Jag ska inte säga att jag har några särskilt starka åsikter på det här temat, men spontant så vet jag inte om jag håller med om att det här är ett ansvar som bör läggas över på konsumenten.
Jag skulle nog mer tänka typ så här:
Om det ligger massa utgångna varor kvar på butikshyllorna så har butiken uppenbarligen köpt in mer mat än de klarar av att sälja inom rimlig tid. Om målet är att undvika svinn så borde väl den bästa lösningen då vara att butiken helt enkelt minskar sina egna inköp så att deras utbud bättre matchar konsumenternas efterfrågan. Då skulle vi få ett konstant lager med färska varor på hyllorna utan behov av att slänga några rester på tippen.
Men om vi som konsumenter då febrilt går in och dammsuger upp alla dessa gamla utgångna varor så sabbar vi ju också butikens incitament att hantera sitt eget svinn. Det blir som att ge butiken en stor tumme upp för att de köper in fler varor än de klarar att sälja. Om vi i stället hade straffat butikens överkonsumtion genom att helt enkelt sluta köpa alla dessa överblivna varor så hade de själva tvingats korrigera utbudet för att inte totalkvadda sina egna vinster.
Tänk så här, istället för två förpackningar står det tre varav ena har långt datum och två har kort (idag).
Om en kund tar den med långt datum och en med kort, så finns det ingen mjölk kvar till kund tre imorgon för att affären tvingats kasta den.
Nu har väl jag inte heller så brinnande åsikter i frågan som diskussionen ger sken av
Mer än att jag kanske kan störa mig på tankesättet att man skulle vara dum om man tänker längre än till sig själv (när man kanske inte ens utnyttjar det “bättre” med varan).
Givetvis, hela argumentationen går ju ut på att butikerna redan gör så gott de kan på den här fronten.
Och det kanske de inte gör, och de behöver förbättra sig, men det behöver ju inte betyda att man som konsument inte kan försöka att göra situationen till den bästa från sin sida.
I slutändan blir det nog inte butiken som straffas utan snarare slutkunden, med ökade priser på varorna.
Om datumet är idag för en vara som det tar mig 3-4 dagar att konsumera så köper jag den definitivt inte till fullt pris. Äta senare än datumet om jag har varan hemma absolut tänkbart men köpa den? Nej!
Affären får då antingen köpa in mindre antal av varan eller sälja den billigare när datumet är på väg att gå ut om de vill minska svinnet.
Men snälla… nu hoppas jag du gör dig dummare än du är bara för att hålla diskussionen igång.
Att det korta datumet var ‘idag’ i exemplet var givetvis för att visa att affären behöver slänga det, utan att behöva komplicera exemplet i onödan. Premissen är givetvis att båda kunderna kommer konsumera varan ‘idag’, det är ju hela grunden för mitt argument att man inte behöver ta ett längre datum än man behöver.
Bara för att roa mig så tittade jag på datumen på mjölken när jag precis var och handlade.
Jag noterade att det fanns med bäst före på 19.8 och 20.8.
Jag köpte 2 mjölk och vi är en familj på 5 personer. Kan du tänka dig hur urbota dum i huvudet jag var som inte tog mig besväret att sträckan mig längst bak i kylen för att få tag i 2 med 20.8 datum, utan tog bara de som stod längst fram med 19.8.
För att återgå till tråden, jag köpte även lite kyckling som går ut imorgon, de var det 30% rabatt på.
Blir kyckling till middag idag
Jag tyckte att jag redan sa det tidigare när jag nämnde kött. Ska jag äta det idag kan jag absolut ta det med kort datum, speciellt om priset är reducerat.
Mjölk är en annan produkt som normalt tar mig några dagar att konsumera. Att då köpa en förpackning med dagens datum till fullt pris är inte aktuellt för mig.
Just precis, men det finns folk som gräver efter de där längst bak “bara för att” även om de med lika stor sannolikhet som i mitt fall kommer konsumera upp de med kortare datum.
Från ditt inlägg om att du alltid tar de med längre datum fick jag uppfattningen att du var en av de, men det kanske var fel.
“Bara för att” gör jag det inte. Vissa varor, t.ex. mjölk, tar några dagar för oss att göra slut på och då tar jag helst den med längst datum men letar inte jättemycket efter den.
Bröd letar jag aktivt efter det färskaste för att färskast oftast är godare och det tar också några dagar att konsumera.
Det var inklusive arbete och material i o f s, men visst det kändes ju magstarkt så därför jag kollade på vad det kostar att göra det själv. Finns en uppsjö flretag som levererar måttbeställda gardiner, så kan man bara mäta rätt finns många att välja på
*Lade som vanligt upp ett par prylar på Tradera, efter att jag först gjort lite efterforskningar, så priset blir rätt.
*Lånade böcker på biblioteket.
*Lärde mig hur man räknar på kwh, så har nu lite bättre koll. Men jag kanske får repetera lite mera, inte helt lätt när jag har lite svårt att tänka logiskt ibland.
Ansträngt mig som f*n för att vara trevlig mot mina grannar (nya sedan 2 år).
Det har resulterat i att den ena (som bl a får ha sin bil på min parkering) kört en massa bös jag grävt upp i trädgården i till sortergården två gånger denna veckan. Sparat gaspengar och tid! Har även fått möbler av henne bl a.
Och i går fick jag en krusbärsstickling och en salviaplanta av en annan granne.
Samt att jag betraktar dem som vänner vilket är värt mycket. Hade kanske hänt ändå men jag vill tro att en medveten ansträngning att vara trevlig betalar sig.