Vad har du gjort för din ekonomi idag (i det lilla)?

Just att det var sommarfönster visste jag nog inte riktigt, men just att det var ett originalfönster, med vackra vackra glasrutor… hooked!

Sen hjälpte det att det låg inom budget och inte var sönderrenoverat, så klart. Men utan köksfönster i original… kanske jag inte hade suttit här 18 år senare. :muscle:

(När vi renoverade köpet för 11 år sedan fick köksfönstret åka på ‘spa i Ystad’ där Allbäckarnas dotter tog mycket god hand om det. :pray: )

3 gillningar

Jag också! Alla våra fönster har innanfönster. Lika härlig känsla att ta ut dem på våren som att sätta in dem igen på hösten.

3 gillningar

Jag är också fönsternörd! Så hoppas innerligt att jag hittar en gammal kolonistuga med originalfönster i trä! Det är så fint med gamla fönster. :heart_eyes:

Men innanfönster kanske är överkurs för en kolonistuga?! :thinking:

Idag handlade jag på Ica Maxi och gjorde bara två avsteg från notan, köpte en Trocazeroburk inför morgondagens pralinpyssel (till mig, inte till pralinerna) och köpte lite kokosstänger i lösviktsgodiset.

Hade velat köpa gosfilt, raggsockar, chokladkakor, mangos, halloweenformar och fina ljus. De är farligt bra på skyltning på Maxi. :see_no_evil:

De hade billig eko köttfärs denna vecka, så bunkrade lite. Maxi undviker jag helst annars, hemsk ljudnivå där inne. :exploding_head::sleeping:

4 gillningar

Jag har slutat röka! Bytte ut ciggen mot tobaksfri snus bara så där, har inte snusat innan. Går över förväntan hittills och känns redan skönt att slippa röka.
Det ger mig både hälsa och sparar 1700kr i månaden.

20 gillningar

Plockat ca1 kg kantareller, gratis är gott, sen fick jag två kvalitetstimmar i härlig skog i underbart höstväder. Gångavstånd hem så ingen transportkostnad. Bara win-win
:maple_leaf::fallen_leaf::ant::spider_web:

8 gillningar

Jag har dragit ner ordentligt på kaffet i samband med covid och distansarbete. Kommit på att jag fikade för det sociala när jag var på plats, inte för kaffet. Nu blir det någon bryggkopp i veckan, inte mer, och magen tackar för det. Men slatten spar jag till koppen morgonen därpå. Då vill jag ha en stor kopp varm mjölk spetsad med slatten förstärkt med pulverkaffe till mina knäckemackor med hemkörda :tomato: eller :carrot: å lite salt på

2 gillningar

Optimerat sonens övningskörning med både jobb och nödvändiga inköp. Win-win-win.

1 gillning

Har bokat in årets influensavaccinering. Arbetsgivaren betalar, så 240:- sparar jag :syringe:

3 gillningar

Ena sonen har tjatat om ett nytt skrivbord och den andra har tjatat om en ny kontorsstol, satte den första på att söka på tori.fi (blocket) istället för att köpa nytt.
Han lyckades hitta skrivbord och stol i nyskick för ca 1600kr, samma nya kostar runt 5000kr.

6 gillningar

Jag gjorde bulldeg med halva mängden jäst på morgonen innan jag åkte till jobbet på kanelbukkens dag. När jag kom hem stod 14-åringen och hennes kompis i köket och bakade superfina kanelbullar-precis som jag hade hoppats!

5 gillningar

Härligt! :partying_face:

1 gillning

Skickade ett meddelande till mitt försäkringsbolag och berättade att jag installerat vattenfelsbrytare och fick årsavgiften sänkt med 10%. :+1:

5 gillningar

Har du länsförsäkringar kolla upp ett åskkydd.
Biligare en vattenfelsbrytare och ger 15% rabat på försäkringen :slight_smile:

3 gillningar

Köpt två paket Bregott för 39,90kr/st (på Willys denna veckan). En lyx man knappt har råd med längre annars.

5 gillningar

Jag med! Eller ett paket för mig, det räcker länge hemma hos mig.

Passade också på att bunkra lite extra kronljus på IKEA idag, de kostar nu under en period 99kr/50st i stället för 149kr.

Sålde in en tom gammal tunna till en kompis, så 100kr till flytta från sommarstugankontot!

3 gillningar

Jag har börjat hålla hastighetsbegränsningarna även utanför stadstrafiken.:sunglasses: Minskar bränsleförbrukningen överraskande mycket.

10 gillningar

Samma här! Ljusen går varmt här hemma och de är nog de billigaste i stearin som finns. Claes Ohlson hade billiga värmeljus, också i stearin i veckan så köpte det med. Ett paket till beredskapslådan och två till förbrukning.

2 gillningar

När vi flyttade till hus så fanns det möjlighet att beställa bredband 8mbit eller gräva in fiber för 20 000kr. Sparsam som jag är, så kände jag till att tjejens företagstelefon hade obegränsad surf, så jag skrev till Mobiloperatörens kundtjänst i chatt och frågade om det fanns möjlighet till extra surf-kort och om man kan sätta kortet i en 4G router. Detta fungerar och ingick även kostnadsfritt i abonnemanget. Vidare gick jag in på Facebook marketplace och hittade en gammal 4G router för 200-300kr som vi köpte och stoppade in simkortet i.
Nu har vi mellan 20-80 mbit internet som man har i telefon utan kostnad för bredband.

Så ett hett tipps för att helt slippa kostnad för bredband, eller betala väldigt lite:
Nu snackar vi tips för den sparsamme/kloke
Har du tillgång till ett obegränsat mobilabonnemang?
Om nej, se över vad extra kostnad blir
- Beställ extra data kort (kostar väldigt lite i vissa fall)
- Köp ny/begagnad router med 4G
Resultat:

• Gratis eller mycket billigt internet till hela hemmet (insparning ca 300-1000kr/mån)
    Skulle säga att en väldigt liten del av hushåll faktiskt behöver snabbare nät än såhär.
10 gillningar

jag tänkte kommendera denna så här i efterhand

Var mycket försiktig med tandborsten, bättre använda blomspruta med yes och vatten. massor av yes och vatten.

Kylrören tar inte skada men lamellerna blir lätt bockade och då minskar kapaciteten permanent.

Tack för omtanken, men det där har jag koll på. Så du kan vara lugn. :slight_smile:

Ibland behövs dock mekanisk städning när enheten sitter i köket och inte ens vatten och yes rår på det. :slight_smile: