före datum nån gång.
Min poäng är att jag aldrig skulle få för mig att hälla ut mjölken när det sistnämnda händer, om det inte är något annat fel på den.
Lika lite som jag går och gräver i mjölkkylen efter förpackingarna med bäst datum när jag med största sannolikhet kommer använda upp mjölken innan datumet på den som står längst fram gått ut.
Både att hälla ut helt ok mjölk (eller slänga annan mat) eller gräva efter bäst bäst före datum när man inte behöver det är förkastliga beteenden enligt mig.
Jag förstår att det inte var din poäng.
Min poäng var att om man inte planerar helt fel när man handlar så uppstår problemet med “utgången mat” väldigt sällan.
Jag gräver inte mjölkkylen men tittar på datumen och om det är olika datum tar jag alltid det färskaste, annars vore jag dum.
I bröddisken gräver jag men där tycker jag att skillnaden är större om det skiljer några dagar på datummärkningen.
Nej det är inte “dumt” att inte ta det färskaste om man inte behöver det, tvärtom, det är egoistiskt och leder till större svinn att ta det färskaste om det är färskare än man behöver.
De flesta tittar inte på datumet. De kan ta mjölken med kortast datum om de ändå inte bryr sig.
Du är medveten om att all mat inte säljs utan en stor del bara slängs av mataffärena bara för att bäst före datumen gått ut? Din “någon annan kan ta med kort datum för jag ska minsann ha det bästa” funkar inte.
Men om det står två mjölkförpackningar bredvid varandra i affären med olika datum. Om en kund tar en förpackning utan att titta på datumet och en kund tittar på datumet blir väl fortfarande båda förpackningarna sålda, eller? Om scenariet är att alla gräver längst in håller jag med dig.