Vad har du gjort för din ekonomi idag (i det lilla)?

Motionerar varje dag och tränar i genomsnitt 3 dagar i veckan för välmåendet och psykiskt lugn, vilket medför mindre lust att spendera pengar på onödiga nöjen…

Känner verkligen igen mig i detta.
Själv brukar jag också lägga tid på meditation, kallbad m.m. något som skapat ett mycket större lugn i mig. Och när jag håller uppe detta är jag mer tillfreds med mig själv, det jag har. Har då mycket lättare att avstå från onödig konsumtion.

9 gillningar

Idag har jag ringt lönekontoret och tagit bort mitt frivilliga extra skatteavdrag på 500 kr / månad.

Räknade och kom fram till att det inte behövs och passar bättre som extra investerande istället.

Har även provat spela BlackJack på en spelsajt. Gratis och enbart med låtsaspengar.

Kom fram till att det inte alls är min grej och att det är mycket bättre att fokusera på den plan jag har idag.

I den planen ingår inte framtida spelberoende. :joy:

12 gillningar

Bytte elavtal igen. Kommer göra minimal skillnad eftersom det jag bytte till senast var rätt billigt.

2 gillningar

Kollat upp en bra rastplats längs vägen vi ska köra imorgon samt preppat matsäck. Bra less på snabbmat efter många bilresor denna sommar+nyttigare+barnen kan leka av sig ordentligt. Win win win. Just det, billigare blir det också.

8 gillningar

Har slutat att dricka alkohol på helgerna, inte för att jag druckit några mängder, men man har ju unnat sig ett glas eller två på kvällen. Men, nu spar jag in det och dricker bara vid särskilda tillfällen. Det blir en ekonomisk besparing och en hälsoboost. :blush:

17 gillningar

jämförde en bilförsäkring vid förfallodags och plockade bort några oanvända domännamn som inte användes =+1500kr :+1:

7 gillningar

Byter panel på ena gaveln själv. Jämfört priser med olika brädgårdar.

5 gillningar

Insåg igår vid en granskning av en faktura att entreprenören försökt dubbelfakturera. 15tkr ströks :wink:

6 gillningar

Ansökt föräldralön på afa. Dåligt påläst och hade inte koll på att man kunde få ytterligare ca 10% i 180 dagar utöver föräldrapenningen.

7 gillningar

Aktierna rusade dock 100% till någon månad senare, men en vinst är en vinst! :smiley:

Beställde (för typ första gången) en mobil på avbetalning (36 mån) med uppdaterat abonnemang, istället för att köpa den kontant separat. Hur brukar ni göra?

Fördelar:

• Jag betalar 9 612 kr (267 kr * 36 mån) för telefonen istället för över 11 000 kr.
  • Jag får behålla pengarna längre (investera i indexfond värd 7% per år etc).
  • Får 100 kr rabatt/mån på abonnemanget.

Nackdelar:

• Måste byta från 60gb till 50gb surf.
  • Förlorar en 30%-ig rabatt jag hade på mitt abonnemang.

Månadskostnaden blir 516 kr istället för 355 kr.
Räknar jag så får jag telefonen för 5 796 kr.

Det är väl en bra deal?

Ätit havregryngröt till frukost, med hemgjort äpplemos från trädet i trädgården. Jobbar hemifrån och ringer som vanligt på jobbmobilen (då jag inte har en egen) och skriver på jobbdatorn. Sliter på gamla reklamkläder när ingen annan träffar mig ändå. Så synd att vinylskivan som underhåller under arbetet gick på 400 spänn. :upside_down_face:

Oavsett, den sparsamme miljöminimalisten i mig jublar. :smiley:

3 gillningar

Det beror på, behöver du en ny mobil för 9-11 tusen och behöver du ett abonnemang med 50GB data?

4 gillningar

Jag gör egna russin av egna vindruvor. Har byggt en tork i sju våningar till det. Behöver ganska mycket kapacitet på ganska kort tid för att få ihop mina fem kilo russin.

10 gillningar

“Behöver”, nej. Jag behöver mat och tak över huvudet. Lite kärlek.

Men jag hade köpt telefonen kontant annars. Jag använder i snitt 30 GB data, men även mitt 60 GB tog slut ibland när jag inte snålat tillräckligt med surfen.

Jag jämförde priset på den regn/skaljacka jag bestämt mig för att köpa. ”Sparade” 750 kr när jag hittade den i en nätbutik. :blush:

3 gillningar

Startat upp en ny portfölj. Lite inspirerad av försiktiga portföljen. 15% aktier, 80% räntor (statsobligationer, realräntor och en liten gnutta företagsobligationer) och 5% råvaror.

Tanken är målspar till kontantinsats om några år. 50% av målsparandet i denna portföljen och 50% på bankkonto.

3 gillningar

Slutat snusa. Hoppas spara ca 20tkr/år

28 gillningar

Sålt av lite fiskeprylar som jag inte använder.

Köpte några nya LP-skivor på loppis istället. Gick +/- noll.

5 gillningar

Ätit hemma och tagit några beslut ang omfördelning av min lilla fondportfölj. Hiss eller diss återstår att se om några år :upside_down_face:

3 gillningar