Inte något jag gjort idag, men för ett tag sedan. Men jag är så nöjd med mitt sparande att jag skulle vilja dela med mig av upplevelsen här.
Jag samlar på böcker och har gjort det i flera år. Det stora problemet har hittills varit att jag sällan kommer ihåg om jag redan har en bok som jag hittar till ett riktigt bra pris. Detta har gjort att vissa böcker har jag inte köpt, bara för att upptäcka att jag inte har boken. Eller att jag köper boken och det visar sig att jag redan har den.
Det problemet löstes när jag hittade webbplatsen libib.
På libib har jag inventerat och katalogiserat min boksamling, så nu kan jag via libibs app ta reda på om boken finns i min samling eller inte. Så nöjd.
Detta året växlade jag lite mer av bonusen som låg över taket på itp. 28 000 kr extra till pensionen som annars hade stannat hos bolaget. Blir några månaders pension om 30-40 år
Vet inte hur det är i andra regioner men i Skåne finns det en funktion i appen som låter en låna ut sin biljett. Kan låna ut 15 gånger per månad till max fem olika nummer. Så de gäller att hitta personer som vill hyra den regelbundet.
Nu vet inte jag vilken lön du har. Men jag funderar om man ska löneväxla max ? Jag kommer få 60.000kr och då kan man löneväxla 5,800kr.
Hur brukar “folk” göra?
Jag har en rätt hög lön, men jag växlar bara de summorna som överstiger gränsen för itp1 där jag annars inte hade fått någon avsättning till min tjänstepension.
Tror du att du kommer få en hög pension över brytgränsen för statlig skatt? I så fall skulle jag inte säga att det lönar sig.
Sen kan det vara bra att göra en viss löneväxling om man i övrigt är dålig på att spara eller tullar på sitt långtidsspar samt om man har rätt nära till pensionen.
Aktiearbitrage i Investor igen. Sålde A-aktien och köpte den just nu billigare B, äger efter det samma antal aktier och fick ut några tusenlappar i mellanskillnad.
Efter att ha bränt mig för femtioelfte gången insåg jag med mitt mjölkpsyke och pappershänder att jag aldrig någonsin kommer gå plus på att äga enskilda aktier, så sålde jag av alla aktier på mindre än 30 sekunder och la min största enskilda fondorder någonsin istället.
Inga lekhinkar mer för mig.
Tråkigt att missa “spänningen” men också skönt att slippa volatiliteten…
Sett till oddsen är det antagligen det bästa beslutet jag någonsin tagit i min portfölj.
Idag har jag inte köpt något. Dessutom har jag lagt upp 4 nya auktioner på tradera med saker jag inte behöver, liten arbetsinsats för en ännu okänd utdelning.
Har ändrat bank till min sambos bank, så vi kan enklare sköta gemensamma konton och utgifter. Inget som jag sparar på men något som underlättar vardagsekonomi. Som behövs nu när vi har köpt bostad